Jak napisać CV do konkretnego ogłoszenia o pracę?

Aby napisać dobre CV, trzeba zrozumieć, kogo szuka pracodawca oraz jakie kompetencje są w szczególności przez niego cenione. Okazuje się, że informacje na temat tego, co wyróżnia kandydata spośród innych osób starających się o to samo stanowisko, można znaleźć w ofercie pracy. Jak interpretować prawidłowo ogłoszenie o pracę? Czy da się napisać na jego podstawie curriculum vitae? Których błędów należy się wystrzegać podczas konstruowania dokumentów rekrutacyjnych? Odpowiadamy na te pytania w niniejszym artykule.

Na co zwrócić uwagę, czytając ogłoszenie o pracę?

Dokładne przestudiowanie ogłoszenia o pracy pomoże w skonstruowaniu CV oraz listu motywacyjnego. Standardowo, tego typu oferty składają się z dwóch sekcji. Pierwsza z nich to zakres obowiązków, natomiast druga – wymagania stawiane wobec kandydata do pracy. Obie są bardzo ważne. Oto przykład ogłoszenia o rekrutacji na stanowisko Młodszej Księgowej.

Opis stanowiska:

  • efektywne prowadzenie spraw księgowo-finansowych,
  • księgowanie dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • przygotowywanie dokumentacji podatkowej,
  • wprowadzanie danych do systemu ERP.

Wymagania:

  • bardzo dobra organizacja,
  • bardzo dobra znajomość języka angielskiego,
  • doświadczenie zawodowe w obszarze księgowości (przynajmniej 2-letnie),
  • odporność na stres,
  • samodzielność w działaniu,
  • terminowość,
  • wykształcenie wyższe kierunkowe (ekonomia, finanse, rachunkowość),
  • wysoka kultura osobista,
  • znajomość oprogramowania do księgowania oraz dowolnego systemu ERP.

Czy warto dopasować CV do każdego ogłoszenia o pracę?

Aby otrzymać zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną, nie wystarczy przesłać takiego samego CV do każdego potencjalnego pracodawcy. Wręcz przeciwnie — to ogromny błąd. Pracodawcy oczekują od kandydata różnych umiejętności, w zależności od danego stanowiska, branży, profilu przedsiębiorstwa, projektów, nad którymi pieczę ma przejąć nowa osoba, a nawet kultury panującej w firmie. Z tego powodu każdorazowo należy spersonalizować curriculum vitae, w odniesieniu do konkretnego ogłoszenia o pracę.

Czy powinno się uwzględniać w CV wymogi podane w ogłoszeniu o pracę?

Reklama

W CV jak najbardziej warto zamieścić wymagania stawiane wobec kandydata podane w ogłoszeniu o pracę. Nie każdy jednak wie, jak zrobić to umiejętnie. Dane z opisu stanowiska należy przenieść do rubryki z dotychczas pełnionymi obowiązkami, lecz nie 1:1. Warto użyć slow kluczowych, które zostały zamieszczone w ogłoszeniu, i następnie odnieść się do każdego z nich, podając bardziej rozbudowane przykłady.

W jednym z akapitów wyżej podano przykład ogłoszenia o pracę. Pierwsze trzy z wymienionych tam wymagań to: efektywne prowadzenie spraw księgowo-finansowych, księgowanie dokumentów oraz przygotowywanie dokumentacji podatkowej. Nawiązując do nich, kandydat do pracy może napisać w sekcji Doświadczenie Zawodowe w curriculum vitae, że dotychczas pełnił następujące obowiązki:

  • prowadził przez X lat sprawy finansowo-księgowe firmy Y,
  • księgował dokumenty zgodnie z obowiązującymi przepisami (na podstawie Ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r.),
  • odpowiadał za prowadzenie dokumentacji podatkowej i zawsze wywiązywał się z ustalonych terminów. 

Natomiast jeśli chodzi o umiejętności wymagane na danym stanowisku, można je zamieścić w CV, stosując słowa kluczowe wykorzystane przez potencjalnego pracodawcę. W przypadku powyższego przykładu będą to: dobra organizacja, znajomość języka angielskiego, X-letnie doświadczenie zawodowe, wykształcenie wyższe kierunkowe oraz znajomość oprogramowania. Atutem okażą się również kompetencje takie jak: odporność na stres, samodzielność w działaniu oraz terminowość. Dla zachowania dobrej czytelności najlepiej podzielić Umiejętności w CV na dwa bloki — twarde oraz miękkie. 

Czy wpisać w CV treści, które nie zostały uwzględnione w ogłoszeniu, ale pasują do zawodu?

Podczas tworzenia listy obowiązków w poprzednim miejscu pracy oraz spisu umiejętności można użyć nie tylko tych kompetencji, które zostały uwzględnione w ogłoszeniu o wakacie. Dobrze będą wyglądać wszystkie atuty w jakiś sposób związane z branżą lub stanowiskiem, o które stara się kandydat. Zatem przygotowując aplikację, można użyć zarówno slow kluczowych, jak i dodatkowych kompetencji, niewymienionych przez pracodawcę. Przykładowo, nawet jeśli w ofercie nie podano, że kandydat musi poruszać się płynnie w środowisku ERP, warto wspomnieć o znajomości tego typu technologii, ponieważ są one wykorzystywane na co dzień na danym stanowisku.

Do ogłoszenia o pracę można dopasować także zainteresowania, nawet jeżeli potencjalny pracodawca nie wspomina o nich w ofercie. Przykładowo, starając się o posadę jako sprzedawca, warto pokazać, że po godzinach kandydat do pracy rozwija się w swoim obszarze, np. poprzez udział w szkoleniach dotyczących umiejętności negocjacji lub skutecznych technik sprzedaży. Tymczasem osoba, której zależy na karierze w marketingu, może wpisać w CV zainteresowania takie jak:

  • algorytmy popularnych platform Social Media (Facebook, Instagram, TikTok),
  • optymalizacja stron internetowych pod kątem SEO,
  • optymalizacja techniczna stron www.

Dzięki zamieszczeniu zainteresowań w CV można się zaprezentować jako ciekawa osoba. Ponadto dla pracodawcy to również zapewnienie, że kandydat będzie zaangażowany w swoje obowiązki zawodowe, ponieważ najzwyczajniej w świecie będą one sprawiać mu przyjemność.

Dopasowanie CV do ogłoszenia o pracę nie polega na przekopiowaniu słowo w słowo treści zawartych w ofercie. Poszczególne podpunkty wymienione przez pracodawcę dostarczają wiedzy na temat tego, czego szuka rekruter, oraz powinny stanowić inspirację podczas konstruowania dokumentów rekrutacyjnych. Oczywiście, przygotowując curriculum vitae, nie wolno kłamać na temat doświadczenia zawodowego lub umiejętności. Prędzej czy później bowiem prawda wyjdzie na jaw — najczęściej brak uczciwości jest demaskowany podczas rozmowy kwalifikacyjnej.