» Wysoka efektywność: nowy Opel Corsa i Opel Astra z energooszczędnymi reflektorami LED


  • W trybie świateł mijania każdy reflektor pobiera tylko 13 watów mocy
  • Ograniczenie emisji CO2 nawet o 1,3 g/km wg NEDC (nowego europejskiego cyklu jazdy)
  • Specjalna technologia zapewnia optymalną jasność

 

 

Emisja w przypadku nowego Opla Corsy jest bardzo niska nie tylko za sprawą bardzo efektywnych silników zastosowanych w szóstej generacji tego popularnego małego samochodu. W zależności od wersji Corsa może posiadać w standardzie lub być też opcjonalnie wyposażona w wyjątkowo efektywne energetycznie reflektory LED, zużywające zaledwie 13 watów każdy. W porównaniu z reflektorami halogenowymi o mocy około 70 watów zużycie energii jest więc o 81 procent niższe, bez uszczerbku dla intensywności wiązki światła. Wręcz przeciwnie: dzięki specjalnym odbłyśnikom przednie światła LED zapewniają bardzo dobre oświetlenie.

 

„Nowa Corsa i Astra kontynuują tradycje Opla jako lidera innowacji” — powiedział Ingolf Schneider, szef działu technologii oświetlenia w firmie Opel. „Naszym celem było zapewnienie optymalnego oświetlenia przy minimalnym zużyciu energii. Chcemy, aby w przyszłości całe oświetlenie samochodu było oparte na energooszczędnej technologii LED”.

 

 

W podstawowej wersji Corsy same reflektory LED umożliwiły obniżenie emisji CO2 średnio o 1,3 g/km (wg NEDC). Redukcja wynosi 1,38 g/km w pojazdach z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi oraz 1,23 g/km w Corsie z silnikiem Diesla (zużycie paliwa wg NEDC [1]: 5,5–3,7 l/100 km w cyklu miejskim, 4,2–2,9 l/100 km poza miastem, 4,7–3,2 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 106–85 g/km; wg WLTP [2] w cyklu mieszanym: 6,2–4,0 l/100 km i 140–105 g/km CO2).

 

W pięciodrzwiowej Astrze emisja CO2 jest niższa o 1,26 g/km (wg NEDC). Wartości redukcji dla wersji z turbodoładowanym silnikiem benzynowym oraz z silnikiem Diesla wynoszą odpowiednio 1,34 oraz 1,19 g/km (zużycie paliwa wg NEDC1: 6,3–3,9 l/100 km w cyklu miejskim, 4,3–3,1 l/100 km poza miastem, 5,1–3,4 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 116–90 g/km; wg WLTP2 w cyklu mieszanym: 6,1–4,3 l/100 km i 141–112 g/km CO2; wartości wstępne).

 

 

Zamiast mierzyć emisję na hamowni inżynierowie Opla obliczyli potencjalne obniżenie emisji CO2 uzyskane dzięki zastąpieniu żarówek halogenowych jeszcze dokładniej, stosując metody matematyczne. W kalkulacji uwzględniono między innymi zmniejszenie poboru mocy w porównaniu z reflektorem halogenowym, a także fakt, że na porę nocną przypada tylko jedna trzecia wszystkich jazd oraz to, że kierowcy używają wtedy prawie wyłącznie świateł mijania. Wobec tego do kalkulacji przyjęto tylko jedną trzecią łącznego czasu jazdy.

 

Do rozwiązania pozostała jeszcze kwestia zapewnienia optymalnej ilości światła przy zmniejszonej mocy. Niższą moc elektryczną świateł LED Opel skompensował specjalną konstrukcją odbłyśników. Są one kształtem zbliżone do łopatki, dzięki czemu światło z każdej świecącej diody pada na drogę. Nowe reflektory w samochodach marki Opel są więc wyjątkowo wydajne — nie tylko pod względem zużycia energii, ale także budowy oraz ilości emitowanego światła.

 

[1] Zużycie paliwa i emisję CO2 podano jako wartości wstępne, ustalone zgodnie z procedurą testową WLTP, a poszczególne dane zostały przeliczone na wartości NEDC w celu umożliwienia porównania z innymi pojazdami, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 715/2007, rozporządzeniem (UE) nr 2017/1153 i rozporządzeniem (UE) nr 2017/1151. Wartości wstępne mogą różnić się od oficjalnych danych po homologacji.

[2] Zużycie paliwa i emisję CO2 podano jako wartości wstępne, ustalone zgodnie z procedurą testową WLTP [rozporządzenie (WE) nr 715/2007, rozporządzenie (UE) nr 2017/1151]. Wartości wstępne mogą różnić się od oficjalnych danych po homologacji.

Źródło: Mototarget.pl

Reklama