SLR McLaren Roadster

Mercedes-Benz będzie w przyszłości oferować swój supersportowy samochód SLR McLaren także w wersji Roadster. Podobnie jak nowoczesne bolidy F1, także ten samochód wykonany jest z karbonu. Charakteryzuje się ogromną sztywnością skrętną, równie dużą, jak jego zamknięta wersja Coupé i dzięki temu zapewnia wysokie bezpieczeństwo
W połączeniu z wyścigowym układem jezdnym umożliwia to uzyskanie niesamowitych własności jezdnych. Prędkość maksymalna tego supersportowego auta napędzanego silnikiem V8 AMG o mocy 460 kW/626 KM wynosi 332 km/h, a więc dokładnie tyle samo, co w przypadku wariantu Coupé. Choć Roadster dzięki całkowicie chowanemu dachowi oferuje swym pasażerom najczystszej wody kabrioletowe doznania w najwyższej klasie osiągów, jego użytkownicy nie muszą rezygnować z niczego z zakresu komfortu czy praktyczności w codziennym życiu. Tym samym SLR McLaren Roadster ustanawia zupełnie nowe standardy dla odkrytych aut supersportowych.
Podobnie jak wersja Coupé, także nowy Mercedes-Benz SLR McLaren Roadster łączy w sobie w jedno etos słynnych wyścigowych modeli SLR z lat 50. z innowacyjną techniką nowoczesnych bolidów Formuły 1 teamu Vodafone-McLaren-Mercedes. Typowe elementy stylistyczne, jak np. charakterystycznie, ostro uformowany „nos” Srebrnej Strzały F1, stanowią o optycznym powiązaniu auta z wyścigówką z torów Formuły 1. Natomiast legenda SLR z lat 50. żyje stylistycznie w wyrazistych bocznych „skrzelach”, rurach wydechowych typu Sidepipe za przednimi kołami oraz szeroko otwieranych do góry drzwiach.
Nowy Roadster technicznie wykorzystuje długoletnie doświadczenia Mercedesa i jego partnera z F1 – McLarena. Jego karoseria – poza dwiema aluminiowymi ramami silnikowymi – wykonana jest w całości z włókien węglowych (CFK). Już samo to czyni z tego auta absolutnie wyjątkowe zjawisko wśród wyczynowych samochodów. Specjalnie dla potrzeb Roadstera wyrafinowana technika wytwarzania struktur karbonowych została jeszcze bardziej dopracowana. Wynik to minimalna masa własna, wzorcowe pochłanianie energii, a tym samym znakomita ochrona pasażerów oraz nigdy dotąd nie uzyskana w samochodach bez dachu sztywność skrętna. Umożliwia ona własności jezdne, jakie dotychczas były osiągalne tylko w supersamochodach o nadwoziach zamkniętych.
Purystyczny materiałowy dach nie „kłóci się” z wielkimi prędkościami Do niezwykłych cech Roadstera należy też całkowicie chowany dach z materiału, który doskonale wpisuje się w opływowe linie SLR McLarena. Jego nowoopracowane, dostępne w trzech kolorach tworzywo gwarantuje nie tylko pełną przydatność w życiu codziennym w każdych warunkach pogodowych, ale zapewnia samochodowi również właściwości, które dla typowego roadstera są kompletnie nietypowe. Pierwszy przykład z brzegu: prędkość maksymalna. Dla Roadstera SLR wynosi ona tyle samo, co dla coupé, a więc wyśrubowane 332 km/h. A dzięki fantastycznie dopracowanej aeroakustyce rozmowy bez podnoszenia głosu są w tym samochodzie możliwe również przy prędkościach znacznie przekraczających 200 km/h – przy odkrytym dachu!
Dach otwiera się i zamyka w czasie krótszym niż 10 s – półautomatycznie, spełniając wymagania klientów nie lubiących dzisiejszych coupé-cabrioletów o sztywnych dachach. Aby go otworzyć, trzeba odblokować dach z ramy nad przednią szybą. Potem dach składa się i chowa elektrycznie. A ponieważ w przedniej jego części zintegrowano aluminiową pokrywę, złożony dach zakrywa się bardzo elegancko od góry.
Doskonała aerodynamika i wyścigowy układ jezdny Roadster został opracowany w tunelu aerodynamicznym, gdzie zoptymalizowano zachowania karoserii i podwozia przy wielkich prędkościach oraz poświęcono dużo czasu na aeroakustykę i aerodynamikę. W aucie wykorzystano znane już z Coupé koncepty aerodynamiczne – zintegrowany w pokrywie bagażnika hamulec aerodynamiczny oraz dyfuzor w tylnym zderzaku, przysysający auto do podłoża.
Ten odkryty dwumiejscowy samochód wyposażony jest w układ jezdny pochodzący ze sportów motorowych, w tym układ hamulcowy z ceramiczno-karbonowymi tarczami. Umieszczony z przodu za tylną osią silnik pomaga w uzyskaniu doskonałego rozkładu mas. Rozwijając moc 460 kW/626 KM i moment obrotowy o wartości 780 Nm, ten kompresorowy potwór V8 w połączeniu z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów AMG Speedshift-R katapultuje Roadstera do 100 km/h w czasie 3,8 s.
Najwyższe bezpieczeństwo i ekskluzywne wyposażenie Za najwyższy poziom ochrony pasażerów odpowiadają jedyne w swoim rodzaju karbonowe struktury pochłaniające energię zderzeniową, wzmocnione stalą słupki A oraz dwa stałe pałąki przeciwkapotażowe. Poza tym w kabinie są adaptacyjne poduszki powietrzne, airbagi kolanowe i boczne, napinacze pasów bezpieczeństwa i system kontroli ciśnienia w oponach.
Wśród elementów ekskluzywnego wyposażenia seryjnego znajdziemy obite skórą, karbonowe fotele kubełkowe, które można dopasować do ciał kierowcy i pasażera dzięki ruchomym i ustawnym elementom siedziska i oparcia, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, znakomity system audio Bose, wielofunkcyjna kierownica sportowa z łopatkami do zmiany biegów oraz system nawigacji satelitarnej ze zintegrowanym radioodtwarzaczem CD.
Nowy Mercedes-Benz SLR Roadster, podobnie jak jego odmiana Coupé, wytwarzany jest w brytyjskim Woking, w manufakturze Formuły 1 McLarena, wedle najbardziej wyśrubowanych standardów jakościowych Mercedesa. W sprzedaży auto znajdzie się od września 2007.
autor: T.K.
Źródło: Mercedes

Reklama