» Zielona przyszłość Forda

Hybrydowe i w pełni elektryczne modele Forda wykorzystują różnorodne technologie układów napędowych i systemy, które dostosowują ich osiągi i możliwości do potrzeb i oczekiwań klientów oraz odzwierciedlają wiele scenariuszy eksploatacji dla różnych pojazdów. Na przykład elektryczne wspomaganie momentu obrotowego za pomocą zintegrowanego rozrusznika/generatora BISG zwiększy dynamikę jazdy samochodów rodzinnych z silnikami benzynowymi takich jak Fiesta i Focus EcoBoost Hybrid, zapewniając im większą moc, szybkość reakcji na gaz i jednocześnie oszczędność paliwa. W przypadku modeli hybrydowych EcoBlue, w tym Transita Custom i Tourneo Custom, technologia ta jest wykorzystywana wyłącznie w celu dalszego zwiększenia oszczędności paliwa, którą oferują silniki Diesla.

W nowym Fordzie Kuga Plug In Hybrid, jak i SUV Explorer Plug In Hybrid do napędu wykorzystano silnik spalinowy, którego działanie wspomaga silnik elektryczny, zasilany z ładowanego z sieci akumulatora. To rozwiązanie sprzyja oszczędzaniu paliwa, zapewnia też możliwość jazdy bez emisji spalin. Kuga wykorzystuje przekładnię hybrydową z rozdziałem mocy, która łączy oba źródła zasilania w celu zoptymalizowania oszczędności paliwa. W modelu Explorer Ford wykorzystał zalety wnikające z równoległego układu hybrydowego, co pozwoliło wykorzystać pełną moc silnika spalinowego i elektrycznego w celu uzyskania maksymalnej zdolności holowania.

Dla odmiany w Transicie Custom Plug In Hybrid oraz w Tourneo Custom Plug-in Hybrid wykorzystano szeregowy układ hybrydowy, co pozwoliło doładowywany z gniazdka akumulator zasilający silnik elektryczny połączyć z oszczędnym silnikiem benzynowym, wyłącznie w celu ładowania akumulatora, bez fizycznego połączenia z kołami.

Systemem rekuperacji energii, wykorzystany w Fordzie Mondeo Hybrid, pozwala na poruszanie się w trybie czysto elektrycznym, oferując bezgłośną pracę i wyjątkową sprawność, szczególnie w mieście, gdy ruch uliczny wymusza częste zatrzymywanie się. Taki układ napędowy eliminuje obawy klientów związane zarówno z zasięgiem, jak i koniecznością korzystania z zewnętrznego źródła energii w celu ładowania akumulatora.

Ford jest założycielem i członkiem stowarzyszenia IONITY, które stawia sobie za cel udostępnienie 400 stacji szybkiego ładowania w najważniejszych europejskich lokalizacjach do 2020 roku. Umożliwia to znaczne skrócenie czasu ładowania w porównaniu z istniejącymi systemami. Ford będzie również współpracować ze swoim partnerem, NewMotion, by stworzyć punkty kompleksowej obsługi ładowania z wykorzystaniem sieci ładowarek NewMotion, obejmującej ponad 100 000 punktów ładowania w 28 krajach w całej Europie. Ponadto, Ford wprowadził własne inteligentne ładowarki (tzw. wall-box) i będzie współpracować z największymi dostawcami energii, by dać swoim klientom dostęp do specjalnych taryf dla pojazdów elektrycznych i usług instalacyjnych.

„W przypadku elektryfikacji nie istnieje jedno rozwiązane, które można stosować w każdym samochodzie. Wymagania i sposób użytkowania pojazdu przez każdego klienta są za każdym razem inne.” – wyjaśnia Joerg Beyer, główny dyrektor działu konstrukcyjnego, Ford of Europe. „Strategia opracowywania nowych układów napędowych Forda, uwzględniająca drobne niuanse związane ze sposobem użytkowania pojazdów, umożliwi naszym klientom znalezienie najbardziej odpowiedniego dla nich rozwiązania. Dzięki niej, jazda samochodami z napędem elektrycznym będzie łatwiejsza i dużo przyjemniejsza.”

