Volkswagen Samochody Dostawcze podsumowuje rok 2022 i mówi o planach na rok 2023
Globalne dostawy pojazdów marki Volkswagen Samochody Dostawcze spadły w 2022 roku do 328 600 sztuk (rok wcześniej 359 500), ale udziały w rynku w kluczowych regionach znacznie wzrosły: na przykład w Europie o 1,5 punktu procentowego, do obecnego udziału wynoszącego prawie 13 procent. Zwłaszcza udział w rodzimym rynku firmy, czyli w Niemczech, wzrósł znacząco – do ponad 23 procent. Na tamtejszym rynku dostawy do klientów wzrosły do ponad 98 000 pojazdów (wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym: 8%). Dzięki wprowadzeniu na rynek modeli ID. Buzz i ID. Buzz Cargo, Volkswagen Samochody Dostawcze zwiększył dostawy pojazdów w pełni elektrycznych do 7500 egzemplarzy. Sprzedano ich ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Duży popyt na samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze utrzymywał się w 2022 roku na wysokim poziomie: zebrane zamówienia osiągnęły rekordowy poziom prawie 300 000 pojazdów.
Zysk operacyjny wzrósł o niemal miliard euro w zaledwie dwa lata
W porównaniu z rokiem 2021 sprzedaż wzrosła o ponad 15 procent, do wartości 11,5 mld euro, a zysk operacyjny do 529 mln euro. „Jeśli weźmiemy pod uwagę lata 2021 i 2022, to nasz łączny zysk wynosi około miliarda euro” – powiedział Michael Obrowski, członek zarządu marki Volkswagen Samochody Dostawcze ds. finansów. Rentowność ze sprzedaży w roku 2022 również znacznie wzrosła – do 4,6 procent – i przewiduje się, że w bieżącym roku przekroczy granicę 5 procent. Obrowski wyjaśnił, że tak dobre wyniki wynikają z pozytywnych efektów miksu produktowego i utrzymującego się trendu w kierunku wysokomarżowych modeli z wyższej półki. Innymi kluczowymi czynnikami przyczyniającymi się do zysków były konsekwentna dyscyplina kosztowa firmy oraz rozwinięta działalność w zakresie samochodów używanych i obsługi posprzedażnej. Nowy ID. Buzz i Nowy Amarok uwolnią dodatkowy potencjał wzrostu na najbliższe lata. „Naszym celem na ten rok jest poprawa dodatnich przepływów pieniężnych netto do ponad 500 mln euro” – wyjaśnił Obrowski.
ID. Buzz, jak żaden inny samochód, zdefiniował rok 2022
Przedsprzedaż modeli ID. Buzz Pro i ID. Buzz Cargo w roku 2022 cieszyła się ogromnym powodzeniem – wpłynęło na nie ponad 21 000 zamówień. Do tej pory sprzedano już ponad 32 000 sztuk obu wersji tego modelu. A to jeszcze nie wszystko. W pełni elektryczny, połączony w sieci Bulli zdobywa niemal wszystkie krajowe i międzynarodowe nagrody w swojej klasie, w tym najbardziej prestiżowy tytuł Van of the Year 2023. Dr Carsten Intra podkreśla: „ID. Buzz to platforma technologiczna i sympatyczny pojazd w jednym. Gdziekolwiek się pojawi, ludzie odwracają głowy w jego kierunku i są wyraźnie zachwyceni! To właśnie ten entuzjazm naszych klientów stanowi o sile marki Volkswagen Samochody Dostawcze.” Wraz ze światową premierą i wprowadzeniem na rynek Nowego Amaroka, Volkswagen Samochody Dostawcze kontynuuje historię sukcesu swojego pick-upa klasy premium. Również w tym przypadku prezes Carsten Intra dostrzega duży potencjał dla klientów: „Ten pojazd również ma to, czego potrzeba, by zmienić klientów w fanów.”
Dziesięciopunktowy plan na rok 2023
Carsten Intra przedstawił dziesięciopunktowy plan na bieżący rok. Jego konkretne cele i działania przyczyniają się do realizacji strategii korporacyjnej GRIP 2030. Obejmują one dalszą elektryfikację floty pojazdów marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Latem 2023 r. zostanie zaprezentowany ID. Buzz z długim rozstawem osi. W tej właśnie wersji Bulli powróci na rynek północnoamerykański. Po Multivanie, Caddy będzie kolejnym, który będzie oferowany jako PHEV – czyli w wersji hybrydowej. W przyszłości elektryczna oferta aliansu Ford-Volkswagen zostanie poszerzona o furgonetkę w segmencie o ładowności jednej tony.
Volkswagen Samochody Dostawcze wykorzysta wielki sukces swojej gamy modelowej California dodając cyfrowe funkcje i usługi, tak by stworzyć „California Universe” – jeden świat marki na polu kamperów. W ciągu tego roku marka zaprezentuje również Californię nowej generacji, bazującą na modelu Multivan.
Kolejnym zakresem działań, na którym w 2023 roku skupi się Volkswagen Samochody Dostawcze, będzie realizacja strategii jazdy autonomicznej. Po decyzji Volkswagena z 2022 roku o zaprzestaniu inwestowania w ARGO AI w celu rozwoju autonomicznej jazdy, Volkswagen Samochody Dostawcze będzie kontynuować swoje pierwotne plany z nowym partnerem. „W pierwszej połowie roku wprowadzimy nowy system autonomicznej jazdy” – mówi Intra. Volkswagen Samochody Dostawcze jest wiodącą marką w zakresie jazdy autonomicznej w Grupie Volkswagen, przejmując odpowiedzialność za rozwój takich obszarów biznesowych jak MaaS – (Mobility as a Service) i TaaS (Transport as a Service). W 2023 roku marka przeprowadzi wraz z nowym partnerem szeroko zakrojone testy jazdy w Monachium. W Hamburgu pierwsi klienci testowi wypróbują usługi autonomicznej mobilności MOIA. Carsten Intra kontynuuje: „W 2025 roku zaprezentujemy Państwu wersję produkcyjną modelu ID. Buzz AD. Początkowo będą one wykorzystywane przez MOIA w Hamburgu, ale w ślad za nimi pójdą inne miasta w Niemczech i USA.”
„Zrównoważony rozwój to nie tylko punkt w naszym programie. To tak naprawdę podstawa wszystkiego, co robimy” – mówi Intra. Rozumienie zrównoważonego rozwoju przez markę wykracza daleko poza redukcję emisji CO2 w swojej flocie pojazdów: „Chcemy aktywnie robić swoje, by przyczynić się do przekazania przyszłym pokoleniom nienaruszonych podstaw do życia i pracy. To jest nasza wizja i nasza odpowiedzialność” – wyjaśnia prezes marki Volkswagen Samochody Dostawcze. „W roku bieżącym chcemy przenieść to spostrzeżenie do kompleksowej strategii – „strategii ESG” dla obszarów Environment, Social Responsibility i Governance.”
Carsten Intra podsumowuje: „Jesteśmy topowym w Europie dostawcą pojazdów użytkowych. Jesteśmy numerem jeden w Europie w zakresie samochodów rodzinnych i wypoczynkowych. A na ogromnym rynku mobilności autonomicznej jesteśmy na pole position. Krótko mówiąc: Volkswagen Samochody Dostawcze jest na dobrej drodze!”.