Reklama

Gdzie powstanie regionalne lotnisko?

 Z siedmiu wariantów odpadły dwa. Teraz z pozostałych wybrane zostaną trzy najlepsze. Chodzi o lokalizację regionalnego portu lotniczego. Konsorcjum firm Ove Arup i spółka Ekoton przedstawiły zarządowi województwa wyniki swoich analiz. Zarząd nie chce ujawnić szczegółów raportu. Będzie je można poznać na specjalnej sesji sejmiku – 27-mego marca.

Ocenianych było 7 potencjalnych lokalizacji: Protasy, Kudrycze i Żuki w gminie Zabłudów, Sanniki kolo Tykocina, Topolany koło Michałowa, Krywlany w Białymstoku oraz Nowe Chlebiotki w gminie Zawady. Eksperci brali pod uwagę aż 30 kryteriów ? od społecznych i przyrodniczych, przez koszty wylesień, wykupu gruntów, po koszty budowy. Tymaczem kolejne władze województwa opowiadały się za lokalizacją na Krywlanach, gdzie obecnie znajduje się lotnisko sportowe i lądowisko dla służb, bądź w oddalonych o około 30 km od stolicy województwa Topolanach. Topolany w bardzo wielu miejscach wypadają bardzo dobrze – mówi prezes Ekotonu Grzegorz Chocian. Analiza dyskwalifikuje za to Protasy i Kudrucze. Tam niemożliwe jest wybudowanie lotniska z pasem startowym o długości prawie 2 i pół tysiąca metrów. Teraz zarząd, a potem radni sejmiku, muszą wybrać trzy z pięciu pozostałych najkorzystniejszych lokalizacji. Dla tych lokalizacji konsorcjum za kilka miesięcy przygotuje kolejny dokument – raport oddziaływania na środowisko.

Podlaski port lotniczy ma być wybudowany głównie z pieniędzy unijnych. Na ten cel zarezerwowano w Regionalnym Programie Operacyjnym prawie 200 mln złotych. Pieniądze te muszą zostać wykorzystane do 2015 roku. (nazar)

Reklama

Reklama