Reklama

Reklama

» Nowy Ford Ranger Raptor jest już dostępny w Europie!


  • Nowy Ranger Raptor – najsolidniejsza i najmocniejsza wersja najlepiej sprzedającego się w Europie pickupa – trafi do klientów w połowie 2019 roku.
  • Opracowany przez Ford Performance, poruszający zmysły Ranger Raptor przeznaczony jest dla ludzi prowadzących ekscytujący styl życia i może poradzić sobie z najtrudniejszymi wyzwaniami spotykanymi na bezdrożach.
  • Zdolność do poruszania się w każdym terenie zapewnia ultra-mocne podwozie, specjalnie opracowane zawieszenie i odpowiednie do tego opony, a także moc 213 KM i moment obrotowy 500 Nm, dostarczane przez silnik EcoBlue, współpracujący z 10-biegową automatyczną przekładnią, wszystko to wspomagane przez system Terrain Management.

 

 

Opracowany przez Ford Performance dla prawdziwych entuzjastów samochodów terenowych, pierwszy w historii Ranger Raptor, napędzany będzie wersją Bi-turbo 2-litrowego silnika wysokoprężnego EcoBlue, dysponującego mocą 213 KM i momentem obrotowym 500 Nm. Pojazd otrzyma nową, 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów.

 

Majestatycznemu wyglądowi, który uzyskano dzięki niesamowitym rozmiarom i ekstremalnej stylizacji Rangera, towarzyszy unikalne podwozie Ford Performance, zoptymalizowane pod kątem wysokiej prędkości jazdy po bezdrożach i zdolności do jazdy w dowolnym terenie.

 

– Zapomnij o wszystkim, co wydaje ci się, że wiesz o pickupach – powiedział Leo Roeks, dyrektor europejskiego oddziału Ford Performance.– Nasz nowy Ranger Raptor to inny gatunek, rasowy, pustynny rajdowiec, przygotowany na ekstremalny styl życia swojego właściciela. Może pracować godzinami w najtrudniejszych warunkach.

 

Model Ranger jest europejskim liderem sprzedaży w klasie pickup. W pierwszym kwartale 2019 roku Ford sprzedał 13 600 Rangerów w Europie. Stanowi to wzrost o ponad 15 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

 

Wytrzymały i wyrafinowany

 

 

Podwozie Rangera Raptora zbudowano tak, by wytrzymało ekstremalne przygody w terenie. Wyjątkowa, niezwykle mocna rama korzysta z wysokowytrzymałej stali niskostopowej, by przetrwać obciążenia przenoszone w czasie wyścigów terenowych.

 

Wywodzące się z rajdów terenowych zawieszenie Raptora zostało specjalnie zaprojektowane, by poradzić sobie przy dużej prędkości z przerażającym przeciętnego kierowcę terenem. Szerszy, w porównaniu z Rangerem XL, aż o 150 mm rozstaw kół i o 51 mm wyższy prześwit, pozwalają utrzymać pełną kontrolę, a nawet komfort jazdy.

 

Amortyzatory Fox z tłumieniem zależnym od położenia zapewniają wyższe siły tłumiące w ekstremalnych warunkach, gwarantując niezrównane możliwości jazdy w terenie oraz niższe siły tłumienia w bardziej umiarkowanych warunkach, co zapewnia płynniejszą jazdę drogową. Skok przedniego amortyzatora zwiększono o 32 procent, tylnego o 18 procent.

 

Wysokowydajne amortyzatory o średnicy 2,5 cala (63,5 mm) są obsługiwane przez aluminiowe ramiona sterujące, z wystającymi wieżami amortyzującymi z przodu. W specjalnie zaprojektowanym, nowym zawieszeniu tylnym z kolumnami coilover i drążkami Watta uzyskano ruch pionowy tylnej osi w górę i w dół przy bardzo niewielkich przemieszczeniach bocznych.

