Reklama

Zawody przyszłości. Sprawdź, gdzie na pewno będzie praca

Wizyty studyjne w firmach, spotkania z pracodawcami, spotkania z doradcami zawodowymi, targi edukacyjno-zawodowe. To wszystko proponują młodym ludziom realizatorzy projektu Dobry Zawód – Fajne Życie. Po to, by młodzi ludzie, przed podjęciem decyzji o dalszym kształceniu, dowiedzieli się jak najwięcej o sobie, swoich możliwościach, predyspozycjach, ale i tego, co mogą im zaoferować szkoły .

To, że przy wyborze przyszłego zawodu warto brać pod uwagę realia rynku pracy, absolwenci gimnazjów wiedzą już coraz częściej. Jednak sama świadomość nie wystarczy. Przecież żeby dobrze wybrać, trzeba dokładnie wiedzieć, jakie firmy są na lokalnym rynku, jakich fachowców potrzebują dziś, a jakich będą potrzebowały w przyszłości. Ale region to jedno. Warto też znać przewidywania specjalistów rynku pracy, jeśli chodzi o cały kraj.

– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej wskazuje obszary kształcenia, do których są przypisane poszczególne zawody. Obszary te obejmują zestawy zawodów pogrupowanych pod względem wspólnych lub zbliżonych kwalifikacji wymaganych do realizacji zadań zawodowych w obrębie danego zawodu – mówi Iwona Zaborowska, kierowniczka projektu Dobry Zawód – Fajne Życie. I dodaje: – W ramach obszarów można wskazać konkretne stanowiska, na których mogą pracować absolwenci poszczególnych kierunków kształcenia. Taka wiedza z pewnością pomoże w planowaniu przyszłości zawodowej.

1. Obszar kształcenia: medyczno-społeczny

PRZYKŁADOWE STANOWISKA PRACY: 
•masażysta
•asystent osoby niepełnosprawnej,
•asystentka stomatologiczna,
•opiekun medyczny, opiekun osoby starszej,
•opiekun w domu pomocy społecznej,
•opiekunka dziecięca,
•opiekunka środowiskowa,
•protetyk słuchu,
•specjalista BHP, ochroniarz osób i mienia,
•terapeuta zajęciowy

ZATRUDNIENIE: Absolwenci kierunku z obszaru medyczno-społecznego mogą znaleźć pracę na oddziałach rehabilitacji w przychodniach rehabilitacyjnych, sanatoriach i uzdrowiskach oraz szpitalach. Mogą wykonywać masaż w ośrodkach SPA, gabinetach kosmetycznych i gabinetach masażu. Mogą również prowadzić własną firmę oferującą usługi masażu: sportowego, leczniczego, czy relaksacyjnego.

PRZYKŁADOWE KIERUNKI KSZTAŁCENIA: 
Technikum: technik masażysta
Szkoły policealne: Zawody z tego obszaru kształcenia dostępne są co do zasady w szkołach policealnych (z wyjątkiem technika ortopedy i technika masażysty), w których to szkołach do rozpoczęcia nauki wymagana jest wcześniejsza matura.

2. Obszar kształcenia: rolniczo-leśny

PRZYKŁADOWE STANOWISKA PRACY: 
•ogrodnik,
•projektant ogrodów,
•technik weterynarii,
•hodowca koni,
•leśnik,
•pszczelarz,
•rolnik.

ZATRUDNIENIE: Absolwenci kierunków z obszaru rolniczo-leśnego z ochroną środowiska mogą pracować w gospodarstwach rolnych, sadach, hodowlach kwiatów, krzewów i drzew. Mogą projektować ogrody i je pielęgnować. Mogą również podejmować pracę w przedsiębiorstwach specjalizujących się w chowie, hodowli i użytkowaniu koni. Znajdą również zatrudnienie w zakładach leczniczych dla zwierząt.

PRZYKŁADOWE KIERUNKI KSZTAŁCENIA: 
Technikum: technik weterynarii, technik hodowca koni, technik pszczelarz, technik architektury krajobrazu, technik ogrodnik, technik rolnik, technik leśnik.
Szkoła branżowa I stopnia: ogrodnik.