Kompletna gama hybrydowa modelu Kuga

Nowy model Ford Kuga będzie pierwszy Fordem dostępnym z miękkim systemem hybrydowym, systemem hybrydowym z wtyczką i z pełnym hybrydowym zespołem napędowym. Kuga Plug In Hybrid, dostępna pod koniec tego roku, zapewni zasięg jazdy i swobodę oferowaną przez tradycyjny silnik spalinowy, dodając do tego sprawność i płynność działania elektrycznego układu napędowego. Hybrydowy zespół napędowy Kugi Plug In Hybrid łączy 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy i silnik elektryczny, oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,4 kWh. Układ zapewnia łączną moc maksymalną 225 KM i czysto elektryczny zasięg jazdy 50 km. Przewidywalne zużycie paliwa wyniesie od 1,2 litra benzyny na 100 km, a zmierzona w tych warunkach emisja CO2 od 29 g/km.

Stylowy i wyróżniający się, całkowicie nowy Ford Kuga Titanium, usportowiony Kuga ST-Line i ekskluzywna Kuga Vignale debiutują w eleganckim, nowym opracowaniu stylistycznym, z większą przestrzenią we wnętrzu i zaawansowanymi technologiami. Adaptacyjny tempomat (ACC), wzbogacony o system Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu, umożliwia bezproblemowe poruszanie się w mieście z częstym zatrzymywaniem samochodu oraz jazdę na autostradzie. System wspomagający parkowanie Park Assist 2 umożliwia wykonywanie w pełni zautomatyzowanych manewrów parkowania za jednym przytrzymaniem przycisku.

W pełni elektryczny, w pełni luksusowy, Explorer Plug In Hybrid

Zupełnie nowy Ford Explorer Plug In Hybrid będzie oferowany w dwóch różniących się charakterem, dobrze wyposażonych wariantach – jako usportowiony Explorer ST-Line, inspirowany osiągami modeli Ford Performance oraz jako luksusowy Explorer Platinum. Napędzany silnikiem benzynowym EcoBoost V6 o pojemności 3,0-litra i silnikiem elektrycznym, pełniącym też rolę generatora, Explorer Plug In Hybrid dysponuje łączną mocą maksymalną zespołu napędowego 450 KM i momentem obrotowym 840 Nm, a także możliwością korzystania z napędu całkowicie elektrycznego. SUV będzie oferować w mieście 40 km bezemisyjnego, w pełni elektrycznego zasięgu, wraz z przewidywanym zużyciem paliwa na poziomie 3,4 l/100 km i emisją CO2 na poziomie 78 g/km w trybie hybrydowym. Wyjątkowo przestronny i luksusowy Explorer Plug In Hybrid, zorientowany na komfort podróży, oferuje zaawansowane funkcje, w tym centralny, pionowo ustawiony ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala oraz 12,3-calowy wyświetlacz zestawu wskaźników i funkcjonalne fotele o zmiennej konfiguracji dla siedmiu osób.

Standardowym wyposażeniem będzie inteligentny system napędu na cztery koła, przekazywanego przez 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów z wyborem trybów jazdy, gwarantujący optymalne osiągi w różnych scenariuszach drogowych – od jazdy miejskiej po jazdę terenową.

Hybryda Tourneo Custom Plug In przyczynia się do zwiększania czystości powietrza w miastach

Ośmiomiejscowy Tourneo Custom Plug In Hybrid – zaprojektowany w celu zmniejszenia zanieczyszczeń lokalnych umożliwienia działania w coraz większej liczbie stref ultraniskich emisji, wprowadzanych w całej Europie – będzie dostępny dla europejskich klientów od końca 2019 roku.

Przednie koła Tourneo Custom Plug In Hybrid napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Silnik ten zasilany jest energią z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 14 kWh. Natomiast wielokrotnie nagradzany 1-litrowy benzynowy silnik EcoBoost służy przedłużaniu zasięgu pojazdu. Zaawansowany hybrydowy układ napędowy zapewnia zasięg jazdy przy zerowej emisji spalin do 50 km lub do 500 km przy ładowaniu akumulatorów przez silnik spalinowy. W tym drugim trybie emisja CO2 wynosi 75 g/km, a szacowane zużycia paliwa od 3,3 l/100 km.