 

Hamulce przedniej osi wyposażono w dwutłoczkowe zaciski, o średnicach tłoczków zwiększonych do 51 mm, o ponad 20% w porównaniu ze standardowym Rangerem oraz w wentylowane tarcze o wymiarach 332 mm na 32 mm. Skuteczność hamulców tylnej osi zwiększono dzięki zaciskom 54 mm i wentylowanym tarczom o wymiarach 332 mm na 24 mm.

 

Terenowe opony BF Goodrich 285/70 R17 zostały opracowane specjalnie dla modelu Ranger Raptor. Opony mierzące 838 mm średnicy i 285 mm szerokości posiadają wytrzymałe ścianki boczne, które pozwalają na pewne poruszanie się na najbardziej nieprzyjaznym bezdrożu, a agresywny terenowy wzór bieżnika zapewnia „żelazną” przyczepność w warunkach nawierzchni mokrych, błotnych, piaskowych i śniegowych.

 

–Wyjątkowe wrażenia z jazdy Rangerem Raptorem trudno z czymkolwiek porównać, kiedy „cisnąc” gaz na bezdrożach czujesz się w nim, jak milioner na drodze – podsumowuje Damien Ross, główny inżynier programu Ranger Raptor, Ford Motor Company. – Wszystko, co określa ten model opiera się na wyrafinowanych wrażeniach z jazdy i funkcjonalności Rangera, ale w przypadku Raptora wszystko to idzie znacznie dalej. Z punktu widzenia miłośnika bardzo dynamicznej jazdy, jest to szczególny pojazd.

 

Wyjątkowa konstrukcja podwozia idzie w parze z off-roadową geometrią i zestrojeniem zawieszenia, które zapewnia prześwit do 283 mm i głębokość brodzenia 850 mm. Kąt najazdu 32,5 stopnia oraz kąty rampowy i zejścia 24 stopnie zapewniają imponujące możliwości w najtrudniejszym terenie.

 

Ranger Raptor otrzymał ponadto bardzo solidną ochronę podwozia, która pozwala mu nie bać się przeszkód terenowych. Nowa płyta osłonowa wykonana jest z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm – o 60 procent grubszej niż tego rodzaju płyty – i jest dodatkiem do standardowej osłony silnika Rangera i osłon dolnych reduktora.

 

Dostrojony do każdego terenu

 

Ranger Raptor umożliwia kierowcy wybór spośród sześciu trybów pracy systemu Terrain Management, by umożliwić optymalne radzenie sobie z różnymi scenariuszami jazdy i rodzajami warunków terenowych:

 

  • Tryb normalny (Normal) – zorientowany na komfort, oszczędność paliwa i drogowe właściwości jezdne,
  • Tryb sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie,
  • Tryb trawa/szuter/śnieg (Grass/Gravel/Snow) – przewidziany do bezpiecznej i pewnej jazdy po śliskich i nierównych nawierzchniach,
  • Tryb błoto/piasek (Mud/Sand) – dostrajanie reakcji pojazdu w celu uzyskania optymalnej przyczepności i momentu napędowego w głębokich, miękkich nawierzchniach, takich jak luźny piasek i błoto,
  • Tryb jazdy po skałach (Rock) – specjalnie dostosowany do skalistego terenu pokonywanego przy niskiej prędkości, gdzie kluczową rolę odgrywa precyzyjna kontrola sytuacji,
  • Tryb rajdu pustynnego (Baja) – dostrajanie reakcji do szybkiej sportowej jazdy w terenie, ten tryb wybrałby kierowca startujący w słynnym Baja Desert Rally.

 

Inżynierowie Forda nieprzerwanie przez 200 godzin dokładnie przetestowali potężny 2-litrowy silnik Bi-turbo EcoBlue i 10-biegową przekładnię automatyczną Rangera Raptora, aby sprawdzić wytrzymałość w najtrudniejszych warunkach, w tym działanie turbosprężarki wysokociśnieniowej i niskociśnieniowej, dopóki nie rozgrzały się do czerwoności.

