Saab wprowadza silnik BioPower do gamy 9-3

Koncepcyjny silnik BioPower Saaba – o lepszych osiągach i mniejszej emisji CO2 pochodzenia kopalnego – zostanie wprowadzony do całej gamy modelu 9-3 i będzie dostępny w wersjach Sport Sedan, SportKombi i kabriolet.
Saab 9-5 BioPower już zdobył pozycję najpopularniejszego w Europie samochodu na paliwo mieszane. Wprowadzenie wersji BioPower w gamie modeli 9-3 istotnie poszerzy wybór oferowany klientom. Na przykład kabriolet 9-3 BioPower będzie jedynym pojazdem w segmencie luksusowych kabrioletów z ekologicznym silnikiem i tak doskonałymi osiągami. „Sukces modeli 9-5 BioPower zachęcił nas do rozszerzenia tej koncepcji na gamę modeli 9-3 – mówi Jan Ake Jonsson, Dyrektor Generalny Saab Automobile. „Oznacza to, że wersja BioPower jest obecnie dostępna we wszystkich naszych najważniejszych produktach”.
Modele Saab 9-3 BioPower, w wersji Linear i Vector z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, wchodzą do sprzedaży jednocześnie na rynku skandynawskim, w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Sprzedaż w innych krajach Europy rozpocznie się w późniejszym okresie bieżącego roku.
Dzięki turbodoładowaniu Saab BioPower to jedyna technologia na rynku, która, wykorzystując mieszane paliwo, oferuje niższy poziom emisji CO2 pochodzenia kopalnego przy lepszych osiągach. Napędzany paliwem E85 (85% bioetanol/15% benzyna) nowy silnik 9-3 BioPower 1.8t zapewnia wyższą o 17% moc maksymalną (175 KM/129 kW wobec 150 KM/111 kW) i o 10% wyższy moment obrotowy (265 Nm wobec 240 Nm). W modelu 9-3 Sport Sedan oznacza to przyspieszenie od zera do 100 km/h w 8,4 s i od 80 do 120 km/h na piątym biegu w 13,9 s w porównaniu z 9,5 s i 15,0 s wersji benzynowej.
Paliwo E85 ma wyższą wartość oktanową (104 RON) niż benzyna (95 RON), a turbodoładowanie wraz z technologią BioPower pozwala na zastosowanie wyższego ciśnienia sprężania i zwiększenie wyprzedzenia zapłonu niż w przypadku jednostek benzynowych. Zapewnia to większą moc bez zagrożenia efektem spalania stukowego ‚czy zbyt wczesnego spalania. Wręcz przeciwnie – wolnossący silnik na paliwo mieszane ma tylko stały stopień sprężania i nie jest w stanie wykorzystać parametrów bioetanolu.
Opracowany przez Saaba 32-bitowy system zarządzania silnikiem Trionic 8 steruje ustawieniem przepustnicy, zapłonem, wtryskiem, ilością dostarczanego powietrza i ciśnieniem doładowania. To silna platforma wyposażona w ulepszone oprogramowanie, aby wykorzystać różne ustawienia zapłonu i spełnić wymagania dotyczące mieszanki paliwowo-powietrznej E85. Jedyną zmianą sprzętową w aluminiowym silniku Saaba 9-3 było zastosowanie trwalszych zaworów i ich gniazd. Materiały spełniające wymagania bioetanolu zastosowano również w układzie paliwowym, w tym w zbiorniku, pompie, przewodach i łączach.
System Trionic nadzoruje jakość paliwa po każdym tankowaniu i automatycznie wprowadza korekty niezbędne do jazdy na E85 i/lub benzynie lub ich dowolnej mieszance. Oznacza to, że kierowcy Saaba BioPower mogą również tankować benzynę, jeśli paliwo E85 jest niedostępne.
Bioetanol produkowany jest z różnych płodów rolnych i biomasy. W przeciwieństwie do benzyny jego zużycie nie powoduje istotnego wzrostu dwutlenku węgla (CO2), głównego gazu cieplarnianego, który przyczynia się do zmiany klimatu. Dzieje się tak dlatego, że jego emisja występująca podczas jazdy równoważona jest ilością CO2 usuwaną z atmosfery w procesie fotosyntezy podczas wzrostu roślin, z których bioetanoljest produkowany. Bioetanol sprzedawany jest w Szwecji i w coraz większej liczbie krajów europejskich jako paliwo E85.
Poszerzenie gamy modeli BioPower ukazuje zaangażowanie Saaba w wykorzystanie potencjału bioetanolu jako zrównoważonego i odnawialnego paliwa. Jednocześnie komercyjny sukces dostępnych obecnie modeli Saaba 9-5 BioPower – w wersji z silnikami turbo 2.3 i 2.0 – pokazuje ich atrakcyjność pod względem lepszych osiągów połączonych z bardziej przyjaznym dla środowiska charakterem.
Unia Europejska zaangażowała się w ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Obowiązująca obecnie dyrektywa wymaga od państw członkowskich zapewnienia, że biopaliwa będą w coraz większym stopniu stosowane w transporcie drogowym, a docelowym poziomem jest 5,75% do 2010 roku. Inna dyrektywa o opodatkowaniu energii wzywa państwa członkowskie do stosowania obniżonych stawek lub całkowitego zwolnienia z podatku czystych biopaliw lub ich mieszanek.
W Szwecji, gdzie Saab 9-5 BioPower jest najpopularniejszym przyjaznym dla środowiska samochodem, powstała już sieć ponad 650 stacji benzynowych oferujących paliwo E85, zaś do końca 2008 roku ma powstać 800 stacji obejmujących swoim zasięgiem 25% powierzchni kraju.
Za przykładem Szwecji idą inne państwa europejskie. Paliwo E85 pojawiło się już na rynkach Niemiec, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szwajcarii, Holandii i Belgii, a niebawem pojawi się w kolejnych krajach. We Francji władze podjęły decyzję o otwarciu 500 takich stacji na terenie całego kraju do końca roku. Dzięki coraz lepszej dostępności paliwa E85 w USA bioetanol stał się najszybciej rozwijającym na świecie paliwem alternatywnym.
Jan Ake Jonsson podsumowuje: „Jesteśmy przekonani, że Saab BioPower jest atrakcyjnym i praktycznym krokiem w stronę spełnienia ekologicznych wyzwań, które stoją przed nami. Saab przewodzi zmianom w segmencie paliw mieszanych. Jesteśmy zdecydowani zapewnić naszym klientom możliwość korzystania z bardziej ekologicznych samochodów. Z niecierpliwością oczekujemy rozwoju infrastruktury dystrybucji paliwa w Europie, która uczyni tę możliwość dostępną dla coraz większej grupy kierowców”.
autor: T.K.
źródło: GM

Reklama