Zmiana na szczycie – EV6 GT zastępuje Stingera GT


Elektryczne EV6 GT w peni zasuguje na miano nastpcy Stingera GT nie tylko pod wzgldem parametrów ukadu napdowego i osigów, którymi przewysza go o dwie klasy. Dwa elektryczne silniki generuj cznie maksymaln moc wynoszc a 585 KM, czyli o a 219 KM wicej ni moc spalinowego silnika V6 Stingera GT. Maksymalny moment obrotowy wynosi gigantyczne 740 Nm (o 230 Nm wicej ni w Stingerze GT) i jest dostpny od chwili uruchomienia samochodu. Poniewa kady z elektrycznych silników napdza koa tylko tej osi, przy której jest zamontowany, EV6 GT nie ma ani wau napdowego, ani tunelu rodkowego, jak w Stingerze GT. Pozytywnie przekada si to zarówno na wiksz ilo miejsca na nogi, szczególnie pasaerów tylnej kanapy, jak równie na komfort podróowania.


Konstruktorzy modelu EV6 GT, od pocztku projektowanego jako samochód elektryczny, mieli niemal nieograniczone moliwoci aranacji jego wntrza. Kompaktowych rozmiarów silniki elektryczne umieszczone przy kadej z osi, akumulator znajdujcy si pod podog i brak pewnych podzespoów, bez których samochód z silnikiem spalinowym nie moe funkcjonowa, pozwoliy wygospodarowa znacznie wicej miejsca w kabinie. Mimo e EV6 GT i Stinger GT maj niemal identyczny rozstaw osi, we wntrzu elektrycznego crossovera jest znacznie wicej miejsca ni w kabinie Gran Turismo z silnikiem spalinowym. Dotyczy to take baganika – w Stingerze GT ma on 406 litrów, w EV6 GT a 480 litrów. EV6 GT jest równie wyposaone w bardziej praktyczn konsol rodkow z licznymi schowkami, miejscem na torebk, a nawet na may plecak.


Napd na obydwie osie zapewnia EV6 GT doskona trakcj i sprawia, e sprint ze startu zatrzymanego do pierwszych 100 km/h trwa jedynie 3,5 s. Po wybraniu trybu jazdy „Drift” elektryczny crossover, napdzany wówczas wycznie przez mocny silnik umieszczony przy tylnej osi, zmienia si w bezemisyjny „driftowóz”. Wyjtkowo tani w utrzymaniu, bo – jak wynika z bada – a 80 procent wacicieli samochodów elektrycznych aduje je garau, co oznacza znacznie niszy koszt przejechania 100 km ni w wypadku Stingera GT. EV6 GT jest nieporównywalnie tasze równie w serwisowaniu. W silniku elektrycznym nie wymienia si oleju, a w samochodzie elektrycznym nie ma takich elementów, jak pasek rozrzdu, filtr paliwa, turbosprarka czy ukad wydechowy. Tarcze hamulcowe i klocki zuywaj si trzykrotnie wolniej ni w autach spalinowych, bo samochody elektryczne przez wikszo czasu hamuj bardzo efektywnie jedynie z wykorzystaniem odzysku energii. Przegldy EV6 GT sprowadzaj si gównie do wymiany filtra kabinowego. 


Sze lat temu Kia prezentowaa moliwoci swojego pierwszego Gran Turismo na najtrudniejszym torze wiata – Pónocnej Ptli Nürburgringu. Dzi nikt ju nie wtpi, e kady nowy model koreaskiej marki ma bardzo dobrze zestrojone zawieszenie i precyzyjny ukad kierowniczy. Stinger by pierwszym krokiem koreaskiego producenta w kierunku motoryzacyjnej klasy premium. Grono jego fanów szybko roso i ju w trzecim roku sprzeday po polskich drogach jedzio ponad 1000 egzemplarzy tego modelu. By okres, w którym rednio dwie osoby dziennie decydoway si na zakup Stingera.


 


Jak adne wczeniejsze modele marki Kia, Stinger i EV6 przycigaj liczne nagrody i wyrónienia zarówno w Polsce, jak i na wiecie. Do najwaniejszych zaliczaj si tytu Performance Car of the Year w Wielkiej Brytanii dla Stingera i tytu europejskiego Samochodu Roku 2022 dla EV6.


 

Stinger by autem wyjtkowym. Teraz koreaskie spalinowe Gran Turismo udaje si na zasuon emerytur, a jego miejsce zajmuje Kia EV6 GT – jedyny w swoimi rodzaju, elektryczny model, który bdzie kontynuowa t wspania histori. Wzruszajcy film, w którym EV6 GT skada hod Stingerowi mona obejrze TUTAJ

Podlaska Straż Graniczna

Reklama