Gwiazdy w Citroenie

Generał de Gaulle, Georges Brassens, Francis Ford Coppola, Yvette Horner, Jurij Gagarin, Jean-Pierre Foucault, Philippe Bouvard, Yohan Cruyff… Zarówno w przeszłości, jak i obecnie liczne znane osobistości związały się w sposób wyjątkowy, czasami wręcz emocjonalny z mitycznymi modelami Citroëna, takimi jak Traction Avant, DS, 2CV czy SM. Z okazji trzydziestej drugiej edycji Salonu Retromobile pod hasłem „Samochody gwiazd” przyjrzyjmy się bliżej niektórym z nich oraz ich samochodom z logiem marki Citroën.
Traction Avant stanowi jeden z najbardziej znaczących filarów legendy Citroëna. Wyjątkowe właściwości jezdne tego modelu sprawiły, że stał się najwyżej cenionym samochodem znanych francuskich osobistości od czasów drugiej wojny światowej. Wśród nich znalazły się też postacie, które wyróżniły się niezbyt dobrą sławą, jak chociażby Pierrot le Fou, czyli Szalony Piotruś, szef słynnego „gangu Traction”. Generał de Gaulle posiadał aż cztery egzemplarze Traction do prywatnego użytku, z których ostatni w wersji 15 Six H został kupiony w 1955 roku. W późniejszych latach generał zasmakował w komforcie DS, i to bardzo szczęśliwie, gdyż właśnie czarny DS 19 umożliwił mu ucieczkę w czasie zamachu w Petit Clamart w 1962 roku. Podziurawiona kulami i z przebitymi oponami limuzyna wyposażona w słynne hydropneumatyczne zawieszenie ze stałym prześwitem pokonała niestrudzenie dalszą drogę aż do Villacoublay. Za czasów prezydentury generała de Gaulle’a również inny model DS wzbudził powszechne zainteresowanie w 1968 roku. Chodzi o model dobrze znany wszystkim znawcom Citroëna pod nazwą „1 PR 75”, nawiązującą do numeru rejestracyjnego. Ten wybitny model DS wykreowany przez projektantów Citroëna i wykonany przez mistrza karoserii i tapicerki samochodowej Henri Chaprona z Levallois przewyższał długością wynoszącą 6,53 m limuzynę amerykańskiego prezydenta Johnsona, która mierzyła 6,40 m! Dzisiaj jest bohaterem salonu Retromobile, po raz pierwszy w towarzystwie jednego z dwóch prezydenckich 4-drzwiowych egzemplarzy SM z otwieranym dachem, o numerach rejestracyjnych 2 PR 75 i 3 PR 75, wykonanych w 1971 roku w zakładach Chapron dla prezydenta Pompidou.
Gwiazdy estrady za kierownicą
Podobnie jak statek France czy samolot Concorde, modele Traction, DS i SM były w czasach swej świetności symbolami sukcesu francuskiego stylu, występując w roli kultowych samochodów sławnych ludzi. Amator pięknych samochodów Philippe Bouvard jeździł imponującym DS 21 Prestige z 1971 roku, poddanym stosownym zabiegom stylizacyjnym przez Chapron, z telefonem, małym studio nagrań i telewizorem! Georges Brassens, mimo że niechętny pokazywaniu się za kierownicą zbyt luksusowych samochodów, był wiernym użytkownikiem DS po zasmakowaniu walorów Traction. Piosenkarz Pierre Vassiliu zaraził się od Brassensa jego upodobaniem do DS. Należy dzisiaj do grona nostalgicznych wielbicieli tego modelu wraz z pisarzem Danielem Picouly, grafikiem Franckiem Margerin, reżyserem Francis Fordem Coppolą… Natomiast stylowy coupé SM, będący niepodważalnym symbolem luksusu z notą oryginalnego indywidualizmu, stał się obiektem uwielbienia gwiazdy futbolu lat siedemdziesiątych Johana Cruyffa. Komik Fernand Raynaud również posiadał SM, który, jeśli wierzyć brukowym pismom z tamtych czasów, został mu skradziony dwa dni przed śmiertelnym wypadkiem za kierownicą Rolls-Royce’a. SM towarzyszył wiernie Line Renard, a kierował nim jej towarzysz – Loulou Gasté.
