Porsche 911 Turbo

Doskonała dynamika jazdy dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym . Swoim pakietem nowoczesnych rozwiązań technicznych Porsche 911 Turbo wytycza nowe standardy w dziedzinie dynamiki jazdy. Głównymi elementami tego pakietu są dwie, zastosowane po raz pierwszy, turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny (VTG) oraz nowy, sterowany napęd na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM).
Oba systemy pozwalają kierowcy na uzyskanie jeszcze bardziej sportowych osiągów jezdnych, niż przedtem. Przy maksymalnym przyspieszeniu i optymalnym ustawieniu sześciobiegowej przekładni nowe 911 Turbo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy, a po 8,4 sekundy osiąga prędkość 160 km/h. Ale może być jeszcze szybciej. Z dostępną jako opcja przekładnią Tiptronic nowe Turbo przyspiesza do setki w 3,7 sekundy. Prędkość maksymalna przy obu wersjach skrzyni biegów wynosi 310 km/h.
Nowe 911 Turbo jest czołowym przedstawicielem serii „jedenastek” nie tylko dzięki swoim doskonałym osiągom jezdnym. Jego wygląd zewnętrzny w porównaniu z poprzednim modelem jest wyraźnie bardziej sportowy i dynamiczny i jednocześnie podkreśla przynależność do rodziny nowych „jedenastek”. Patrząc na nie z przodu nie sposób nie zauważyć wyraźnie wyprofilowanych wlotów powietrza chłodzącego z wbudowanymi diodowymi kierunkowskazami oraz wysuniętych daleko na zewnątrz reflektorów przeciwmgielnych. Także tył samochodu sprawia wrażenie jeszcze mocniejszego dzięki poszerzeniu o 22 milimetry i wysoko osadzonym rurom wydechowym. Boczne wloty powietrza za drzwiami mają nowy kształt i nadają 911 Turbo szczególny charakter.
Turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny
Podstawą doskonałych osiągów jezdnych jest przede wszystkim nowa technologia doładowania sześciocylindrowego silnika. Dzięki zastosowaniu ekstremalnie odpornych na wysokie temperatury materiałów możliwe było skonstruowanie turbosprężarki spalin ze zmienną geometrią turbiny (VTG), która wytrzymuje temperatury do 1.000 stopni Celsjusza. Sprężarka ze zmienną geometrią turbiny łączy zalety małej i dużej sprężarki. Dzięki temu obie zastosowane po raz pierwszy turbiny pozwalają na optymalne wykorzystanie energii spalin do doładowania na każdym etapie pracy silnika. Rezultatem tej nowej technologii jest wyraźny wzrost momentu obrotowego i mocy: silnik typu bokser przy prędkości obrotowej 6.000 obr./min uzyskuje moc 353 kW (480 KM), o 44 kW lub 60 KM więcej niż jednostka napędowa poprzedniego modelu, i to przy niezmienionej pojemności skokowej, wynoszącej dokładnie 3,6 litra. Jednocześnie nominalny moment obrotowy wzrósł z 560 do 620 Nm w znacznie szerszym zakresie prędkości obrotowych: w nowym Turbo maksymalny moment dostępny jest od 1.950 do 5.000 obr./min, co znacznie poprawia szybkość reakcji w porównaniu z tradycyjną turbosprężarką.
Nowy sterowany napęd na wszystkie koła w sportowym samochodzie Porsche
Większy moment obrotowy i większa moc są w nowym 911 Turbo przenoszone przez nowy, sterowany napęd na wszystkie koła. Montowany seryjnie Porsche Traction Management (PTM) łączy typową dla Porsche przyjemność jazdy dzięki umieszczonemu w tylnej części samochodu silnikowi i napędowi na tylną oś z jeszcze większą stabilnością jazdy, lepszą trakcją i szybką reakcją na polecenia kierowcy. W tym celu PTM w każdej sytuacji kieruje poprzez elektromagnetycznie sterowane sprzęgło wielotarczowe odpowiednią część momentu silnika dodatkowo na przednie koła. Ze swoim czasem łączenia wynoszącym maksymalnie 100 milisekund PTM jest szybszy niż reakcja silnika na zmianę obciążenia i niż zdolność reagowania kierowcy. Dzięki temu napęd na wszystkie koła Porsche może sprawiać wrażenie, jakby przewidywał przyszłość. W praktyce oznacza to bardzo dobrą dynamikę na krętych drogach, doskonałą trakcję i duże bezpieczeństwo jazdy także przy ekstremalnych manewrach z dużą szybkością oraz na mokrych i ośnieżonych nawierzchniach.
Bezpieczna dynamika jazdy z PSM oraz opcjonalnym mechanizmem różnicowym z blokadą
PTM w nowym 911 Turbo współpracuje z Porsche Stability Management (PSM), należącym również do wyposażenia seryjnego. Regulacja stabilności jazdy jest uzupełniona poprzez rozszerzone funkcje hamulców. Na przykład wstępne napełnienie układu hamulcowego skraca drogę hamowania przy hamowaniu z pełną siłą. Jeżeli kierowca wciśnie pedał hamulca szybko, lecz nie z pełną siłą, aktywowany jest ponadto asystent hamowania i pompa hydrauliczna wytwarza pełne ciśnienie hamowania w celu doprowadzenia wszystkich kół w zakres regulacji ABS. Dla kierowców ze sportowymi ambicjami Porsche oferuje dodatkowo mechaniczną blokadę poprzeczną na tylnej osi z asymetrycznym podziałem napędu, wspomagającą dynamikę jazdy sterowanego napędu na wszystkie koła Porsche Traction Management.
