» Wynik operacyjny Grupy Volkswagen rośnie, sytuacja w Chinach szybko się poprawia

Dobre wyniki to m.in. efekt wysokiej rentowności, w szczególności w segmentach aut premium oraz samochodów sportowych i luksusowych, a także działalność Volkswagen Financial Services. Grupa marek premium osiągnęła marżę na poziomie 14,1 procent, a sportowych i luksusowych – 19,4 procent, co świadczy o utrzymywaniu dyscypliny cenowej Grupy i skutecznym ograniczaniu kosztów. Ogólny wynik operacyjny został obciążony kosztami jednorazowymi w wysokości ok. 1,6 mld euro, co było związane z zawieszeniem działalności Grupy w Rosji oraz kosztami związanymi z debiutem giełdowym Porsche. Ponadto Volkswagen koncentruje swoje działania związane z rozwojem autonomicznej i wysoce zautomatyzowanej jazdy. Wynik finansowy został obciążony także odpisem z tytułu utraty wartości w wysokości 1,9 mld euro w związku z wycofaniem się Grupy z inwestycji w Argo AI.

 

Oliver Blume, prezes zarządu Grupy Volkswagen, powiedział: „W trzecim kwartale Grupa Volkswagen poczyniła kilka znaczących kroków w kierunku generowania większej, trwałej wartości dla akcjonariuszy. Udany debiut giełdowy Porsche pokazał siłę naszych marek i możliwość wykorzystania ich potencjału. Nawiązując do 10 punktów mojej agendy strategicznej, cieszę się, że poczyniliśmy postępy już w dwóch kluczowych obszarach, w Chinach i USA. W Chinach nawiązaliśmy współpracę z Horizon Robotics, a w USA rozpoczęliśmy produkcję ID.4. Podjęliśmy również kolejny krok w kierunku zabezpieczenia dostaw materiałów do produkcji katod, niezbędnych do realizacji naszych ambitnych planów rozwoju pojazdów elektrycznych, uruchamiając spółkę joint venture z Umicore. To wysiłek zespołowy, który będzie musiał być kontynuowany, aby wprowadzić naszą Grupę na kolejny poziom.”

 

Arno Antlitz, dyrektor finansowy Grupy Volkswagen, powiedział: „Ten kwartał po raz kolejny wykazał naszą odporność finansową w trudnym środowisku i był kolejnym krokiem w kierunku realizacji naszych celów na cały rok. Wyniki były napędzane przez świetne rezultaty naszych grup marek premium oraz sportowych i luksusowych, jak również Volkswagen Financial Services.”

 

Dalszy rozwój aut elektrycznych

Volkswagen Group kontynuował rozwój swojej gamy aut elektrycznych. Samochody z takim napędem osiągnęły w trzecim kwartale udział w dostawach ogółem na poziomie 6,8 procent, notują systematyczne wzrosty w ciągu roku, przy czym Chiny pozostały motorem napędowym, jeśli chodzi o samochody elektryczne. Do tej pory w 2022 roku przekazano klientom na całym świecie 366.400 pojazdów elektrycznych, co stanowi wzrost o 25 procent w porównaniu z 293.000 w tym samym okresie w poprzednim roku. Ze względu na silny popyt i ciągłe ograniczenia podaży, bank zamówień na auta elektryczne Grupy w Europie Zachodniej pozostaje na wysokim poziomie ponad 350.000 pojazdów.

 

Ożywienie w Chinach i wzmocnienie konkurencyjności

Ożywienie Grupy w Chinach nadal nabiera tempa dzięki wzrostowi dostaw w trzecim kwartale o 26 procent i o jedną trzecią tylko we wrześniu. W tym regionie popyt na samochody elektrycznie błyskawicznie rośnie, dostawy wzrosły ponad dwukrotnie – do 112 700 sztuk (w tym samym okresie 2021 roku wyniosły 47 100 aut). Grupa jest zatem na dobrej drodze do podwojenia dostaw pojazdów całkowicie elektrycznych w Chinach, swoim największym rynku.

 

Aby przyspieszyć tempo innowacji i wzmocnić orientację na klienta na tym ważnym rynku, Cariad, spółka Volkswagena zajmująca się oprogramowaniem rozpoczęła współpracę z Horizon Robotics, jednym z wiodących dostawców rozwiązań obliczeniowych dla inteligentnych pojazdów w Chinach. Spółka joint venture ma przyspieszyć regionalny rozwój zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i autonomicznej jazdy (AD) na rynku chińskim.

