Długi branży motoryzacyjnej osiągają 458 mln zł!

Reklama

Na polskich drogach obserwujemy stały wzrost liczby pojazdów, a jednocześnie starzenie się taboru. Około 25% samochodów ma ponad 20 lat. Mimo to, branża motoryzacyjna zmaga się z rosnącymi długami, które osiągnęły poziom 458 milionów złotych. Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że zadłużonych jest ponad 13 tysięcy przedsiębiorstw motoryzacyjnych, a większość z nich to małe firmy, często jednoosobowe działalności.

Wzrost liczby samochodów i problemy finansowe

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2024 roku odnotowano wzrost rejestracji samochodów o jedną trzecią wśród klientów indywidualnych i o 9,3% wśród klientów instytucjonalnych. Jednak rosnąca liczba pojazdów nie przekłada się na poprawę sytuacji finansowej serwisów i sprzedawców samochodów. Jakub Kostecki z Kaczmarski Inkasso zauważa, że wiele małych warsztatów boryka się z problemami płynności finansowej związanymi z długimi terminami płatności, zwłaszcza gdy współpracują z firmami ubezpieczeniowymi.

Długi branży motoryzacyjnej

Zadłużenie w sektorze motoryzacyjnym wynosi obecnie 457,7 mln zł. Najwięcej, bo 187,3 mln zł, długów mają sprzedawcy pojazdów, a warsztaty naprawcze muszą zwrócić 156,3 mln zł. Jakub Kostecki podkreśla, że znaczącą część zadłużenia, czyli 273,3 mln zł, mają na swoim koncie jednoosobowe działalności gospodarcze.

Finansowe wyzwania dla mikrofirm

Emanuel Nowak, ekspert firmy faktoringowej NFG, zauważa wzrost zainteresowania faktoringiem wśród mikrofirm z branży motoryzacyjnej. W 2024 roku zapotrzebowanie na to rozwiązanie wzrosło trzykrotnie, co świadczy o potrzebie szybkiej gotówki na pokrycie bieżących wydatków.

Regionalne rozkłady długów

Najwięcej dłużników motoryzacyjnych znajduje się w województwie mazowieckim, z łącznym zadłużeniem wynoszącym 115,7 mln zł. Na kolejnych miejscach są Śląsk i Małopolska z długami odpowiednio 51,5 mln zł i 45,5 mln zł. Najmniejsze problemy z zadłużeniem mają przedsiębiorstwa z województwa podlaskiego i opolskiego.

Spadek wiarygodności płatniczej

Analiza Krajowego Rejestru Długów wykazała spadek wiarygodności płatniczej w branży motoryzacyjnej do 86,5%. W ciągu roku znacząco zmniejszyła się liczba firm z najwyższą kategorią wiarygodności A, a przybyło tych z niższymi ocenami, co zwiększa ryzyko finansowe dla kontrahentów.

Jakub Kostecki podsumowuje, że obserwowane problemy finansowe i spadek wiarygodności płatniczej stanowią poważne wyzwanie dla całej branży motoryzacyjnej, które wymaga zwiększonej ostrożności i odpowiednich zabezpieczeń finansowych.

Reklama

Reklama