3. Obszar kształcenia: budowlany

PRZYKŁADOWE STANOWISKA PRACY: 
•kierownik budowy, brygadzista robót budowlanych,
•technik robót budowlanych, technik geodeta, dekarz,
•murarz, tynkarz, monter stolarki PCV, monter instalacji
•wodociągowych, kanalizacyjnych, grzewczych, gazowych,
•wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.

ZATRUDNIENIE: Absolwenci kierunków z obszaru budowlanego mogą wykonywać i nadzorować zadania zawodowe związane z: budową domów jednorodzinnych, wielorodzinnych, obiektów przemysłowych i użyteczności publicznej, budową budowli inżynierskich, kosztorysowaniem robót budowlanych, utrzymaniem obiektów budowlanych, wytwarzaniem materiałów i elementów budowlanych. Znajdą również zatrudnienie przy wykonywaniu prac związanych z montażem i eksploatacją instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych, grzewczych, gazowych, wentylacyjnych, ciepłowniczych i klimatyzacyjnych

PRZYKŁADOWE KIERUNKI KSZTAŁCENIA: 
Technikum: technik budownictwa, technik budowy dróg, technik gazownictwa, technik robót wykończeniowych w budownictwie, technik inżynierii sanitarnej, technik geodeta.

Szkoła branżowa I stopnia: monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, murarz-tynkarz , dekarz, monter sieci i instalacji sanitarnych, monter stolarki budowlanej.

4. Obszar kształcenia: artystyczny

PRZYKŁADOWE STANOWISKA PRACY: 
•asystent kierownika produkcji telewizyjnej,
•stroiciel fortepianów i pianin,
•realizator dźwięku, realizator nagrań i nagłośnień,
•złotnik-jubiler

ZATRUDNIENIE: Absolwenci mogą zajmować się wytwarzaniem, naprawą, przeróbką i konserwacją biżuterii oraz przedmiotów użytkowych i ozdobnych z metali szlachetnych oraz innych metali i materiałów, w ramach prac związanych z naprawą biżuterii dokonywanie przeróbek gotowych wyrobów, polegających między innymi na powiększeniu lub zmniejszeniu rozmiarów pierścionka czy obrączki; skupowaniem od klientów wyrobów z metali szlachetnych i kamieni jubilerskich oraz dokonywanie ich wyceny, sprzedażą wyrobów złotniczych i jubilerskich. Absolwenci mogą zajmować się też renowacją, regulacją, strojeniem fortepianów i pianin w filharmoniach, szkołach muzycznych oraz w ramach usług dla artystów branży muzycznej lub realizacją strony elektroakustycznej projektu związanego z dźwiękiem, miksowaniem dźwięków, nagrywaniem, obróbką i rekonstrukcją dźwięku, masteringiem, montażem czy nagłaśnianiem.

PRZYKŁADOWE KIERUNKI KSZTAŁCENIA:
Technikum: technik realizacji nagrań i nagłośnień.

5. Obszar kształcenia: elektryczno-elektroniczny

PRZYKŁADOWE STANOWISKA PRACY: 
•elektryk-automatyk,
•elektromonter,
•monter rozdzielnic,
•instalator w budynkach inteligentnych,
•serwisant sprzętu komputerowego,
•monter urządzeń elektronicznych,
•serwisant maszyn,
•monter urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.

ZATRUDNIENIE: Absolwenci kierunków z branży elektrycznej i elektronicznej mogą podejmować pracę w firmach zajmujących się wykonawstwem instalacji elektrycznych, produkcją elementów elektronicznych oraz przedsiębiorstwach produkcyjnych o zautomatyzowanym i zrobotyzowanym cyklu wytwarzania. Znajdą również zatrudnienie jako serwisanci sprzętu komputerowego czy serwisanci maszyn i urządzeń. Mogą być specjalistami w firmach dostarczających i montujących pompy ciepła czy panele fotowoltaiczne (odnawialne źródła energii).

