Reklama

Z wizytą w Komisji Europejskiej

czyli wycieczka Szlakiem Unii Europejskiej: Aachen, Maastricht, Bruksela, Luxemburg i Strasburg.
Za nami pierwsze dni nowego roku szkolnego 2010/2011 w Zespole Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Wysokiem Mazowieckiem. Wypoczęci i pełni energii wróciliśmy do pracy. Przed nami nowy rok i nowe zadania do wykonania. Wzbogaceni o nowe doświadczenia nie zamierzamy spocząć na laurach.

Z łezką w oku wspominamy szkolną wycieczkę do Instytucji Komisji Europejskiej, współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Była ona nagrodą dla uczniów uczęszczających na dodatkowe i bezpłatne zajęcia z 4 języków obcych: angielskiego, francuskiego, niemieckiego i rosyjskiego w trakcie realizowanego projektu: „Apetyt na języki – znajomość języków obcych szansą na lepszy start w życiu zawodowym”. 26 czerwca zgromadziliśmy się wszyscy na szkolnym parkingu, aby o godz.14.00 wyruszyć w stronę polsko-niemieckiej granicy.

Następnego dnia rankiem byliśmy już
w Aachen, gdzie zwiedzaliśmy najważniejsze zabytki oraz wspólnie ze społecznością niemiecką kibicowaliśmy narodowej drużynie podczas tegorocznych Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Tego samego dnia przez Maastricht dotarliśmy do stolicy Unii Europejskiej – Brukseli. Stolica urzekła swym pięknem i przywitała nas piękną pogodą. Po zakwaterowaniu udaliśmy się na la Grand-Place, najstarszej i najbardziej zabytkowej części miasta, gdzie wśród dźwięków klasycznej muzyki spożyliśmy posiłek.

Kolejny dzień obfitował w szereg atrakcji tj. Muzeum Instrumentów Muzycznych, Atomium, Mini-Europa. Wycieczka była również sprawdzianem zdobytych wiadomości podczas zajęć. Byliśmy świadkami zmagań uczniów z przełamywaniem bariery językowej i kulturowej. Uczniowie spróbowali swoich sił podczas konwersacji z obcokrajowcami w wielu sytuacjach – głownie podczas dokonywania zakupów. Kolejny dzień był jeszcze bardziej intensywny, a to wszystko za sprawą wizyty w Komisji Europejskiej.

Mieliśmy okazję wysłuchać bardzo ciekawego wykładu nt. Integracji i roli UE, projektów skierowanych do młodzieży oraz konieczności kształcenia językowego współczesnej młodzieży w kontekście transeuropejskim. Uczniowie mieli okazję przyjrzeć się pracy tłumaczy w Sali Planarnej w Brukseli. Następnego dnia udaliśmy się do Księstwa Luksemburg. Mieliśmy okazję obejrzeć Trybunał Obrachunkowy oraz Trybunał Sprawiedliwości Europejskiej. Panorama Luxemburga zachwyciła nawet najbardziej zatwardziałych.

To przeurocze miasto na zawsze zapadło w naszej pamięci. W godzinach południowych dotarliśmy do ostatniego miejsca podróży Strasburga. Widok Parlamentu, będącego współczesnym dziełem architektury
w zakolu rzeki Ille i kanału Renu został uwidoczniony na niejednym zdjęciu.

Uczniowie świadomi korzyści jakie daje znajomość kilku języków obcych postanowili, iż w przyszłości zamierzają pracować w strukturach Komisji Europejskiej. Cieszy nas ten optymizm. Będziemy wspierać naszych podopiecznych w nowym roku szkolnym podczas kolejnych zajęć
z języków obcych przewidzianych w naszym projekcie.

Anna Korzątkowska

Strona internetowa szkoły (Zespół Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica
w Wysokiem Mazowieckiem)

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego