Firma w czasach Covid-19 – czy warto zainwestować w sklep internetowy?

„Do wakacji się uspokoi”. Tak, pełni nadziei, mówiliśmy na początku pandemii w 2020 roku. Nic z tych rzeczy – wirus na długo rozgościł się m.in. w naszym kraju. O ile dla wielu osób najważniejsza jest obecnie ochrona swojego zdrowia, o tyle nie zapominamy o problemach ekonomicznych, z którymi zmaga się pokaźna liczba przedsiębiorców. Lekarstwem na kryzys Twojej firmy może być całkowite lub częściowe przeniesienie biznesu do sieci? Czy warto? Podpowiadamy.

Kryzys zaprowadził nas do sieci

Internet w czasie pandemii pozwolił nam kontynuować aktywność w tych dziedzinach naszego życia, którym dotychczas oddawaliśmy się „na żywo”, poza domem. Mowa tu o zdalnej edukacji, YouTubowych treningach, pracy na home-office, zamawianiu jedzenia czy spotkaniach ze znajomymi przed kamerą laptopa.

Nie inaczej stało się z prowadzeniem biznesu – to, co tylko się dało, powędrowało na internetowe alejki i półki sklepów e-commerce. Przykładów tego, że przestrzeń handlu internetowego stała się źródłem zysku nawet dla biznesów, którzy byli nastawieni na stacjonarną obsługę klienta, nie trzeba długo szukać. Restauracje (np. wrocławska Cheese is more) i puby (np. bydgoski Elixir) przygotowały specjalne prezentowe boxy, w których wysyłały swoim klientom ozdobnie zapakowane zestawy do przygotowania obiadu czy zakrapianej kolacji w domu.

Pandemia pokazała nam, że prowadzenie biznesu bez sklepu internetowego nie sprawdzi się na dłuższą metę. Sytuacje kryzysowe będą się pojawiać i znikać, a sieć jest miejscem, które zapewni nam kontynuację sprzedaży. Potwierdzają to firmy, które wcześniej zainwestowały w tworzenie sklepów internetowych, a po pojawieniu się Covida odnotowały zyski – zakupy online stały się integralną częścią naszej codzienności.

Co skłania przedsiębiorców do inwestowania w e-commerce?

W perspektywie pandemii tworzenie stron internetowych i sklepów internetowych ma oczywistą zaletę – mamy interakcje z klientami nawet podczas lockdownu i notujemy zyski z internetowego zakupu naszych produktów. Atuty e-commerce wykraczają jednak daleko poza taką sytuację kryzysową – prowadzenie sklepu online sprawdzało się przed pandemią i będzie sprawdzać się po niej.

Co więc sprawia, że sklepy internetowe to inwestycja warta pieniędzy i energii?

  • Koszty

Każdy przedsiębiorca musi oczywiście wykonać własne kalkulacje, ale można nakreślić pewne ogólne prawidłowości. Prowadząc sprzedaż online, odchodzą Ci takie wydatki jak wynajem czy kupno lokalu, magazynowanie towaru, wypłaty dla pracowników stacjonarnych punktów – nie tylko sprzedawców, ale też osób sprzątających, zarządzających biurem itp. To wszystko przekłada się na możliwość obniżenia cen produktów w sieci, a co za tym idzie – zwiększenie popytu.

  • Kontakt z klientem

Dzięki formularzom kontaktowym albo live chatom można szybko porozmawiać z internautą na temat interesującego go produktu. Dla wielu z nas jest to dużo wygodniejsze rozwiązanie – przed komputerem czy telefonem możemy dokładnie przemyśleć i spisać swoje wątpliwości i pytania, które chcemy zadać pracownikowi sklepu internetowego. Czujemy, że możemy poprowadzić swobodną, niezobowiązującą rozmowę.

Reklama

Kontakt z aktualnymi i potencjalnymi klientami sklepu internetowego można budować również za pośrednictwem innych platform, np. social mediów czy newslettera. Miejsce Twojej marki w sieci nie musi ograniczać się do e-commerce. Nawiązuj relacje z użytkownikami sieci na różnych platformach, ale nie zapominaj, że to sklep internetowy odpowiada za bezpośredni zysk.

  • Marketing

Strony internetowe można skutecznie promować w wynikach wyszukiwania Google. Wystarczy zadbać o skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego, czyli SEO dla e-commerce.

Chcesz, żeby Twój sklep wyświetlał się internautom jako jeden z pierwszych wyników wyszukiwania po wpisaniu w Google frazy „koce z mikrofibry dla dzieci”? To jest możliwe, jeśli sprzedajesz swoje produkty w sieci i zainwestujesz w SEO i content marketing. Handel internetowy otwiera więc przed Tobą środki promocji, jakich nie dostaniesz w analogowym świecie. Dzięki nim dotrzesz do swojej grupy docelowej.

  • Swoboda

Zmiana asortymentu, dodawanie nowych produktów i usuwanie już wyprzedanych, kontakt z klientem, dodawanie opisów, promowanie w innych kanałach przekazu – to wszystko możesz robić bardzo łatwo i szybko. W sklepie internetowym nie masz również ograniczeń w postaci wielkości lokalu – możesz pokazać swoim klientom tyle kolorów, rozmiarów, wersji produktu, ile tylko możesz im sprzedać.

Ponadto masz też swobodę w kwestii zasięgu swojej oferty – możesz sprzedawać produkty w całej Polsce, a nawet poza jej granicami! Pomocne w tym będzie pozycjonowanie lokalne, czyli jeden z elementów strategii SEO dla e-commerce.

  • Konkurencja

Prowadzenie biznesu online pozwala Ci „nasiąknąć” wiedzą o działaniach konkurencji, a w konsekwencji lepiej skonfigurować własną ofertę. Dzisiaj mnóstwo firm przenosi swoją działalność e-commerce do sieci, dlatego – nie podążając za tym trendem – będziemy zawsze o krok za nimi, tracąc szansę na nowych klientów.

Znowu wrócimy to do marketingu internetowego dla sklepu online – przed rozpoczęciem jakichkolwiek zmian na Twojej witrynie specjalista, którego zatrudnisz, robi wieloaspektową analizę konkurencji. Dzięki temu możesz wyznaczać benchmarki i szukać wartości, która wyróżni Cię na tle setek, a nawet tysięcy innych firm.

Pamiętaj – gdy Ty zastanawiasz się nad tym, czy w czasach Covid-19 warto założyć sklep internetowy, Twoi konkurenci inwestują w pozycjonowanie sklepów internetowych i powiększają asortyment.

Jeśli nasza rzeczywistość kiedyś powróci do stanu sprzed 2019 roku, niektóre rzeczy zostaną z nami na dłużej. Wygoda, dostępność, opłacalność, oszczędność czasu i energii oraz swoboda, jaka towarzyszy zakupom online sprawiły, że internetowy handel na długo nie straci na popularności. Zakładając sklep internetowy, nie musisz odcinać się od prowadzenia punktów stacjonarnych, możesz to połączyć – wybierz model, który będzie najkorzystniejszy dla Twojego biznesu.