100-lecie Lanci

Lancia świętuje w tym roku sto lat swojego istnienia. W ciągu wieku to motoryzacyjne przedsiębiorstwo wypracowało sobie wizerunek „firmy z klasą”, która rozsławiła włoski styl na całym świecie. Aby uczcić tę historyczną rocznicę, Lancia postanowiła wesprzeć finansowo kino, jako główny sponsor 63. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji.
Dlaczego kino? Samochód na równi z człowiekiem stał się jednym z głównych bohaterów wielu filmowych opowieści. Samochód Bonda wzbudza tyle samo emocji co dziewczyna Bonda. A historia Lanci w kinie? Nie należy zapominać, iż od zawsze samochody Lancia były współbohaterami w wielu scenach, które przyczyniły się do sukcesu włoskiego kina na świecie, na zawsze definiując lata ’50 poprzez piękno, beztroskę, swobodę, poezję. Krótko mówiąc, tworząc Italian lifestyle, będący w centrum zainteresowania paparazzi podczas niezapomnianej epoki „Dolce Vita”. Tu pamięcią natychmiast trzeba wrócić do bohaterów szalonych rzymskich nocy filmów Federico Felliniego, gotowych „skraść” zdjęcia, historie i wrażenia sprzedawane gazetom. Jest koniec lat ‘50, Rzym jest stolicą kina i międzynarodowego jet-set: Via Veneto tętni życiem, szykowne lokale i luksusowe hotele są mekką aktorów i pisarzy, a wielu polityków i vipów spotyka się przy stołach modnych kawiarni. Jednym słowem – kalejdoskop języków i muzyki, zapachów i kolorów.
Ale lata pięćdziesiąte to także niepowtarzalny okres w historii samochodów. Wśród producentów Lancia odgrywa bezdyskusyjnie główną rolę, ze względu na klasę, elegancję i sportowy charakter swoich modeli. Nazywają się Ardea, Aurelia i Appia, i mkną po drogach Europy wyróżniając się stylem, wyrafinowaniem i zmysłowością, tak jak pierwsze gwiazdy sceny. Ponadto, w tamtych latach powszechne bogactwo nakazuje ludziom na nowo odkrywać radość życia i eksperymentować: w sztuce, projektowaniu, w telewizji i modzie. Ale to nie wszystko. Lata spod znaku „Dolce Vita” to również czas początku coraz większej popularności włoskiej mody w świecie. To właśnie wtedy narodziło się „Italian Glamour”. „Dolce Vita” kojarzy się bowiem z wartościami, które wpływają na tożsamość i urok Włoch, takimi jak estetyka codziennego życia, niezwykły smak potraw i wina, fantazja, „umiejętność życia „. Lecz, przede wszystkim klasa, urok i elegancja. Ta sama włoska elegancja to podstawowa wartość filozofii Lancii, którą odnajdujemy w jej ostatnich modelach, odpowiadających na pragnienia klienta wyrafinowanego i wykształconego, który umie łączyć wartości o całkowicie przeciwnym znaczeniu, takie jak tradycja i innowacja, racjonalność i emocje, indywidualność i społeczna wrażliwość. ,br>
Relacje Lancii z kinem są bliskie, a ich mariaż sięga początków ubiegłego wieku. Gian Piero Brunetta, wykładowca Historii i Krytyki Kina na Uniwersytecie w Padwie, wyjaśnia: „Modele samochodów, zwłaszcza Lancia, były obecne już w pierwszym niemym kinie, dlatego mogą być uznane za magicznych pomocników w karierze wielkich gwiazd włoskiego kina. Przykładem może być dzieło Emilio Ghione, który korzystał z Lancii w swoich filmach. (to właśnie wraz z kinem) Natomiast w II połowie lat trzydziestych, w kinie tak zwanych białych telefonów (stosowanych tylko w filmach), ten typ samochodu miał z jednej strony, odzwierciedlać marzenia Włochów „powyżej progu tysiąca lirów na miesiąc”, a z drugiej, miał być miarą postępu i nowoczesności”.