Tourneo Custom zachowuje unikalną w swoim segmencie możliwość ustawienia dwóch tylnych rzędów siedzeń w układzie konferencyjnym, by uzyskać doskonały dostęp i lepszą interakcję między pasażerami.

W pełni elektryczny Transit

Ford Transit, nowy, całkowicie elektryczny samochód dostawczy, który ma zostać wprowadzony na rynek w 2021 roku został zaprojektowany z myślą o potrzebach przedsiębiorstw, jako praktyczny i uniwersalny pojazd o zerowej emisji, do przewozu ładunków i zastosowań miejskich. W pełni elektryczny Transit będzie dostępny w wielu wersjach nadwozia, gwarantujących pełnię możliwości i trwałość Transita.

Fiesta i Focus EcoBoost Hybrid: Niższe emisje, wyższa moc

Fiesta EcoBoost Hybrid i Focus EcoBoost Hybrid będą wyposażone w wyrafinowaną architekturę miękkiej hybrydy, służącą redukcji zużycia paliwa, która jednocześnie wzmocni efekty „radości z jazdy”, dzięki lepszym osiągom i szybszym reakcjom samochodu.

W tym rozwiązaniu, standardowy alternator został zastąpiony zintegrowanym rozrusznikiem/generatorem (BISG), napędzanym paskiem, który umożliwia magazynowanie energii odzyskiwanej podczas wytracania prędkości, którą następnie można wykorzystywać do ładowania zestawu chłodzonych powietrzem akumulatorów litowo-jonowych o napięciu znamionowym 48 V.

BISG działa również jako silnik elektryczny płynnie współpracujący z trzycylindrową jednostką spalinową 1,0 EcoBoost o niskich stratach tarcia wewnętrznego, wykorzystując zmagazynowaną energię do wzmocnienia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszania, a także do zasilania osprzętu elektrycznego pojazdu.

Inteligentny, samoregulujący się system miękkiej hybrydy nieustannie monitoruje sposób eksploatacji pojazdu, aby określić, kiedy i jak intensywnie ładować akumulator. Pozwala to uzyskać wymierne korzyści i wykorzystywać przechowywaną w akumulatorze energię zgodnie z jednym z dwóch planów działania. W pierwszym, dodaje moment obrotowy z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG, przez co system dostarcza do 50 Nm momentu obrotowego, zmniejszając obciążenie silnika benzynowego. W efekcie układ maksymalizuje oszczędność paliwa i przyczynia się do docelowego wyniku emisji 112 g/km CO2 i zużycia paliwa 4,9 l/100 km dla Fiesty oraz docelowej emisji 106 g/km CO2 i spalania 4,7 l/100 km dla Focusa. W drugim, uzupełnia moment obrotowy z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG w celu zwiększenia całkowitego, dostępnego w układzie napędowym momentu obrotowego o 20 Nm powyżej poziomu osiąganego przez sam silnik benzynowy przy pełnym obciążeniu. Efektem jest podniesienie dynamiki.

Elektryczne wspomaganie momentu obrotowego pomaga uzyskać lepsze, dynamiczniejsze osiągi, szczególnie przy niższych prędkościach obrotowych silnika spalinowego, podwyższając płynność jazdy i zwiększając przyjemność, jaką z prowadzenia samochodu czerpie kierowca. BISG umożliwił również inżynierom Forda obniżenie współczynnika kompresji w silniku 1,0 EcoBoost i zastosowanie większej turbosprężarki, na którą zdecydowali się, aby ograniczyć skutki wolniejszej reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu dodatkowego momentu obrotowego, zwiększającego też prędkość obrotową silnika i turbosprężarki.

„Nasz litrowy silnik EcoBoost dowodzi, że oszczędność paliwa można połączyć ze wzrostem osiągów. System EcoBoost Hybrid przenosi to połączenie na wyższy poziom.” – powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe. „Wierzymy, że klienci pokochają płynne i natychmiastowe dostarczanie mocy przez nasze napędy hybrydowe EcoBoost, a jednocześnie będą cieszyć się rzadszymi wizytami na stacjach benzynowych.