PRZYKŁADOWE KIERUNKI KSZTAŁCENIA: 
Technikum: technik elektryk, technik elektronik, technik mechatronik, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.
Szkoła branżowa I stopnia: elektryk, elektronik.

6. Obszar kształcenia: turystyczno-gastronomiczny

PRZYKŁADOWE STANOWISKA PRACY: 
•technolog, kontroler jakości,
•rzeźnik, wędliniarz,
•kierownik sali, kelner, barman, szef kuchni,
•kucharz,
•cukiernik,
•piekarz,
•maślarz,
•serowar.

ZATRUDNIENIE: Absolwenci kierunków z obszaru turystyczno-gastronomicznego, z branży gastronomiczno- spożywczej mogą pracować w zakładach produkujących: pieczywo i wyroby ciastkarskie, wędliny oraz przetwory nabiałowe. Znajdą zatrudnienie w hotelach i restauracjach przy przygotowywaniu posiłków, organizacji imprez i obsłudze gości. Mogą prowadzić własne firmy zajmujące się wyrobem tortów, ciast i pierników czy wyrobów serowarskich

PRZYKŁADOWE KIERUNKI KSZTAŁCENIA: 
Technikum: technik technologii żywności, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik przetwórstwa
mleczarskiego.
Szkoła branżowa I stopnia: kelner, kucharz, piekarz, cukiernik.

7. Obszar kształcenia: administracyjno – usługowy

PRZYKŁADOWE STANOWISKA PRACY: 
•fryzjer, sprzedawca, krawiec,
•logistyk, spedytor, dyspozytor,
•kierowca ciężarówki, kierowca autokaru,
•dróżnik przejazdowy, zwrotniczy,
•dyżurny ruchu.

ZATRUDNIENIE: Absolwenci kierunków z obszaru administracyjno-usługowego, z branży transportowej mogą pracować w charakterze kierowcy lub osoby nadzorującej pracę kierowców we wszelkich firmach transportowych, spedycyjnych, logistycznych, przewozu osób, rzeczy. Znajdą również zatrudnienie przy prowadzeniu ruchu pociągów na stacji, zarządzaniu i nadzorowaniu i wykonywanie czynności związanych z ruchem pociągów i pracą manewrową stacji. Mogą również pracować w przedsiębiorstwach spedycyjnych i transportowych, terminalach lotniczych, samochodowych i kolejowych, portach morskich i rzecznych, a także dla agencji je obsługujących.

PRZYKŁADOWE KIERUNKI KSZTAŁCENIA: 
Technikum: technik logistyk, technik transportu drogowego, technik transportu kolejowego, technik eksploatacji portów i terminali.
Szkoła branżowa I stopnia: kierowca mechanik.

8. Obszar kształcenia: mechaniczny

STANOWISKA PRACY: 
•operator obrabiarek CNC,
•operator obrabiarek CNC w przemyśle drzewnym,
•kontroler jakości,
•tokarz, ślusarz, szlifierz,
•mechanik.

ZATRUDNIENIE: Absolwenci kierunków z obszaru mechanicznego mogą podejmować pracę w firmach z branży metalowej, mechatronicznej, przetwórstwa tworzyw sztucznych, w branży drzewnej oraz firmach zajmujących się produkcją maszyn i elektronarzędzi, projektowaniem elementów i dystrybucją części i podzespołów wytwarzanych z metali i tworzyw. Znajdą również zatrudnienie przy naprawie i montażu maszyn oraz urządzeń rolniczych. Obszar zatrudnienia absolwentów może być również związany z konstrukcją i technologią kadłubów okrętowych, łodzi i jachtów oraz z urządzeniami i systemami siłowni, wyposażenia maszynowego i ogólnookrętowego.

PRZYKŁADOWE KIERUNKI KSZTAŁCENIA: 
Technikum: technik mechanik, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik budowy jednostek
pływających.
Szkoła branżowa I stopnia: operator obrabiarek skrawających, pracownik pomocniczy mechanika, mechanik-monter maszyn i urządzeń, ślusarz, mechanik – operator maszyn do produkcji drzewnej.

www.dobryzawod.pl 

Reklama