» Zaawansowane systemy ABS stosowane w jednośladach Hondy

Zaawansowane systemy ABS stosowane w jednośladach Hondy

  Dodano: 2022-10-03

Wyświetlono: 27 razy

Honda opublikowała kolejne video o rozwiązaniach technicznych stosowanych w jej jednośladach. W odcinku omówiono sposób działania różnych typów systemu ABS, dostępnych w modelach Hondy. O zaawansowaniu technicznym obecnie stosowanych rozwiązań z zakresu bezpiecznego wytracania prędkości przekonujemy się przede wszystkim w części filmu poświęconej systemowi ABS Cornering.

Honda szczyci się aż 30-letnią historią rozwoju systemu ABS, który w 1992 roku pojawił się w modelu ST1100 Pan European. W 2008 roku Honda, jako pierwszy producent na świecie, zastosowała zaawansowany, sterowany elektronicznie, zintegrowany system ABS, który trafił wtedy do supersportowego CBR1000RR Fireblade. Nie tylko zapobiegał on blokowaniu się kół podczas hamowania, ale także koordynował pracę przedniego i tylnego hamulca, poprawiając efektywność hamowania bez uszczerbku dla osiągów i prowadzania motocykla.

 

 

 

Obecnie ABS należy do wyposażenia standardowego jednośladów Hondy*. Jest to zaawansowany system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Pomaga on uniknąć wywrotki i zwiększa pewność kierowcy podczas manewrowania motocyklem w sytuacjach drogowych, wymagających ostrego hamowania. ABS działa w oparciu o wskazania czujników mierzących prędkość obrotową kół, przy czym różnica w prędkości oznacza, że wolniejsze koło jest zablokowane. System zwalnia wtedy hamulec, mierzy prędkość i znowu go aplikuje, wielokrotnie i bardzo szybko powtarzając tę sekwencję.

 

 

 

W zależności od przeznaczenia motocykla, zastosowany w nim ABS może być jednokanałowy lub dwukanałowy, a w ramach tego drugiego rodzaju, może to być system klasyczny, Combined lub Cornering.

 

 

 

ABS jednokanałowy, zapobiegający zablokowaniu przedniego koła, stosowany jest głównie w jednośladach z silnikami o pojemności do 125 cm3, jednak niektóre „125” i większość mocniejszych maszyn Hondy dysponuje już klasycznym ABS-em, wykorzystującym dwa kanały – jeden dla przedniego i drugi – dla tylnego koła. Rozwiązanie Combined ABS – zintegrowany układ hamulcowy, w którym podczas używania hamulca przedniego koła aktywowany jest również tylny hamulec – zostało zamontowane w luksusowym motocyklu turystycznym Honda Gold Wing, podczas gdy najnowocześniejszy system działający w zakręcie – ABS Cornering – znajdziemy obecnie w modelach Africa Twin oraz CBR1000RR-R Fireblade.

 

Film video na temat sposobu pracy różnych rodzajów systemu ABS, a w szczególności najbardziej zaawansowanego jego typu – ABS Cornering, dostępny jest pod poniższym linkiem.

 

 

 

 

 

*Wszystkie aktualnie oferowane w Europie modele jednośladów Hondy wyposażone są w układ ABS lub CBS.

Źródło: Honda, Mototarget
 Pisaliśmy również
» Nowe kolory dla Gold Winga i Gold Winga 'Tour’ na rok modelowy 2023
» Nowe kolory CB1000R, CMX500 Rebel i Monkey na rok modelowy 2023
 Inne artykuły

» Honda na Rajdzie Latarników 2022-09-15
  2022 HONDA CRF50F 16 września 2022 r. rozpoczyna się Rajd Latarników, w którym Honda objęła rolę głównego sponsora i przygotowała park swoich maszyn do jazd testowych. W bazie rajdu na chętnych będą czekały tegoroczne nowości – NT1100 i ADV350, różne wersje modelu Africa … więcej »

Źródło: Mototarget.pl

Reklama

Reklama