W stylu retro
Na zawsze pozostanie w pamięci scena z 1995 roku, kiedy to Jacques Chirac, zaraz po objęciu fotela prezydenckiego, przejechał przez Paryż modelem CX 2.5 l Turbo Prestige oznaczonym numerem rejestracyjnym 19 FLX 75 w hołdzie rodzinnemu Corrčze. Słabość do unikalnych historycznych modeli Citroëna jest udziałem wielu znanych osobistości. Reżyser Jean-Jacques Beineix, którego dzieciństwo upłynęło pod znakiem Traction Avant, uczynił z niego główny atrybut kultowego filmu „Diva” z 1980 roku. Znana postać telewizyjna TF1, Jean-Pierre Foucault, opowiada o swoim pierwszym samochodzie, którym był 2 CV należący do jego matki i który wiernie mu towarzyszył, gdy zaczynał swoje dorosłe życie jako skromny przedstawiciel handlowy sprzedający breloczki do kluczy, a nawet kilkakrotnie w nim nocował! Do dzisiaj posiada jeszcze jeden egzemplarz z 1958 roku. Poseł i mer Issy-les-Moulineaux André Santini lubi wracać wspomnieniami do pierwszych samochodowych doświadczeń za kierownicą 2 CV. Niekiedy te nostalgiczne wspomnienia zabarwione są egzotycznie, na przykład gdy szczęśliwymi posiadaczami starych modeli są zagraniczne gwiazdy, jak na przykład Mike Connors, czyli Joe Mannix czy też Lee Majors, bardziej znany jako Steve Austin, bohater amerykańskiego serialu „Człowiek wart trzy miliardy”, obaj zafascynowani SM Export USA. Nie mówiąc już o Rolling Stonesach, którzy posiadali dwa egzemplarze, zakupione wraz z Méhari, samochód „peace and love” z samej natury rzeczy, od dealera Citroëna w Montpellier przez perkusistę zespołu Charlie Wattsa!
Gwiazdy w Citroënie, Citroën jako gwiazda
Claude Lelouch, Juliette Greco, Jacques Dutronc, Guy Marchand, Kirk Douglas, Bjorn Borg, mim Marceau, Michel Drucker, Claude Brasseur, Jacky Ickx, Eddy Mitchell, PPDA (Patrick Poivre d’Arvor), Roger Hanin, Robert Charlebois, Patrick Sabatier, Gérard Klein… nie sposób wymienić wszystkie znane nazwiska związane z Citroënem na czas jednego ujęcia, długometrażowego filmu czy też całego życia. Joséphine Baker, zanim podjęła się reklamy marki, zdała egzamin prawa jazdy za kierownicą B 14 w latach dwudziestych. Prezydent Francji René Coty w 1954 roku stał się pasjonatem pierwszych modeli Traction 15 Six z hydropneumatycznym zawieszeniem. Nie mówiąc już o gwiazdach kina, do których gwiazdy szos pasują jak ulał. Najlepszym przykładem może być Brigitte Bardot, która przeszła do historii kina dzięki obrazowi „Pogarda” Jean-Luc Godarda z 1962 roku, ze słynną sceną, w której aktorka robi makijaż na masce DS.
C6 należący do Sachy Guitry i B2 Caddy Sport ozdobą stoiska Citroëna
Citroën C6 wyposażony w nowy, 6-cylindrowy silnik został zaprezentowany z okazji salonu motoryzacyjnego w 1928 roku. Model najwyższej klasy został szczególnie doceniony z uwagi na elastyczność układu jezdnego oraz szeroki wybór oferowanych karoserii. Wnętrze samochodu było bardzo eleganckie i bogato wyposażone. Luksusowy styl dwudrzwiowego coupé oczarował aktora i autora sztuk Sachę Guitry: zlecił adaptację tylnej części samochodu usuwając boczne, tylne okna. Model z 1929 roku zaprezentowany z okazji salonu Retromobile, stanowi obecnie własność marki Citroën, która odkupiła go kilka lat temu i dokonała kilku zabiegów konserwacyjnych, w tym odnowy wspaniałych chromowanych elementów.
Na stoisku Citroëna zostanie też pokazany model B2 Caddy Sport z 1923 roku. To eleganckie Torpedo wyprodukowane w ilości 223 egzemplarzy było używane swojego czasu przez Mistinguett.
autor: T.K.
źródło: Citroen

Reklama