 

Nowy rozdział dla Volkswagena w Ameryce Północnej

Ekspansja Grupy Volkswagen na rynku amerykańskim była w trzecim kwartale kontynuowana – z linii produkcyjnej w Chattanooga zjechały pierwsze egzemplarze ID.4. Fabryka ta, aby sprostać zapotrzebowaniu klientów na rodzinę SUV-ów ID.4 i Atlas, zatrudnia obecnie ponad 4500 osób. ID.4 jest pierwszym pojazdem elektrycznym Volkswagena produkowanym w USA i jednym z elementów większej inwestycji o wartości 7,1 mld dolarów w Ameryce Północnej, która ma na celu poszerzenie portfolio produktów Grupy, prowadzenie lokalnych badań i rozwoju oraz zwiększenie możliwości produkcyjnych. Grupa dąży do tego, aby do 2030 roku 55 procent sprzedaży w USA stanowiły auta w pełni elektryczne.

 

Zabezpieczenie materiałów do produkcji akumulatorów

Aby mieć pewność, że Grupa będzie dysponować odpowiednią ilością materiałów do produkcji katod do ogniw, spółka akumulatorowa Grupy Volkswagen, PowerCo, rozpoczęła w trzecim kwartale wspólne przedsięwzięcie z Umicore, belgijską grupą technologiczną. Od 2025 roku joint venture będzie zaopatrywać europejskie fabryki ogniw akumulatorowych PowerCo w materiały kluczowe dla produkcji pojazdów elektrycznych. Do końca dekady partnerzy zamierzają produkować rocznie tyle materiału katodowego, ile potrzeba do wyprodukowania 2,2 mln w pełni elektrycznych pojazdów. 

 

Udany debiut giełdowy Porsche

Dzięki wprowadzeniu na giełdę akcji Porsche AG, Grupa Volkswagen wykonała kolejny krok w swojej transformacji w zintegrowaną pionowo grupę oferującą usługi mobilności. Wpływy z emisji dają Grupie Volkswagen dodatkową elastyczność w realizacji strategii rozwoju samochodów elektrycznych i są ważną dźwignią do tworzenia trwałej wartości dla akcjonariuszy w długim okresie.

 

Arno Antlitz, dyrektor finansowy Grupy Volkswagen, powiedział: „Kamieniem milowym w ostatnim kwartale było udane wprowadzenie Porsche na giełdę, był to jeden z największych debiutów, jakie kiedykolwiek przeprowadzono w Europie. Solidna płynność netto Grupy w połączeniu z wpływami z emisji akcji pozwoli nam podjąć kolejne ważne kroki w kierunku elektryfikacji. Środki w wysokości ponad 9 mld euro odegrają istotną rolę w finansowaniu i przyspieszeniu transformacji, w szczególności poprzez wsparcie rozwoju naszego biznesu akumulatorowego w ramach PowerCo.”

 

„Liczymy, że zabezpieczenie efektywnych dostaw akumulatorów będzie kluczowym wyróżnikiem w naszej branży. PowerCo da nam w przyszłości istotną przewagę konkurencyjną i wniesie znaczący, pozytywny wkład w nasz biznes” – dodał Antlitz.

 

Volkswagen wypłaci specjalną dywidendę w wysokości 19,06 euro na akcję. W tym celu Grupa zwołała Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie na 16 grudnia 2022 roku, a wypłata nastąpi 9 stycznia 2023 roku.

 

Prognozy

Volkswagen potwierdza swoje prognozy z 28 lipca 2022 r. w większości istotnych aspektów. Wiele wskazuje na to, że dostawy nowych samochodów będą na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku ze względu na utrzymujące się ograniczenia w łańcuchu dostaw.

 

Wg prognoz przychody ze sprzedaży Grupy Volkswagen w 2022 roku będą o 8 do 13 procent wyższe niż w roku poprzednim, a przychody Dywizji Samochodów Osobowych wzrosną o 5-10 procent. Jeśli chodzi o marżę operacyjną Grupa oczekuje, że znajdzie się ona w górnej części przedziału 7-8,5 procent. Raportowane przepływy pieniężne netto mają pozostać na tym samym poziomie co w 2021 roku. W 2022 r. płynność netto w dywizji motoryzacyjnej jest ponadto przewidywana na poziomie do 15 procent wyższym niż w roku poprzednim, przed wpływami z emisji akcji Porsche.

 

W wyniku niedoboru półprzewodników, wyniki za rok finansowy 2022 będą nadal obciążone wąskimi gardłami podaży. W czwartym kwartale podaż półprzewodników powinna nadal się poprawiać. Natomiast negatywny wpływ na wyniki mogą mieć zakłócenia w logistyce. Wyzwania dotyczą przede wszystkim otoczenia gospodarczego, rosnącej aktywności konkurencji, niestabilnych rynków surowcowych i walutowych, zabezpieczenia łańcuchów dostaw oraz ostrzejszych wymogów związanych z emisją.

Źródło: Mototarget.pl

Reklama