 

Obie turbosprężarki pracują szeregowo przy niższych prędkościach obrotowych silnika, zwiększając moment obrotowy i szybkość reakcji na działania kierowcy. Przy wyższych obrotach, większa, niskociśnieniowa turbosprężarka zapewnia osiąganie mocy maksymalnej.

 

10-biegową przekładnię automatyczną Forda pożyczono od F-150 Raptora. Została ona zbudowana ze stali o wysokiej wytrzymałości, stopów aluminium i kompozytów, by zoptymalizować jej wytrzymałość i masę. Większy zakres przełożeń przekłada się na lepsze przyspieszenia, dynamiczniejsze reakcje i mniejsze zużycie paliwa  8,9 l / 100 km i niższą emisję CO2 – 233 g / km. Algorytmy dostosowywania harmonogramu zmian biegów w czasie rzeczywistym pomagają w wyborze najwłaściwszego przełożenia w najwłaściwszym momencie. Unikalna konfiguracja przekładni obejmuje również funkcję „Live in Drive” z łopatkami zmiany biegów dostępnymi w każdej chwili do ręcznego wybierania biegów.

 

Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, zwiększające pewność siebie u kierowców zmagających się z nieznanymi wyzwaniami terenowymi lub trudnymi środowiskami pracy, obejmują: ulepszoną wersję systemu Ford Stability Control z funkcją łagodzenia przechyłów, elektroniczną kontrolę stabilności, kontrolę toru jazdy przyczepy, asystenta ruszania na wzniesieniu, kontrolę zjazdu ze wzniesienia i dostosowywanie charakterystyk pojazdu do obciążenia Load Adaptive Control.

 

Praktyczne rozwiązania w zasięgu ręki

 

 

W skład wyrafinowanych rozwiązań zaprojektowanych tak, by nowy Ranger Raptor był komfortowy i wygodny na drodze i w terenie wchodzi system łączności i rozrywki SYNC 3, który umożliwia kierowcom kontrolowanie dźwięku, nawigacji i podłączonych smartfonów za pomocą prostych, konwersacyjnych poleceń głosowych. System bezpłatnie oferuje Apple CarPlay oraz Android Auto™, posiada także funkcję SYNC AppLink pozwalającą na głosową aktywację całego szeregu smartfonowych aplikacji.

 

Centralny 8-calowy kolorowy ekran dotykowy może być obsługiwany za pomocą gestów szczypania i przesuwania, system jest także wyposażony w nawigację satelitarną, która szczególnie przydaje się w czasie jazdy terenowej w miejscach odległych od cywilizacji, oferując nawet funkcję rejestrowania aktualnej lokalizacji, aby pozostawić ślad podczas odkrywania nieznanych bezdroży. Zastosowanie wbudowanego modemu FordPass Connect zapewnia łączność w czasie jazdy.

 

Imponująca forma i funkcjonalność

 

 

Nowy, agresywny design Rangera Raptora, wzmocniony kolorami nadwozia: Ford Performance Blue, Colorado Red, Shadow Black, Frozen White i Conquer Grey, odwołuje się do osiągów samochodu i jego funkcjonalności.

 

Niemożliwy do przeoczenia przedni wlot powietrza, inspirowany pierwszym na świecie seryjnym pojazdem terenowym o tak wysokich osiągach – Fordem F‑150 Raptor – dominuje w przestrzeni między ksenonowymi reflektorami i mocowanym do ramy przednim zderzakiem. Chroniący przed pustynnymi przygodami przedni zderzak zawiera również nowe diodowe światła przeciwmgielne oraz funkcjonalne kanały powietrzne, poprawiające opływ powietrza wokół nadwozia.

