Reklama

FIZYKA łatwa i przyjemna

Gimnazjaliści z województwa podlaskiego spotkali się podczas interaktywnych wykładów przygotowanych przez naukowców z Politechniki Poznańskiej organizowanych w ramach Projektu ”Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie Ogólnopolskiego programu rozwoju kompetencji kluczowych w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i przedsiębiorczości dla uczniów gimnazjów”.

Już po raz drugi uczniowie mogli skorzystać z niecodziennego i ciekawego sposobu edukacji poprzez uczestnictwo w interaktywnych doświadczeniach i eksperymentach. Tegoroczna edycja wykładów zatytułowana jest ”Śladami elektronu wędrowniczka”

Cytryna, ogórki … to chyba szybki kurs kucharski? Co fizyka ma wspólnego z produktami spożywczymi, które można znaleźć w każdej kuchni? To pytanie rodziło się w każdej głowie, która obserwowała pokaz.
Jak się okazało fizyka z codziennością ma więcej wspólnego, niż wszystkim się mogło wydawać, a dowodem tego było kilka doświadczeń, które zaprezentowali naukowcy.
Pani mgr Dorota Gołębiewska udowodniła, że z trzech cytryn można zrobić baterię, która zasili drobne urządzenia jak pozytywka, kalkulator, a także wiele urządzeń elektrycznych, wystarczy do nich wcisnąć cynkową i miedzianą blaszkę i już gotowe! To nie szamanizm, tylko metody zastosowania fizyki w życiu codziennym. Do zrobienia baterii może również posłużyć cola, ogórki kwaszone czy pomidory.

Duże zainteresowanie wzbudziło w uczniach ”ogórkowe krzesło elektryczne”. Wszyscy z zapartym tchem oglądali film na którym dr inż. Adam Buczek nadziewa ogórka na dwa metalowe druciki podłączone do generatora prądu, wszystko po to, aby zaprezentować co dzieje się z organizmem żywym po zetknięciu z prądem. Po uruchomieniu generatora prądu wszyscy mogli obserwować jak ogórek pali się i świeci od wewnątrz, podczas gdy jego skórka została nienaruszona. ”Na tych samych zasadach działa krzesło elektryczne” – mówi wykładowca Politechniki Poznańskiej, dodaje ”to samo dzieje się z człowiekiem podczas porażenia prądem wysokiego napięcia, dlatego prąd jest tak groźny”. (Ze względów bezpieczeństwa doświadczenie zostało wcześniej nagrane i zaprezentowane w postaci filmu.)

Wszyscy wiedzą, że człowiek przewodzi prąd, ale jak to zobaczyć? Poznański Davied Copperfield udowodnił, że prąd płynie przez ciało ludzkie, a o małym natężeniu nawet nie jest szkodliwy dla organizmu. Kilka osób, które trzymało się za ręce z czego osoby stojące z brzegu trzymały kabelki, które były podłączone do urządzenia piszczałki. Natychmiast rozlegał się pisk urządzenia, gdy obwód został zamknięty, co świadczy o przepływaniu prądu nawet przez grupę ludzi.

Prąd to nie zawsze udogodnienia. Naelektryzowane przedmioty mogą trwale przykleić się do siebie, taki przypadek zdarzył się pewnemu kotu… który nie mógł uwolnić się od przyczepionego do ciała balonu. Podobnie jest z wieloma przedmiotami np. potarty o futerko bursztyn przyciąga do siebie kuleczki styropianowe.

Prawa fizyki są wszędzie, otaczają nas na każdym kroku, a wszystkie zjawiska fizyczne towarzyszą ludzkości od pradziejów i są starsze niż dinozaury. Czy fizyka jest trudna i nieciekawa?

Wykłady OmNIBusem udowodniły, że tak nie jest! Fizyka jest fascynująca tylko trzeba ją odpowiednio zaprezentować młodym ludziom w sposób zachęcający i pobudzający do samodzielnych doświadczeń i przemyśleń. Interaktywna edukacja jest o wiele bardziej atrakcyjna dla młodych ludzi, niż tradycyjny wykład regułek podczas zajęć szkolnych.
Może warto byłoby się zastanowić nad zmianą sposobu nauczania trudnych przedmiotów. Uczeń chętnie zamieniłby się w aktywnego asystenta naukowca jak miało to miejsce podczas OmNibusa, niż kuć na pamięć bez zrozumienia regułki podane przez nauczyciela.

https://www.bstok.pl/up/news/2002_1.jpg https://www.bstok.pl/up/news/2002_2.jpg https://www.bstok.pl/up/news/2002_3.jpg https://www.bstok.pl/up/news/2002_4.jpg https://www.bstok.pl/up/news/2002_5.jpg

Reklama