Mercedes Actros do transportu ciężkiego w akcji

W pierwszych dniach kwietnia w porcie w Rotterdamie dźwig załadował BURANA, rosyjski statek kosmiczny, na szesnastoosiową przyczepę niskopodwoziową z ciągnikiem siodłowym Mercedes-Benz Actros SLT 4160 8×6/4, umieszczoną wcześniej na barce pontonowej.
Pierwszą rzeczą, jaką zobaczyli gapie, gdy barka wioząca BURANA pokonywała zakole na Renie, był zielony ciągnik nadgabarytowy Actros firmy Kübler. Rosyjski wahadłowiec BURAN (= burza śnieżna) fascynował przygodnych obserwatorów wzdłuż całej doliny Renu, koło Kolonii, koło słynnej skały Lorelei i przez całą drogę do Speyer, gdzie znajduje się Muzeum Techniki.
W naturalnym porcie w Speyer uwagę zwiedzających przykuł nie tylko BURAN. Wielu fanów pojazdów do transportu ciężkiego przybyło, aby zobaczyć Actrosa SLT 4160 8×6/4 w akcji i jego egzotyczny ładunek. Jego konfiguracja, dostosowana do maksymalnej całkowitej masy zestawu 500 t, robi niesamowite wrażenie, nawet na osobach zaznajomionych z transportem nadgabarytowym.
Actros SLT 4160 8×6/4 jest jednym z niewielu czteroosiowych ciągników siodłowych z trzema osiami napędowymi i dwiema kierowanymi. Napęd na wszystkie koła trzech osi napędowych i blokady mechanizmu różnicowego znacznie poprawiają przyczepność w porównaniu do wariantu 8×4. Zwiększony poziom przyczepności się przydaje, co widać wyraźnie na błotnistym terenie naturalnego portu w Speyer czy po prostu na dużym placu budowy.
Dwie osie kierowane w wielkim stopniu poprawiają zwrotność tego potężnego ciągnika siodłowego, co jest szczególnie ważne w ciężkim transporcie przy precyzyjnym manewrowaniu (przy zjeżdżaniu z barki pontonowej) czy też po prostu przy pokonywaniu ronda. Wszystko w ”pociągu drogowym” z ciągnikiem siodłowym Mercedes-Benz Actros SLT na czele świadczy o najwyższej specjalizacji w transporcie ciężkim. Szesnastolitrowy ośmiocylindrowy silnik z turbodoładowaniem Mercedes-Benz OM 502 LA BlueTec 5 z chłodzeniem powietrza doładowującego osiąga moc 447 kW / 609 KM i maksymalny moment obrotowy 2400 Nm przy prędkości obrotowej od 1080 do 1800obr./min. Actros SLT jest fabrycznie wyposażony w największą dostępną chłodnicę. Pojazd do transportu ciężkiego Actros SLT wyposażony jest w pełni zsynchronizowaną 16-biegową skrzynię Mercedes-Benz G 240 z przekładnią hydrokinetyczną WSK 400 i retarderem. Dwustopniowa skrzynia redukcyjna Mercedes-Benz VG 2400-3W z biegiem terenowym pozwala idealnie dobrać przełożenia do każdych warunków na drodze.
Pneumatyczne zawieszenie umożliwia zmienne obciążanie osi. Z tego względu przy manewrowaniu podczas przewożenia ciężkiego ładunku sterowalność pojazdu może jeszcze wzrosnąć. Oś prowadząca jest zawsze montowana 1350 mm przed pierwszą osią tylną. Oś tylna z przekładnią planetarną HD 7 ma średnicę koła talerzowego 300 mm i nośność 13 t. W związku z tym oś HD 7 może przekazywać bardzo wysoki moment obrotowy. Niewielki rozmiar koła talerzowego HD 7 umożliwia wysoki prześwit. Rozmiary opon to: z przodu 385/ 65 R 22.5, a z tyłu: 315/ 80 R 22.5.
autor: T.K.
Źródło: Mercedes Benz

Reklama

Reklama