BISG jest w stanie ponownie uruchomić silnik w około 300 milisekund – mniej więcej tyle twa mrugnięcie okiem – pozwala również na wykorzystanie technologii Auto Start-Stop w modelach Fiesta i Focus EcoBoost Hybrid, by móc działać w szerszym zakresie scenariuszy. Zapewnia przy tym jeszcze większą oszczędność paliwa, również podczas jazdy wybiegiem do zatrzymania z prędkości poniżej 15 km/h, nawet gdy pojazd jest na biegu z wciśniętym pedałem sprzęgła.

Technologia Ford EcoBlue Hybrid w podobny sposób łączy elektryczne wspomaganie momentu obrotowego z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym EcoBlue, aby w modelu Kuga EcoBlue Hybrid zapewnić jeszcze w tym roku emisję CO2 na przewidywanym poziomie 132 g/km i zużycie paliwa 5,0 l/100 km.

Smart Energy Concept – spojrzenie w przyszłość

Ford zaprezentował dziś również nowy koncept Transit Smart Energy – jedynego w swoim rodzaju, 10-osobowego minibusa, pomagającego odkrywać i badać rozwiązania, maksymalizujące efektywność energetyczną i zasięg zelektryfikowanych pojazdów przyszłości.

Pojazd koncepcyjny, zapewniający 150 km zasięgu po trwającym 4 godziny ładowaniu, opracowany przez inżynierów z Centrum Technicznego Forda w Merkenich (Niemcy), wykorzystuje podwozie Forda Transita, wyposażone w tę samą technologię napędu elektrycznego co StreetScooter WORK XL. Jest dodatkowo wspierany energooszczędnymi i generującymi energię innowacjami. I tak na przykład system pomp ciepła, wykorzystuje resztkowe ciepło z elementów układu napędowego, powietrza na zewnątrz i w kabinie pojazdu, by zmniejszyć zużycie energii przez system grzewczy nawet o 65 procent, co skutkuje zwiększeniem zasięgu o 20 procent. Elektrycznie przesuwane drzwi otwierają się do połowy w celu zmniejszenia strat ciepła. Dmuchawa ogrzewania, wentylacja i klimatyzacja automatycznie wyłączają się po otwarciu drzwi. Podgrzewane fotelami klasy biznes, umożliwiają pasażerom indywidualne kontrolowanie temperatury. Na dachu zamontowano sześć paneli słonecznych, które ładują 12-woltową baterię. Służy ona do zasilania ogrzewania foteli, oświetlenia kabiny i pokładowych systemów elektrycznych, w tym bezprzewodowego ładowania mobilnych urządzeń pasażerów. Poliwęglanowa przegroda między drzwiami pasażera a częścią wypoczynkową pozwala zmniejszyć straty ciepła, gdy pasażerowie wchodzą i wychodzą z pojazdu. Dodatkowo chroni ona ich przed kaprysami pogody. Wentylowane okna z podwójnymi szybami, zmniejszają natomiast powierzchnię kontaktu z zimnem i izolują przed utratą ciepła. Nastrojowe oświetlenie, dostosowuje się do temperatury w kabinie – czerwone dla ciepła i niebieskie dla chłodzenia – podświadomie wpływa to na odczuwanie przez pasażerów temperatury w kabinie. Izolowana podłoga i dach dodatkowo zmniejszają straty ciepła w kabinie.

Planowane są kolejne prace nad tym konceptem, by umożliwić kierowcy sterowanie ogrzewaniem i chłodzeniem poszczególnych siedzeń oraz ich dezaktywację dla wolnych miejsc. Wykorzystana zostanie również funkcja automatycznego wykrywania pasażerów, inspirowana istniejącymi technologiami, służącymi do uruchamiania poduszek powietrznych. Ford przewiduje rozpoczęcie prób drogowych konceptu Smart Energy Transit jeszcze w tym roku, po zakończeniu testów w tunelu aerodynamicznym.

„Opracowując ten koncept, znaleźliśmy wiele sprytnych sposobów oszczędzania energii, które w przyszłości mogą pomóc w dalszym doskonaleniu wrażeń z jazdy zelektryfikowanym pojazdem.” – powiedział Kilian Vas, lider projektu, odpowiedzialny w Ford of Europe za architekturę pojazdów.

Źródło: Mototarget.pl

Reklama