Aktywny system amortyzowania pozwala na indywidualne ustawienie właściwości jezdnych
Porsche Active Suspension Management (PASM), seryjny w nowym 911 Turbo, jest kolejnym systemem gwarantującym jeszcze większą dynamikę jazdy. Sterowany komputerowo system amortyzowania jest połączony w sieć z PTM i PSM i dzięki temu może być jeszcze lepiej dostosowany do dynamiki jazdy. Kierowca ma do wyboru tryb Normal i Sport. W zależności od tego, który tryb ustawi amortyzatory mają charakterystykę bardziej komfortową lub sztywną. Zachowanie się nowego 911 Turbo podczas jazdy dostosowuje się zatem do indywidualnych wymagań kierowcy.
Skuteczność hamulców
Sześciotłokowe zaciski hamulcowe na przedniej osi hamują samochód poprzez o 42 procent większą efektywną powierzchnię klocków hamulcowych. Także średnica wentylowanych tarcz hamulcowych wzrosła z 330 do 350 milimetrów. W ramach wprowadzania ulepszeń zwiększono także siłę hamowania hamulców osi tylnej. Odpowiednio większe są też podzespoły: tylne tarcze hamulcowe mają teraz również 350 milimetrów średnicy i są hamowane przez czterotłokowe stałe zaciski hamulcowe. Jak wszystkie modele 911, także nowe 911 Turbo jest dostępne z ceramicznymi hamulcami Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). 911 Turbo wyposażone w 380-milimetrowe tarcze na przedniej osi i udoskonalony układ hamulcowy zapewnia jeszcze szybszą reakcję, bardzo wysoką odporność na fading i całkowitą odporność na korozję. Ponadto w porównaniu z układem hamulcowym z tarczami z żeliwa szarego PCCB waży o 17 kilogramów mniej.
Niewielki opór powietrza
Przy konstruowaniu nowego 911 Turbo duży nacisk położono na aerodynamikę. Mimo szerszego nadwozia, większego zapotrzebowania na powietrze chłodzące oraz 19-calowych kół współczynnik oporu powietrza pozostał na niezmienionym poziomie cW = 0,31. Ponadto inżynierom udało się uzyskać dalszą redukcję siły wyporu na przedniej osi oraz zwiększyć siłę docisku osi tylnej. Zapewnia to przede wszystkim wysuwane nad pokrywą silnika skrzydło ze szczeliną o nowym kształcie. Nawet przy maksymalnej szybkości Turbo pozostaje samochodem sportowym zachowującym się bezpiecznie podczas jazdy, stabilnym i reagującym w sposób przewidywalny.
Mniejszy ciężar dzięki nowym drzwiom z aluminium
Cechą nowego 911 Turbo jest nie tylko przednia maska z lekkiego metalu, lecz także aluminiowe drzwi. Specjalny proces produkcji sprawia, że w razie wypadku zapewniają one takie samo bezpieczeństwo, jak drzwi stalowe. Drzwi ważą tylko jedenaście kilogramów i obniżają przez to ciężar samochodu o 14 kilogramów. Ciężar pustego pojazdu, określony zgodnie z normami DIN i wynoszący 1.585 kilogramów sprawia, że mimo bogatszego wyposażenia nowe Turbo jest o pięć kilogramów lżejsze, niż poprzedni model.
Bogate wyposażenie seryjne wnętrza
W porównaniu ze swoim poprzednikiem nowe 911 Turbo ma całkowicie unowocześnione wnętrze z seryjną skórzaną tapicerką, zbliżoną do tapicerki w aktualnej generacji 911 Carrera. Instrumenty z aluminiowymi tarczami mają charakterystyczną dla 911-tek stylistykę z napisem Turbo na obrotomierzu. W celu zwiększenia jasności tarcz w nocy zastosowano białe diody. Na wyświetlaczu środkowego okrągłego zegara po raz pierwszy wyświetlane jest ciśnienie doładowania w formie diagramu paskowego. Do nowej stylistyki wnętrza należy także specjalny, charakterystyczny dla Turbo drążek zmiany biegów. Podobnie jak poprzedni model, także nowe 911 Turbo wyposażone jest seryjnie w Porsche Communication Management (PCM) z modułem nawigacyjnym DVD. Nowy system nagłośnieniowy BOSE Surround z 13 głośnikami i siedmiokanałowym wzmacniaczem cyfrowym zastąpił dotychczasowy system BOSE. PCM może być rozszerzony opcjonalnie o moduł telefoniczny i elektroniczny tachograf. Kolejnymi elementami wyposażenia seryjnego są na przykład automatycznie przyciemniane lusterka wsteczne oraz autoalarm.
autor: Bstok.pl
Źródło Porsche

Reklama