Podpis na PIT-37. Czy jest obowiązkowy?

Zeznanie podatkowe PIT-37 składają między innymi osoby, które uzyskały przychód od płatników zobowiązanych do wystawienia imiennej informacji o wielkości osiągniętego dochodu w danym roku podatkowym. Dochód ten musiał być osiągnięty na terenie Polski oraz opodatkowany na zasadach ogólnych. W praktyce z deklaracji tej korzystają zatrudnieni na umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną, a także emeryci i renciści. Ważną kwestią przy rozliczeniu PIT-37 jest podpis na wypełnionym formularzu. Czy i w jakich przypadkach jego złożenie jest niezbędne?

Podpis na deklaracji PIT-37

Poprzez złożenie podpisu na deklaracji podatkowej składający zeznanie potwierdza, że zawarte w nim dane osobowe oraz dotyczące osiągniętego dochodu są prawdziwe. Podpis jest obowiązkową częścią deklaracji i powinien znaleźć się na każdym formularzu PIT składanym w urzędzie skarbowym. Spore znaczenie będzie miała w tym wypadku forma przesłania dokumentu do organu skarbowego. Jeśli rozliczenie PIT-37 następuje poprzez złożenie papierowego formularza w urzędzie, wówczas na deklaracji powinien znaleźć się odręczny, czytelny podpis podatnika. Musi on zawierać co najmniej nazwisko osoby składającej zeznanie, a na formularzu nie można umieścić wyłącznie inicjałów lub parafki. Podpis złożony na papierowym zeznaniu pozwala na identyfikację podatnika oraz potwierdza, że dane zawarte w deklaracji PIT-37 są autentyczne.

Dokument składany w wersji elektronicznej

Reklama

Nieco inaczej kształtuje się sytuacja osób składających zeznanie podatkowe w formie elektronicznej. PIT-37 może zostać wówczas autoryzowany na dwa sposoby. Jeden z nich to skorzystanie z podpisu elektronicznego, który weryfikowany jest poprzez ważny certyfikat kwalifikowany. Alternatywą jest wpisanie danych pozwalających na autoryzację do systemu, który umożliwia przesłanie deklaracji podatkowej. Do tych danych należą między innymi identyfikator podatkowy, data urodzenia, czy kwota przychodu wykazana w poprzednio składanym zeznaniu podatkowym. Składając e-deklarację nie trzeba więc podpisywać jej własnoręcznie, lecz skorzystać z jednej z dostępnych form autoryzacji danych.

Czym skutkuje brak podpisu PIT-37?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu na PIT-37 deklaracja traktowana jest tak, jakby podatnik nie złożył jej w organie skarbowym. Błąd ten można naprawić z własnej inicjatywy, zgłaszając się do urzędu w celu uzupełnienia deklaracji podatkowej. Inna droga to odpowiedź na wezwanie urzędu skarbowego, który zobowiązał podatnika do podpisania formularza PIT. Niedopilnowanie złożenia podpisu na zeznaniu podatkowym może skutkować karą grzywny, która nakładana jest na podatnika w momencie przekroczenia terminu rozliczenia z fiskusem. PIT-37 bez podpisu traktowany jest bowiem jak niezłożone zeznanie podatkowe, a błędu nie można poprawić poprzez złożenie korekty.

Złożenie podpisu na PIT-37 jest obowiązkowe. W przypadku papierowych deklaracji konieczne jest umieszczenie czytelnego, odręcznego podpisu na formularzu w postaci imienia i nazwiska. Deklaracje składane elektroniczne autoryzowane są podpisem elektronicznym lub poprzez podanie danych niezbędnych do zatwierdzenia zeznania. Brak podpisu na PIT-37 to błąd, który skutkuje brakiem rozliczenia z organem skarbowym.