Reklama

XIX edycja Podlaskiej Marki. Kosmiczny finał konkursu!

Zdobywców tej najstarszej i najważniejszej nagrody gospodarczej województwa podlaskiego ogłoszono podczas czwartkowej (20.04) uroczystości w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Tym razem motywem przewodnim gali finałowej Podlaskiej Marki był kosmos, a nagrody gwiazdom tegorocznej edycji konkursu wręczali: marszałek Artur Kosicki, wicemarszałkowie: Marek Olbryś i Sebastian Łukaszewicz oraz członkowie zarządu województwa: Wiesława Burnos i Marek Malinowski. Poznaliśmy też Honorowego Ambasadora Województwa Podlaskiego, którym został pochodzący z Białegostoku, wybitny aktor Adam Woronowicz.


W poprzednich edycjach konkursu o Podlaską Markę rywalizowało tysiące produktów, osób, firm i przedsięwzięć. W tym roku w szranki stanęło ponad 350 kandydatów, spośród których ostatecznie do udziału w finale nominowano 29. Otwierając galę marszałek Kosicki podkreślał, że kapituła Podlaskiej Marki uważnie przygląda się zachodzącym we współczesnym świecie zmianom i co roku wskazuje te firmy, instytucje, przedsięwzięcia i osoby, które wybijają się ponad przeciętność.

– Co roku chcemy postawić ich jako wzór, a przy okazji opowiedzieć o naszym miejscu na ziemi, o pięknym i wciąż zaskakującym województwie podlaskim. Jak ono odnajduje się w procesie ciągłych zmian cywilizacyjnych, kiedy nasze wczorajsze marzenia stają się codziennością – mówił marszałek. – Cieszę się, że Podlaska Marka niezmiennie przyciąga znakomitych gości, nie tylko z naszego regionu. Tym bardziej, że zaraz udowodnimy, że Podlaskie ma czym się chwalić – dodał.

Artur Kosicki odczytał także list, który z okazji finału Podlaskiej Marki skierował do organizatorów Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Aktywów Państwowych Jacek Sasin.
„Podlaskie to wyjątkowe miejsce na mapie naszej Ojczyzny, unikatowe poprzez swoje bogactwo różnorodności i wielokulturowości. Jest to region, który posiada ogromny kapitał przedsiębiorczych i ambitnych ludzi, a jednocześnie lokalnych patriotów” – napisał m.in. wicepremier (pełna treść listu w załączeniu).

Statuetka Podlaskiej Marki przyznawana jest w dziesięciu kategoriach: Produkt Użytkowy, Produkt Spożywczy, Wydarzenie, Kultura, Społeczeństwo, Odkrycie, Marka bez Barier, Biznes, Inwestycja i Projekt 4.0. W każdej z nich kapituła konkursu nominuje maksymalnie trzech kandydatów do nagrody głównej, a następnie wskazuje zwycięzców. Są wśród nich najlepsze podlaskie produkty, wydarzenia, inicjatywy, organizacje i przedsiębiorstwa. Jako „podlaskie marki” promują region, ale jak podkreślał Artur Kosicki, również są promowane przez samorząd województwa.

Kategorie: Produkt Użytkowy, Spożywczy i Wydarzenie

W tegorocznej edycji za najlepszy Produkt Użytkowy kapituła konkursu uznała Stronger XL, czyli siatkę rolniczą do belowania brańskiej firmie Wald Gold Sp. z o.o. Prezes firmy Katarzyna Syczewska dedykowała tę nagrodę swoim współpracownikom, bo jak się wyraziła: „cóż jest wart pasterz bez swoich owieczek”. 

Najlepszym w kategorii Produkt Spożywczy okazało się piwo Janusz Moczywąs – niemiecki lager z Puszczy Knyszyńskiej Browaru Waszczukowe z Czarnej Białostockiej.

Natomiast w kategorii Wydarzenie Podlaską Markę 2022 przyznano Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa Oddział Terenowy w Białymstoku za targi „Polska Smakuje”. To jedno z większych wydarzeń, organizowanych dla producentów żywności regionalnej w województwie podlaskim.

– To jest wasza nagroda, wasz sukces – mówiła dyrektor białostockiego oddziału KOWR Jadwiga Zabielska zwracając się do swoich pracowników. Zachęcała także zebranych do odwiedzenia targów, które odbywają się w Augustowie na początku lipca.

Kategorie: Kultura, Społeczeństwo, Odkrycie

Kulturalną markę 2022 zdobył działający przy Podlaskim Instytucie Kultury w Białymstoku Zespół Pieśni i Tańca Kurpie Zielone. Dyrektor PIK Agnieszka Kurzyna-Zarzecka podkreślała, że nagroda ma wymiar szczególny, bo wyróżnienie zostało przyznane Kurpiom Zielonym w roku jubileuszu 70lecia istnienia.

ZPiT Kurpie Zielone to jedna z najstarszych tego typu grup nie tylko w województwie, ale też w Polsce. Rozpoczął swoją działalność w 1953 r., z inicjatywy prof. Stefana Sobierajskiego. Gratulacje zespołowi złożył także wicemarszałek Marek Olbryś – rodowity „Kurpś”. Zaprosił też Kurpie Zielone do Skansenu Kurpiowskiego w Nowogrodzie – instytucji kultury od niedawna nadzorowanej przez Samorząd Województwa Podlaskiego.

Laureatem w kategorii Społeczeństwo został Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży.

– Ta nagroda to zobowiązanie na przyszłość, wspaniałe docenienie naszej pracy, tak bardzo potrzebnej – mówiła dyrektor łomżyńskiego ośrodka Renata Szymańska.

Placówka udziela świadczeń medycznych szerokiej grupie osób potrzebujących pomocy i wsparcia, zagrożonej wykluczeniem społecznym. Pomoc otrzymują tu osoby uzależnione oraz członkowie ich rodzin. W roku 2022 z pomocy psychologów i psychoterapeutów skorzystało 809 osób. Dwa lata temu ośrodek zmienił siedzibę na większą, co pozwoliło poszerzyć jego działalność. O tym, jak ważną rolę pełni Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży świadczy liczba głosów otrzymanych w plebiscycie Podlaska Marka Konsumentów. Na placówkę oddano ich ok. 3 tys. głosów.

Dzięki niemu podlaskie chaty znane z Krainy Otwartych Okiennic mogą stać się rozpoznawalne na całym świecie. Łukasz Więcek przy wsparciu Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej stworzył prototyp zestawu klocków LEGO prezentujący wiejski domek na wzór tych, które można napotkać w miejscowościach Puchły, Soce czy Trześcianka. Zestaw powstał w ramach konkursu LEGO Ideas i może trafić do masowej produkcji. I to właśnie klockowa chata zdobyła tytuł Podlaskiej Marki 2022 w kategorii Odkrycie.
– Nigdy nie myślałem, że za pomocą chaty z klocków Lego można rozpromować Podlaskie, a jednak można – żartował Łukasz Więcek.

Źródło: Urząd Marszałkowski

Reklama