Czym jest marketing?

Marketing to proces promocji usługi, produktu lub marki, którego celem jest zachęcenie odbiorcy do wykonania jasno określonego zadania – może być to na przykład sprzedaż. Warto jednak wiedzieć, jakie rodzaje strategii marketingowych wyróżniamy, aby następnie wykorzystać je w praktyce.

Marketing mix, czyli podstawowa strategia biznesu

Przede wszystkim musisz wiedzieć, czym jest marketing mix. To koncepcja opracowana jeszcze w XIX wieku, która opiera się na czterech ogniwach: produkcie, cenie, miejscu (dystrybucji) oraz promocji. Jeżeli chcesz wdrożyć marketing mix, musisz zastanowić się nad tym, co chcesz sprzedać, w jakiej cenie, w jaki sposób trafisz do klientów, a także pomyśl nad reklamą. Warto jednak wiedzieć, że ta koncepcja to podstawowa wiedza. Samo opracowanie marketingu mix nie jest gwarancją sukcesu. Ta koncepcja powinna stać w synergii z innymi strategiami, na przykład content marketingiem, e-mail marketingiem, czy marketingiem cyfrowym. W ten sposób produkt (lub usługa) dotrze do potencjalnych klientów. Jeżeli oferta będzie atrakcyjna, biznes zacznie notować większą sprzedaż, co przyniesie wyższy poziom dochodów.

Brand marketing – co to jest?

Jeżeli prowadzisz własny biznes, musisz wiedzieć, czym jest brand marketing. To strategia opierająca się na promocji konkretnej marki, a nie bezpośredniej reklamie produktów. Przydaje się szczególnie w wyjątkowo konkurencyjnych branżach, gdy trudno jest wypromować własną ofertę. Warto jednak wiedzieć, że brand marketing wymaga wdrożenia także innych strategii. Marka może być reklamowana poprzez wyszukiwarkę (SEM – Search Engine Marketing), media społecznościowe, czy różnorodne formy marketingu tradycyjnego, czyli ulotki, reklama telewizyjna lub audycje radiowe. Wiele dużych firm wdraża brand marketing, aby pokonać konkurencję i budować silną pozycję na rynku. Szczególnie dobrze ta strategia współgra z content marketingiem, na przykład podczas publikowania eksperckich treści, które zainteresują odbiorców.

Reklama

Marketing cyfrowy i tradycyjny – czym się różnią?

Współczesny marketing często przybiera formę cyfrową. Taki stan rzeczy zawdzięczamy rozwojowi technologii, które niezwykle szybko postępuje. Powszechny dostęp do internetu sprawia, że firmy mogą pozyskiwać klientów online, praktycznie całkowicie zapominając o marketingu tradycyjnym. Jak łatwo wywnioskować, strategie cyfrowe opierają się na potencjalnych klientach, którzy posiadają odpowiednie urządzenia – na przykład telefon lub komputer. Oczywiście nie możemy ciągle zapominać o koncepcjach tradycyjnych. W wielu branżach są one po prostu znacznie mniej popularne. Popularne kanały wykorzystywane w marketingu cyfrowym to:

  • SEO – pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce, na przykład Google,
  • PPC – publikacja płatnych reklam w wyszukiwarce,
  • Social Media – podejmowanie działań promocyjnych w mediach społecznościowych.

Jaki rodzaj marketingu cyfrowego wybrać? Przede wszystkim zastanów się nad tym, co chcesz osiągnąć. Przy zwiększaniu sprzedaży doskonale sprawdza się PPC oraz SEO. Natomiast brand marketing może być realizowany przy pomocy mediów społecznościowych.

SEO czy PPC? Co wybrać i dlaczego?

Gdy firma decyduje się na wdrożenie marketingu cyfrowego, zwykle pada pytanie: wybrać SEO czy może PPC? Warto poznać różnice obu tych rozwiązań. Przede wszystkim pozycjonowanie stron w wyszukiwarce wymaga czasu. Jest niezwykle skuteczne, jednak na wyniki należy nieco poczekać. Gdy witryna osiągnie już wysokie pozycje, te pozostają stabilne. Natomiast PPC zapewnia natychmiastowe efekty. W momencie publikacji reklam, użytkownicy praktycznie od razu mogą je zauważyć w wyszukiwarce. Jednak wraz z wyczerpaniem budżetu widoczność całkowicie spada. Jeżeli chcesz promować swoją witrynę długofalowo, ciągle pozyskując klientów, pomyśl o SEO. W przypadku chęci uzyskania natychmiastowych efektów Twoje zainteresowanie powinno wzbudzić PPC. Ciekawym sposobem na marketing jest także łączenie obu tych strategii. Pozycjonowanie nie wyklucza bowiem publikacji płatnych reklam w wyszukiwarce.