200 lat Peugeot

 Od 1810 roku marka Peugeot, a potem jej logo, czyli lew były rozpoznawane jako producent pił taśmowych, narzędzi, krynolin, młynków do kawy, rowerów, motocykli, skuterów oraz samochodów.
Przekształcenie w 1810 roku młyna Sous-Cratet w odlewnię stali było dla Peugeot początkiem ery przemysłowej oraz realizacją wizji braci Jean-Pierre’a i Jean-Frédérica Peugeot. Jednakże do samochodów i rowerów droga była jeszcze daleka.
Wraz z rozszerzeniem produkcji o młynki do kawy, piły taśmowe, krynoliny i maszyny do szycia zaistniała potrzeba stworzenia nowych zakładów. Audincourt, Valentigney, Beaulieu, Pont-de-Roide, a następnie Sochaux (kolebki Peugeot) to miejsca w sercu francuskiego regionu Franche-Comté. Wizja firmy oraz jej umiejętność szybkiego dostosowywania się do zmian i podejmowania nowych wyzwań umożliwiły Peugeot produkcję rowerów i motocykli (od 1886 r.), a ostatecznie samochodów (od 1891 r.).
Na przełomie wieków 50% produkcji Peugeot we Francji stanowiły modele, które firma eksportowała z Franche-Comté nie tylko do Europy, ale także do Ameryki Łacińskiej. Głęboko zakorzeniony w historii, międzynarodowy rozwój firmy nabrał tempa pod koniec lat 90. ubiegłego stulecia dzięki modelowi 206, którego roczna sprzedaż wzrosła w kolejnych latach do ponad 800 000 sztuk. Następca ”dwieściepiątki” zdobył ogromną popularność, a jego projekt doskonale wpisywał się w realia rynku samochodowego. Dziś, w myśl zasad globalizacji, firma Peugeot obecna jest w ponad 160 krajach i nadal rozwija się w Chinach, Rosji i Ameryce Łacińskiej, oferując na tamtejszych rynkach produkty, takie jak sedan 408 czy pickup Hoggar.
W roku 1858, kiedy Peugeot stawiał swoje pierwsze kroki, Marka zaadoptowała wizerunek lwa, jako uniwersalny znak rozpoznawczy produktów firmy. Znak lwa został zastrzeżony 20 listopada w Conservatoire Impérial des Arts et Métiers.
Wyboru lwa, jako oficjalnego logo firmy dokonano przez analogię do pił produkowanych przez Peugeot, aby zilustrować:
– odporność zębów,
– elastyczność ostrza,
– szybkość cięcia.
Od tego czasu emblemat Marki przyjmował różne formy, a jego najnowsza wersja pojawiła się po raz pierwszy w 2010 roku w nowym modelu RCZ.
Spośród wszystkich innowacji na szczególną uwagę zasługuje koncepcja coupé-kabrioletu. Projekt ten, który po raz pierwszy zastosowano w latach 30. XX wieku w modelu 401, opiera się na pomysłowym rozwiązaniu w postaci sztywnego dachu składanego do bagażnika. Peugeot 206 CC – następca modelu 401 Eclipse – przybliżył tę koncepcję szerszej publiczności i przyczynił się do osiągnięcia przez firmę statusu lidera, znalazłszy 700 000 nabywców na całym świecie
Peugeot odegrał ważną rolę w rozwoju silnika Diesla, który firma po raz pierwszy umieściła pod maską samochodu produkowanego seryjnie – był nim model 403. Sedan ten był także pierwszym autem firmy Peugeot, którego sprzedaż przekroczyła milion sztuk.
Peugeot był także autorem dwóch przełomowych rozwiązań wprowadzonych w jednostkach wysokoprężnych. W roku 1975 model 604 został pierwszym samochodem w Europie, który wyposażono w silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem.
W 1999 roku Peugeot zaprezentował model 607 – pierwsze na świecie auto z filtrem cząstek stałych. Innowacja ta, pozwalająca zredukować wydzielanie cząstek stałych do akceptowalnego poziomu, ilustruje dążenie firmy do ograniczania emisji szkodliwych substancji. Zastosowano ją już w ponad 2 300 000 samochodach Peugeot.
W roku 2011 Peugeot ustanowi kolejne standardy, prezentując model 3008 HYbrid4 – hybrydę wyposażoną w silniki wysokoprężny i elektryczny, dzięki czemu auto ma zapewnić redukcję emisji CO2 aż o 35% w stosunku do swojego odpowiednika napędzanego samą jednostką spalinową. Ten ekologiczny pojazd będzie dawał niezrównaną przyjemność z jazdy dzięki napędowi na cztery koła. Kolejnym krokiem ma być prezentacja w 2012 roku modelu 3008 HYbrid z technologią typu Plug-in, pozwalającą na ograniczenie emisji CO2 do 50 g/km (2 litry paliwa na 100 km).
W celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na coraz bardziej zróżnicowane modele samochodów gama modelowa Peugeot rozrosła się, a w 1929 roku nazwy wszystkich aut francuskiego producenta zostały usystematyzowane według metody stosowanej do dziś. Model 201, nazwany tak na cześć dwieście pierwszego projektu z działu inżynierii, zapoczątkował trzycyfrowy system nazewnictwa, który precyzyjnie identyfikuje poszczególne modele: – pierwsza cyfra określa przynależność modelu do danej rodziny, a także jego wielkość na tle całej gamy,
– druga cyfra, czyli systematycznie 0, to ogniwo łączące pierwszą cyfrę z jej generacją w rodzinie,
– trzecia cyfra określa zaś generację modelu.
autor: T.K.
Źródło: Peugeot

Reklama