Coraz szarsza gama pojazdów DaimlerChrysler na paliwa ekologiczne

Już od 2007 roku nabywcy w USA będą mogli kupować samochody Jeep® Commander i Jeep® Grand Cherokee przystosowane do spalania paliw z domieszką produkowanego w Ameryce etanolu. Jest to wyraz rosnącego zaangażowania koncernu DaimlerChrysler w rozwój i popularyzację stosowania paliw alternatywnych.
W roku 2007 klienci indywidualni i flotowi samochodów Jeep Commander i Grand Cherokee z silnikiem 4.7 V-8 otrzymają możliwość zakupu tych pojazdów w wersji przystosowanej do pracy na paliwie E85. Dostępne będą również inne modele w technologii FFV:
Chrysler Sebring Sedan i Convertible (cabrio) z silnikiem o pojemności 2.7L Pick-upy Dodge Dakota i Dodge Ram oraz SUV Dodge Durango z silnikami 4.7L.
Na drogach Ameryki znajduje się już niemal 1,5 mln samochodów typu FFV produkcji Chrysler Group, co stanowi ok. 10 procent wszystkich pojazdów sprzedanych przez koncern od roku 1998.
Chrysler Group jest także liderem zastosowań „biodiesla” w amerykańskim przemyśle motoryzacyjnym. Jest to czyste i odnawialne paliwo produkowane z roślin oleistych, które świetnie nadaje się do mieszania ze „zwykłym” olejem napędowym. Samochody Jeep Liberty (Cherokee) CRD produkowane w zakładzie Toledo (stan Ohio) przystosowane są do spalania paliwa B5 (5% biodiesla), wytwarzanego z soi, uprawianej właśnie w stanie Ohio.
Począwszy od jesieni b.r. Chrysler Group przystępuje do testowania paliw B20 (20% zawartości biodiesla) na wyposażonych w silnik wysokoprężny, dużych pick-upach Dodge Ram. Program ten początkowo obejmie floty użytkowników zawodowych, rządowych oraz armii USA.
„Biopaliwa to nasza wielka szansa na zmniejszenie zużycia paliw naftowych a więc i ograniczenie zależności od dostaw ropy naftowej” – powiedział LaSorda, który przedstawił także inne korzyści:
„Obniżenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery (efekt cieplarniany), ponieważ rośliny uprawne do produkcji biopaliw absorbują więcej CO2.” „Na tle paliw konwencjonalnych – ograniczenie emisji cząstek stałych, tlenku węgla i innych substancji szkodliwych dla człowieka.” Wzmocnienie amerykańskiej gospodarki poprzez wspieranie rozwoju rolnictwa.”
Paliwa z zawartością etanolu wymagają pewnych korekt w układach sterujących silnika oraz zmian w układzie paliwowym (zbiornik, pompa i przewody paliwowe) w celu ochrony przed działaniem etanolu. W samochodach FFV Chrysler Group stosowany jest opatentowany system rozpoznawania składu paliw (E85, benzyna lub mieszanka obu). Zmiana spalanego paliwa następuje w sposób niezauważalny dzięki precyzyjnej kalibracji systemu, który określa zawartość etanolu w paliwie pod kątem odpowiedniego dobrania parametrów pracy.
„Niestety wiele pojazdów jeździ – lub będzie jeździć – na czystej benzynie ze względu na brak stosownej infrastruktury„ – zauważył prezes LaSorda – „Lecz przekonaliśmy się, iż paliwa alternatywne to nie mrzonka – jeżeli tylko koła przemysłowe i administracja zechcą wesprzeć rozwój tej infrastruktury.”
Zdaniem prezesa i dyrektora naczelnego Chrysler Group Toma LaSorda na przestrzeni roku 2007 DaimlerChrysler będzie sprzedawać ponad 250.000 pojazdów na paliwa alternatywne (FFV). Pojazdy te zdolne będą do normalnej pracy na paliwie E85 (zawierającym 85% etanolu). Ilość ta może wzrosnąć do niemal 500.000 począwszy od roku modelowego 2008 – tj. do jednej czwartej sprzedaży rocznej koncernu w USA.
„Znacząca część problemów zaopatrzenia w energię, ochrony środowiska i bezpieczeństwa narodowego może być rozwiązana przez nas samych” – powiedział prezes LaSorda w trakcie dyskusji na temat zastosowań paliw etanolowych i ekologicznych podczas konferencji stowarzyszenia popularyzacji paliw odnawialnych (RFA), która odbyła się w Waszyngtonie 24 kwietnia b.r.
autor: Bstok.pl
Źródło Chrysler

Reklama