Ford w Rajdzie Australii

Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen w samochodzie Ford Focus RS WRC odnieśli pierwsze w swojej karierze zwycięstwo w rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, wygrywając Rajd Australii! Dzięki pewnej wygranej Finów zespół BP-Ford World Rally Team umocnił się na pozycji lidera serialu.
Marcus Grönholm i Timo Rautiainen w bliźniaczym Fordzie ukończyli imprezę na piątym miejscu, co pozwoliło zespołowi BP-Ford na zwiększenie przewagi w klasyfikacji zespołów fabrycznych do 16 punktów.
Zwycięstwo Hirvonena było szóstym triumfem Forda Focus RS WRC w tym sezonie. Pod względem ilości wygranych rajdów, jest to najlepszy rok w historii startów zespołu Forda w WRC.
Czternasta runda 16-odcinkowego serialu z bazą w Perth, stolicy Australii Zachodniej, rozgrywana była tam po raz dziewiętnasty i zarazem ostatni. Kierowcy mieli do pokonania 26 OS-ów o łącznej długości 348.51 km. Odcinki były jak zwykle bardzo wymagające. Miliony malutkich okrągłych kamyków pokrywających ubity szuter powodują, iż drogi są niezwykle śliskie. Opony BFGoodrich odegrały kluczową rolę na drodze do zwycięstwa Mikko Hirvonena.
Marcus Grönholm zaatakował od startu, wygrywając dwa przejazdy czwartkowego Super OS-u , jednak na pierwszym piątkowym odcinku dachował i stracił ponad 10 minut, a potem musiał odrabiać straty. Po wypadku Fina prowadzenie w rajdzie objął Australijczyk Chris Atkinson, ale potem, jeszcze podczas pierwszego etapu liderem został Mikko Hirvonen w Fordzie Focus RS WRC. Sobota i niedziela upłynęły pod znakiem walki Marcusa Grönholma o powrót do czołówki, podczas gdy Hirvonen toczył pasjonujący pojedynek o najwyższy stopień podium z Petterem Solbergiem. Wielu kierowców czołówki przekonało się boleśnie, jak śliskie były australijskie OS-y, wypadając z trasy i rozbijając swe samochody.
„To fantastyczne!” powiedział zwycięzca rajdu, najszybszy na siedmiu OS-ach, Mikko Hirvonen. „Byłem pod wielką presją zdobycia punktów dla zespołu. Petter bardzo naciskał, ale udało mi się utrzymać nad nim bezpieczną przewagę. Potrafiłem zachować spokój i kontrolowałem całkowicie swoją prędkość i rytm jazdy. Teraz naszym celem jest tytuł dla Forda w klasyfikacji zespołów fabrycznych!”
„Wciąż jestem młodym kierowcą. Pierwsze zwycięstwo w wieku 26 lat to dobry wynik. Nie mogę uwierzyć, że w końcu mi się udało. Zespół wierzył we mnie i cieszę się, że nie zawiodłem pokładanych we mnie nadziei. Świadomość, że wygrałem, jeszcze nie całkiem do mnie dociera! Już wiele razy kończyłem rajdy na podium i zwycięstwo było jedynie kwestią czasu. Udało mi się to tutaj, w Australii. Dobrze poznałem już Forda Focus RS WRC, a w ostatnich 4 rajdach zdobyłem sporo cennych doświadczeń. Dały mi one wiele pewności przy dużych prędkościach” dodał Hirvonen
Ponad 10-minutowa strata Grönholma po dachowaniu była niemożliwa do odrobienia, więc Fin dostał od kierownictwa zespołu zalecenie, aby zdobyć jak najwięcej punktów dla zespołu.
„Jestem zadowolony, że po tak dużej stracie w piątek byłem w stanie zdobyć punkty i pomóc zespołowi w zwiększeniu przewagi w klasyfikacji zespołów fabrycznych” powiedział Grönholm, który wygrał 10 OS-ów Rajdu Australii. „Zespół i samochód mają się świetnie, jesteśmy w bardzo dobrej sytuacji. Jestem bardzo zadowolony z Mikko. To zwycięstwo z pewnością wzmocni jego wiarę w siebie i jestem pewien, że teraz uwierzy, że może wygrać nawet ze mną! Szkoda, że nie odwiedzimy więcej Perth. Fantastyczny rajd, wspaniałe miejsce i przyjaźni ludzie. Będzie mi tego brakować.”
Dyrektor zespołu BP-Ford, Malcolm Wilson tak wypowiedział się o życiowym wyniku Hirvonena: „Mikko jechał bardzo pewnie i byłem spokojny, że kontroluje przebieg rajdu od momentu objęcia prowadzenia. Podziwiałem jego dojrzałość przez cały sezon. To, jak wytrzymywał presję przez ostatnie dwa dni, jest godne podziwu. Jestem pewien, że nie jest to jego ostatnie zwycięstwo. Marcus świetnie się spisał odrabiając straty i kończąc rajd na piątym miejscu. Najpierw napracował się stawiając samochód z powrotem na koła i powracając do rywalizacji, a później walczył o jak najwyższe miejsce i punkty dla naszego zespołu” dodał Wilson.
Dyrektor zespołu Ford Team RS, Jost Capito dodał: „To wyjątkowy dzień dla wszystkich członków zespołu BP-Ford. Zaufaliśmy Mikko i Jarmo, a dziś udało im się wygrać pierwszy raz w karierze. Mikko dołączył do grona takich gwiazd jak Marcus Grönholm, czy Sébastien Loeb. Tylko tym kierowcom udało się w tym roku stanąć na najwyższym stopniu podium.”
Końcowa klasyfikacja Rajdu Australii
1. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 3h 15min 11.8s
2. P Solberg/P Mills N Subaru Impreza 3h 15min 48.9s
3. M Stohl/I Minor A Peugeot 307 3h 19min 10.4s
4. X Pons/C Del Barrio E Citroen Xsara 3h 19min 57.2s
5. M Grönholm/T Rautiainen FIN Ford Focus RS 3h 27min 35.6s
6. J-M Latvala/M Anttila FIN Subaru Impreza 3h 32min 21.0s 7. M Baldacci/G Agnese RSM Mitsubishi Lancer 3h 32min 54.7s 8. D Herridge/B Hayes AUS Subaru Impreza 3h 33min 33.8s 9. S Beltran/R Rojas RA Mitsubishi Lancer 3h 41min 35.3s
10 C Atkinson/G MacNeall AUS Subaru Impreza 3h 42min 17.3s
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 14/16)
Kierowcy Zespoły 1. S Loeb 112 pkt 1. BP-Ford 167 pkt
2. M Grönholm 91 pkt 2. Kronos Citroen 151 pkt
3. M Hirvonen 57 pkt 3. Subaru 94 pkt
4. D Sordo 43 pkt 4. OMV – Peugeot Norway 73 pkt
5. M Stohl 40 pkt 5. Stobart VK M-Sport Ford 37 pkt
6. P Solberg 31 pkt 6. Red-Bull Skoda 23 pkt
autor: Bstok.pl
Źródło Ford

Reklama