Reklama

Czy tylko cena się liczy? Jak dziś zawalczyć o klienta

Od lat podstawowym kryterium przy podejmowaniu decyzji zakupowych przez Polaków jest cena. Dziś, przy rosnącej inflacji, ogólnych wzrostach kosztów życia i wzmagających oszczędzanie niepokojach związanych z niestabilną sytuacją gospodarczą nabrała ona jeszcze większego znaczenia. Przedsiębiorcy szukają sposobów na to, jak zawalczyć o klienta w dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności, osłabienia wyników sprzedażowych i spadku popytu na dobra i usługi. Czy są jeszcze obszary, w których przedsiębiorca może być konkurencyjny w oczach dzisiejszego konsumenta? Czym, oprócz ceny, można wygrać?

Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w badaniu „Zachowania konsumenckie” przeprowadzonym w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy, zainicjowanej przez Polską Sieć Handlową Lewiatan, obrazującym, jak w porównaniu do ubiegłego roku zmieniły się zachowania konsumenckie Polaków.

Rozważni i oszczędni

62% respondentów twierdzi, że obecna sytuacja gospodarcza w kraju zmieniła ich zwyczaje zakupowe. Jeszcze większą uwagę przywiązujemy do tego by kupować tanio – 31% uczestników obecnego badania częściej niż rok wcześniej porównuje ceny w różnych sklepach, szukając tych najniższych, a 38% respondentów częściej wybiera produkty w cenach promocyjnych. Zakupy Polacy robią też z większym niż poprzednio namysłem odnośnie ich ilości, potrzeby i impulsowości – 17% respondentów deklaruje, że nabywa mniej niż rok wcześniej, 31% wybiera raczej tylko niezbędne produkty, a 18% ograniczyło lub zrezygnowało z zakupów produktów premium. 33% konsumentów przywiązuje też większą niż wcześniej wagę do planowania zakupów, by unikać nieprzemyślanych wydatków.

Te dane nie napawają optymizmem przedsiębiorców, którzy sami zmagają się z palącą potrzebą cięcia kosztów i koniecznością ograniczania marż. Coraz trudniejsza staje się walka o klienta poprzez wyścig niskich cen. Jednak czy tylko cena ma dla dzisiejszego konsumenta znaczenie?

Jakościowi i zdrowi

Badanie pokazuje, że Polacy stając się bardziej świadomymi konsumentami, stali się też bardziej wymagający. Nie tylko uważniej niż rok temu oglądają każdą wydawaną złotówkę, ale również lokują ją rozważniej, stawiając na jakość nabywanych produktów. Jakość, jako ważne kryterium wyboru, wskazało 36% respondentów. Dla Polaków ważne jest też pochodzenie produktu. Rodzime pochodzenie to cecha, która według badanych odgrywa istotną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych. 31% procent ankietowanych zadeklarowało, że częściej niż rok temu wybiera produkty miejscowe lub od miejscowych producentów, a 30% respondentów, że częściej sięga po produkty polskich marek.

Dla Polaków ważne obecnie jest również zdrowie – 29% ankietowanych kieruje się myślą o zdrowiu swoim i swojej rodziny przy wyborze produktów. 28% respondentów deklaruje, że kupuje dużo produktów świeżych, a 44%, że często wybiera sezonowe owoce i warzywa.

Wierni i wrażliwi

Dostrzeganie aktualnych trendów i potrzeb konsumenckich oraz skuteczna odpowiedź na nie to klucz do sukcesu w wielu branżach. Dziś jednak, w obliczu pesymistycznych prognoz na przyszłe miesiące, kiedy dla wielu przedsiębiorców zagrożona jest rentowność prowadzonego biznesu, a nawet jego przetrwanie, walka o klienta staje się coraz większym wyzwaniem. Konsekwencje ograniczeń związanych z pandemią, niekorzystne zmiany wynikające z wprowadzenia Polskiego Ładu, rosnąca inflacja i galopujące koszty prowadzenia działalności – to przecież tylko niektóre z problemów, z którymi firmy są zmuszone borykać się w tym roku. Sama obecność na półkach jakościowych, świeżych produktów zamówionych u lokalnych wytwórców, oferowanych klientom po możliwie najniższych do udźwignięcia dla biznesu cenach, może nie wystarczyć przedsiębiorcy do sukcesu.

„W każdym biznesie to klient jest najważniejszy. Bez niego, nas – przedsiębiorców by nie było. Rosnące oczekiwania i zmieniające się preferencje klientów często wymuszają zmiany w prowadzeniu biznesu. Jednak w obliczu sytuacji gospodarczej, z którą wszyscy na swój sposób musimy się mierzyć, coraz częściej czujemy się bezradni. To wyjątkowo trudny rok dla wszystkich, a szczególnie dla małych i średnich firm rodzinnych, działających na lokalnych rynkach. W naszym przypadku procentują obecnie relacje, które od lat budujemy z naszymi klientami. Zakupy to nie jedynie produkt, ale też wszystko to, co poza nim przedsiębiorca oferuje – atmosfera miejsca, zaangażowanie w życie lokalnej społeczności, odpowiedzialność społeczna, czy dbanie o środowisko. Dla dzisiejszego klienta jest to tak samo ważne, jak to, żeby na półce znalazł produkt, którego szuka” – mówi Robert Rękas, Prezes PSH Lewiatan, inicjatora Urodzonych Przedsiębiorców.

Badanie wykazało również, że mimo ogólnonarodowej tendencji do szukania oszczędności, jedynie niewiele ponad 9% Polaków zmieniło sklep, w którym dotychczas robiło zakupy na tańszy. A to jest już bardzo dobra wiadomość, mówiąca, że w tych trudnych czasach przedsiębiorcy posiadają najważniejszy w handlu kapitał – przywiązanie i zaufanie swoich klientów.

Informacja prasowa

Reklama