Audi quattro concept

 Z okazji 30. jubileuszu quattro Audi zaprezentowało na paryskim salonie motoryzacyjnym model studyjny – Audi quattro concept. Samochód ten wyposażony w pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 408 KM, z lekkim nadwoziem i naturalnie najnowszą generacją stałego napędu na wszystkie koła quattro.
Już przy pierwszym spojrzeniu na nowy samochód studyjny w białym kolorze Col de Turini nasuwa się nieodparcie wspomnienie jego legendarnego przodka: Sport quattro z 1984 roku o mocy 306 KM, będącego jednym z etapów ewolucji Audi quattro Coupe, jednak ze skróconym rozstawem osi. Audi quattro concept jest również wynikiem konsekwentnego udoskonalania seryjnego coupe z wyczynowymi rozwiązaniami technicznymi, gdyż bazuje na mocnym Audi RS 5, jednym z najbardziej sportowych samochodów produkowanych seryjnie w historii tej marki.
Konstruktorzy skrócili rozstaw osi o 150 milimetrów w porównaniu z czteroosobowym coupe i jednocześnie obniżyli linię dachu o około 40 milimetrów. Tak jak jego poprzednik z 1984 roku, także quattro concept 2010 jest autem dwuosobowym. Mocno zmodyfikowane nadwozie wykonano w przeważającej części z aluminium, maska silnika i tylna pokrywa a także inne elementy – z karbonu.
Niewielka masa nadbudowy ma duży wpływ na pozostałe podzespoły samochodu, na przykład przekładnię, zawieszenie i układ hamulcowy. Rezultat: ważące tylko 1.300 kilogramów Audi quattro concept jest prawie dokładnie tak samo lekkie jak Sport quattro z 1984 roku.
Know-how i technologie nadwozia quattro concept będą w przyszłości wykorzystane w całym portfolio produktów seryjnych marki z czterema pierścieniami.
Pod maską zamiast seryjnego silnika ośmiocylindrowego pracuje rzędowy silnik pięciocylindrowy, który opiera się na jednostce z kolejnego sportowego Audi (z TT RS). Zmniejszenie liczby cylindrów wpłynęło naturalnie na masę całego samochodu. W Audi quattro concept wbudowany wzdłużnie silnik FSI z turbodoładowaniem rozwija moc 300 kW (408 KM) i przyspiesza auto od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy. Moment obrotowy przenoszony jest przez 6-biegową przekładnię manualną.
Audi quattro concept wykorzystuje najnowszy stały napęd na wszystkie koła quattro. Najważniejsza innowacja – środkowy mechanizm różnicowy z kołem koronowym jest niezwykle zwarty oraz lekki i umożliwia bardzo elastyczny rozdział momentów napędowych między przednią i tylną oś. Zatem reagując w ciągu ułamków sekundy napęd quattro zamienia pełen moment obrotowy w stałe maksimum przyjemności i bezpieczeństwa jazdy.
autor: T.K.
Źródło: Kulczyk Tradex

Reklama

Reklama