Ostatnio samochody Lancia były także współbohaterami filmów, cieszących się olbrzymim powodzeniem. Od lat ’50 do dzisiaj modele turyńskiego producenta pojawiały się często na ekranach. W niektórych przypadkach naznaczyły styl i ikonografię niektórych specyficznych okresów. Do okresu powojennych Włoch odnosi się seria filmów opartych na powieściach Guareschi, gdzie w „Il piccolo mondo di Don Camillo” z 1952 roku pojawia się Lancia Astura, elitarny samochód o dużych osiągach produkowany w latach ’30. W “I soliti Ignoti” z 1958 roku bohaterką jest Lancia Aurelia B10, stanowiąca po okresie wojny potwierdzenie filozofii marki, od której wywodzi się w bezpośredniej linii Aurelia B24 z otwieranym dachem. Ta ostatnia to bohaterka filmu “Il sorpasso” z 1962 roku w reżyserii Dino Risi, w którym zagrali Catherine Spaak, Vittorio Gassman i Jean-Louis Trintignant; model ten był od tego czasu najbardziej popularnym samochodem we włoskim kinie. Doskonałego wyboru dokonał również Claude’a Lelouch, gdy postanowił, aby w filmie „Mężczyzna i Kobieta” z 1966 roku zagrała sportowa Flavia Coupè w wersji ”wyścigowej”. W jego mniej znanym obrazie z 1986 „Mężczyzna i Kobieta 20 lat później” pojawił się model Lancia Thema. W filmach o tematyce przedwojennej pojawiają się samochody z tamtych czasów, ale najistotniejszy jest fakt, że w kinie marka utożsamiana jest z najlepszymi modelami z danego okresu. Tak było w przypadku Lancii Artena w filmie „Mussolini ultimo atto” z 1974 roku.
W najbardziej eklektycznym obrazie filmowym, takim jak, proponowany w 1975 roku przez Dario Argento “Profondo Rosso” [Głęboka czerwień], Lancia pojawia się z Fulvią Coupè, awangardowym modelem pod względem błyskotliwych osiągów, elegancji i starannych wykończeń.
Ekranowy hołd dla tradycji samochodów Lancia oddał film „Herbie goes to Monte Carlo” z 1977 roku, w którym dwie Lancie – Scorpion i Stratos – wybrano spośród wielu samochodów, by towarzyszyły Herbiemu.
Alain Delon w „Pour la peau d’un flic” z 1981 roku zasiada za kierownicą Lancii Delta, wybranej właśnie modelem roku, która w kolejnych wersjach ze stałym napędem osiągnie niepokonany do tej pory rekord, wygrywając sześć kolejnych Mistrzostw Świata Rally od 1987 do 1992 roku.
Ostatnio, Lancia Ypsilon była bohaterką krótkometrażowego obrazu “Affinità elettive” (2003) nakręconego przez Gabriele Muccino, w którym zagrały Nicoletta Romanoff i Milena Mancini. Lancia Thesis „zagrała” natomiast w oryginalnym filmie krótkometrażowym „The Call” (2006) Antoine’a Fuqua, wraz z którym marka Pirelli zadebiutowała w kinie. Flagowa, potężna i cicha limuzyna Lancii wiozła egzorcystę (Johna Malkovicha) na spotkanie ze Złem. Wyrzeźbione linie Thesis i ponure budynki stolicy komponują się z gotycką i przygnębiającą atmosferą miasta. Ulicami nocnego, przytłaczającego Rzymu płynie tajemnicza i dostojna limuzyna, doskonały środek wyrazu dla jej ważnego pasażera, który jest tajemniczym człowiekiem z Watykanu. Pirelli i Lancia razem, nie tylko dlatego, że opony Pirelli PZEROROSSO 18” są pierwszym wyposażeniem Thesis, lecz także dlatego, że są to dwie włoskie firmy o długiej historii, które charakteryzowały ewolucję samochodu i włoskiego stylu w świecie.
autor: Bstok.pl
Źródło Lancia

Reklama