 

Wyjątkowo szerokie, kompozytowe błotniki przednie nie boją się uszkodzeń, pozwalając na dłuższy skok zawieszenia i stosowanie większych rozmiarów opon. Zewnętrzne progi boczne są specjalnie zaprojektowane, by zapobiec uderzeniom kamieni w tylne elementy pojazdu, a dodatkowo zostały wyposażone w otwory odpływowe odprowadzające piasek, błoto i śnieg.

 

Raptor Ranger jest prawdziwym koniem roboczym. Zmodyfikowany tylny zderzak posiada zintegrowany hak holowniczy o uciągu 2500 kg. Dwa przednie zaczepy haka wyciągarki mają wytrzymałość do 4 635 kg, a dwa tylne 3 863 kg. Skrzynia ładunkowa o wymiarach 1 560 x 1 773 mm została zaprojektowana z myślą o weekendowych wypadach, podczas których pomieści ubłocone rowery mokry sprzęt do sportów wodnych, a także narzędzia i materiały eksploatacyjne. Klapa tylna wykorzystuje nowy zespół podnośników, aby zapewnić właścicielowi 66-procentową redukcję siły potrzebnej do jej obsługi.

 

Genotyp Ford Performance jest obecny w całym wnętrzu, co zapewnia wysoką jakość wykonania, harmonijną kolorystykę i trwałość materiałów odpowiednią do wszelkich scenariuszy użytkowania – od eleganckiej ulicy, po górskie ścieżki. Skórzane siedzenia, wykończone materiałem o fakturze zamszu, gwarantujące pewne podparcie, są specjalnie zaprojektowane do szybkiej jazdy w terenie. Wyposażono je w siedziska o zwiększonej sprężystości, co zapewnia najwyższy komfort.

 

Niebieskie szwy i skórzane akcenty podkreślają klimat adekwatny do klasy zastosowanych rozwiązań. Lekkie, wykonane z magnezu sportowe łopatki sterowania przekładnią umożliwiają dynamiczne zmiany biegów i są łatwo dostępne za perforowanymi skórzanymi uchwytami na kole kierownicy, na którym umieszczono znacznik położenia zero, pomagający kierowcom w kontrolowaniu pozycji kół w terenie, a samą kierownicę ozdobiono wytłaczanym logo Raptor.

 

–Nowy Ranger Raptor otrzymał wszystkie narzędzia, których może potrzebować poszukiwacz mocnych przygód – powiedział Roeks. Jest czymś w rodzaju połączenia motocykla crossowego, skutera śnieżnego i quada – to pickup gotowy na wyzwania w każdych okolicznościach.

 

Dziedzictwo wyścigów pustynnych

 

Ford Ranger Raptor w wersji Baja nawiązuje nazwą do wyczerpującego rajdu wytrzymałościowego Baja 1000 na półwyspie Baja w Meksyku, w Kalifornii, jednej z najbardziej prestiżowych imprez off-roadowych na świecie. Nowy Ranger Raptor pozostaje wierny DNA poprzednika, Forda F-150 SVT Raptor, który w 2008 roku zajął trzecie miejsce w Baja 1000, zanim trafił do sprzedaży w USA w 2010 roku. Podobnie jak poprzednik i Ford F-150 Raptor najnowszej generacji, Ranger Raptor odbył wyczerpujące testy na trudnych pustynnych trasach wokół Borrego Springs w USA.

 

Ceny nowego Rangera Raptor zaczynają się od 199 050 zł NETTO (244 831 zł brutto).

 

 

OSIĄGI, ZUŻYCIE PALIWA I EMISJA

 

Zużycie paliwa  l/100 km (mpg)*

OsiągiØ

CO2  (g/km)

Cykl miejski

Cykl pozamiejski

Zużycie średnie

Prędkość maksymalna km/h (mph)

0-100 km/h
(0-62 mil/h) sek.

Ford Ranger Raptor 2,0-litra EcoBlue, 10-biegowa automatyczna

233

10.6 (26.6)

8.0 (35.3)

8.9 (31.7)

170 (106)

10,5

 

ØDane testowe Forda.

 

Źródło: Mototarget.pl