Lexus wprowadza nową linię modeli z literą „F”

Litera „F” w oznaczeniu samochodów marki Lexus oznacza modele zaprojektowane i wykonane specjalnie z myślą o ultra wysokich sportowych osiągach i wyjątkowych własnościach dynamicznych.
Znaczek F będzie podkreślać charakterystyczną dla marki pogoń za doskonałością oraz nieustanne dążenie do przekraczania barier w branży motoryzacyjnej, wyróżniając samochody o radykalnie zwiększonych osiągach i wyjątkowych własnościach jezdnych, przy zminimalizowanym zużyciu paliwa i emisji zanieczyszczeń.
IS-F wyposażony jest w usportowioną wersję silnika V8 o pojemności 5,0 litra, rozwijającego moc 400 KM oraz moment obrotowy ponad 500 Nm. Jednostka ta podkreśla wybitnie sportowy charakter samochodu, rozpędzając go od 0 do 100 km/h w czasie 4,9 s. Prędkość maksymalna 270 km/h oraz emisja CO2 na poziomie 290 g/km stawiają IS-F w grupie najsilniejszych i równocześnie najczystszych sportowych sedanów w segmencie.
Zespół napędowy Lexusa IS-F bazuje na unikalnej 8-przełożeniowej automatycznej skrzyni biegów montowanej w modelu LS, z nowym, sportowym sterowaniem przełączaniem biegów, umożliwiającym zmianę przełożeń zarówno w trybie ręcznym (za pomocą wychylnych przełączników), jak i w pełni automatycznym. Specjalnie opracowane sportowe sterowniki realizują najkrótszy w segmencie czas przełączania na wyższy bieg – jedynie 100 ms (wobec 50 ms w bolidach F1). Wraz ze sportowym charakterem, IS-F wprowadza po raz pierwszy do marki Lexus zintegrowany układ stabilizacji ruchu pojazdu (VDIM) z możliwością jego wyłączania oraz przełączania pomiędzy trybem działania normalnym i sportowym.
Realizując w praktyce nową ideę tworzenia bardziej zwartych i energetycznie wydajnych samochodów o wybitnie sportowych możliwościach, zespół Lexusa zajmujący się konstrukcjami sportowymi stworzył model LF-A. Przy całkowitej długości 4400 mm jest to najbardziej kompaktowy, a równocześnie najmocniejszy spośród dotychczas stworzonych Lexusów. LF-A otrzymał wzorowaną na konstrukcjach wyścigowych 5-litrową jednostkę napędową V10 o ultra wysokich osiągach, rozwijającą moc ponad 500 KM i rozpędzającą auto do 320 km/h. Umieszczenie silnika z przodu pomiędzy osiami napędowymi oraz skrzyni biegów i chłodnic z tyłu pozwoliło uzyskać idealne rozłożenie mas, co zaowocowało imponującą precyzją prowadzenia.
Modele IS-F oraz LF-A demonstrują osiągnięcia Lexusa w zakresie doskonalenia podstawowych rozwiązań technicznych, jakie składają się na uzyskiwane osiągi. LS 600h bezapelacyjnie dowodzi, w jakim stopniu rozwiązania ta można jeszcze bardziej rozwinąć, aby dostarczać mocy w sposób niezwykle efektywny i równocześnie wyznaczać w segmencie samochodów luksusowych nowe standardy w zakresie połączenia wysokich osiągów z jak najmniejszą uciążliwością dla środowiska.
Nowy Lexus LS 600h stanowi najdoskonalsze odzwierciedlenie aktualnego poziomu techniki motoryzacyjnej. W jego 5-litrowym silniku V8 zastosowano unikalny układ zasilania w systemie D-4S z dwoma wtryskiwaczami na cylinder oraz układ zmiennych faz rozrządu VVT-iE po stronie dolotowej, które przyczyniają się do uzyskania większej mocy oraz obniżenia poziomu emisji zanieczyszczeń, hałasu i wibracji. Doskonałe własności silnika spalinowego uzyskały dodatkowe wsparcie w postaci napędu hybrydowego. Takie połączenie dwóch źródeł energii z wyjątkowym rozwiązaniem elektrycznie sterowanej bezstopniowej przekładni napędowej dostarcza mocy na poziomie wolnossącej jednostki V12, przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym 9,5 l na 100 km i emisji CO2 wynoszącej 220 g/km – wartościach nie ustępujących najczystszym jednostkom diesla w segmencie. Ponadto po raz pierwszy w historii Lexusa wprowadzona została wersja o powiększonym rozstawie osi LS 600h L, oferująca niespotykane dotąd w samochodach tej klasy rozwiązania służące komfortowi podróżowania na tylnych siedzeniach, w postaci między innymi odchylanych oparć, podnóżków i oparć dla nóg.
Zastosowana w LS 600h dwuzakresowa, elektronicznie sterowana bezstopniowa skrzynia przekładniowa zapewnia równomierną, liniową transmisję mocy i płynne przyspieszanie. W połączeniu z układem przeniesienia napędu na wszystkie koła AWD z międzyosiowym mechanizmem różnicowym typu Torsen o podwyższonym tarciu, uzyskano doskonałą stabilność prowadzenia w każdym aspekcie jazdy wyczynowej.
autor: T.K.
źródło: Lexus

Reklama