Nowy silnik w Audi A1

 Audi A1, jako samochód premium wśród aut kompaktowych, spotkał się z dużym zainteresowaniem. Teraz marka prezentuje jego nową najmocniejszą wersję: A1 1.4 TFSI (185 KM).
A1 1.4 TFSI (136 kW) pod względem optycznym prezentuje się wyjątkowo. Osłona chłodnicy Singleframe, rzucający się w oczy łuk dachu, mocno pochylony słupek C, zachodzące na boki przednia i tylna porywa oraz linia ”tornado” już na postoju zdradzają tkwiący w tym aucie potencjał.
W A1 1.4 TFSI (136 kW) montowany jest kompaktowy i lekki silnik czterozaworowy. Osiąga on moc aż 136 kW (185 KM) i moment obrotowy 250 Nm. Na przyspieszenie od zera do 100 km/h potrzebuje 6,9 sekundy i przestaje przyspieszać dopiero przy 227 km/h (wartości tymczasowe).
Spontaniczną reakcję na pedał gazu i dużą siłę ciągu, nawet podczas szybkiej jazdy, samochód ten zawdzięcza wyjątkowej koncepcji – połączeniu doładowania kompresorem i turbosprężarką.
Kompresor włącza się przy 1.500 obr./min i w większości sytuacji wyłącza przy 2.400 obr./min. Najpóźniej przy 3.500 obr./min całą pracę przejmuje turbosprężarka. Ponieważ przy niższych prędkościach obrotowych jej moc rzadko jest potrzebna, konstruktorzy mogli przygotować ją do większych obciążeń i wyższego stopnia sprawności.
1.4 TFSI łączy efektywność z dynamiką. Na 100 km zużywa średnio 5,9 litra paliwa, co odpowiada emisji 139 g/km CO2 (wartości tymczasowe). Odpowiedzialne za tak dobre wyniki są obok koncepcji FSI i podwójnego doładowania także technologie z Modularnego Zespołu Efektywności.
Siła silnika 1.4 TFSI przekazywana jest seryjnie na przednie koła przez siedmiobiegową przekładnię S-tronic. Ta supernowoczesna bardzo krótka i lekka skrzynia biegów składa się z dwóch przekładni obsługiwanych przez dwa sprzęgła wielotarczowe. Zmiana biegów następuje błyskawicznie, w ciągu kilku setnych sekundy i bez wyczuwalnych przerw w sile ciągu. Siódmy bieg o długim przełożeniu redukuje zużycie paliwa.
Konstrukcja z kolumnami McPhersona z przodu oraz oś z wahaczami zespolonymi z oddzielnymi sprężynami i amortyzatorami z tyłu tworzą podstawę zwrotności i dynamiki A1. Audi A1 1.4 TFSI (136 kW) spontanicznie wchodzi w zakręty, pokonuje je szybko i stabilnie, a na wyjściu przyspiesza zachowując doskonałą przyczepność do podłoża. Hamulce bez problemów radzą sobie z mocą napędu. Wentylowane przednie tarcze mają 288 milimetrów średnicy.
Kolejną seryjną cechą zawieszenia jest program stabilizacji toru jazdy ESP z elektroniczną blokadą poprzeczną. Jeżeli program ten przy szybkim pokonywaniu zakrętu stwierdzi, że trakcja wewnętrznego koła słabnie, inicjuje niewielkie przyhamowanie tego koła.
Pakiet bezpieczeństwa obejmuje dwie frontowe poduszki powietrzne, poduszki boczne chroniące klatkę piersiową i miednicę oraz dwie kurtyny chroniące głowy. System bezpieczeństwa uzupełniają napinacze i ograniczniki siły naprężenia pasów oraz specjalny system zagłówków Audi. Mocowania Isofix do fotelików dziecięcych również należą do wyposażenia seryjnego.
Wiele opcji pochodzi prosto z wyższej klasy pojazdów. Są to reflektory ksenonowe z diodowymi światłami do jazdy w dzień, diodowe światła tylne, pakiet diodowego oświetlenia wewnętrznego, system wspierający kierowcę przy zmianie świateł z drogowych na mijania i odwrotnie, czujnik światła i deszczu, panoramiczny rozsuwany dach, komfortowy kluczyk z przyciskiem Start-Stop, dwa systemy nawigacji i system nagłośnieniowy Bose Surround o mocy 465 W z 14 głośnikami. Dodatkowo do wyboru jest klimatyzacja, klimatyzacja automatyczna i ogrzewanie przednich siedzeń.
autor: T.K.
Źródło: Kulczyk Tradex

Reklama

Reklama