Reklama

Wydatki na Wszystkich Swietych 2025 – Polacy kupuja ostrozniej

Dane z paragonów pokazują, że w 2025 roku Polacy nieco ostrożniej podchodzą do zakupów związanych z Dniem Wszystkich Świętych. Eksperci z aplikacji PanParagon sprawdzili, jak zmieniła się sprzedaż zniczy, wkładów i chryzantem w sieciach handlowych w porównaniu z ubiegłym rokiem. Analiza obejmuje około 2 miliony anonimowych dowodów zakupu miesięcznie.

„PanParagon to popularna aplikacja do wyszukiwania promocji i przechowywania paragonów. Miesięcznie trafia do niej ok. 2 mln anonimowych dowodów zakupu, co stanowi wiarygodne źródło danych o realnych zwyczajach zakupowych Polaków. W okresie poprzedzającym 1 listopada przyjrzeliśmy się paragonowym trendom dla trzech najpopularniejszych w tym czasie kategorii: zniczy, wkładów i chryzantem” – komentuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.

Mniej wkładów, więcej zniczy na paragonach

W 2025 roku sprzedaż produktów związanych z okresem Wszystkich Świętych utrzymała się na stabilnym poziomie, choć widać pewne przesunięcia między kategoriami. Znicze pojawiły się na 1,0 proc. wszystkich paragonów, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim (0,87 proc.). Natomiast wkłady odnotowały spadek z 1,65 proc. do 1,33 proc.

Chryzantemy wciąż stanowią niewielki segment zakupów, z udziałem na poziomie 0,15 proc., nieco wyższym niż rok wcześniej (0,13 proc.). Dane sugerują, że Polacy nie rezygnują ze zwyczaju odwiedzania cmentarzy, ale częściej ograniczają zakupy do symbolicznych ilości i szukają produktów w korzystniejszych cenach lub zamawiają przez internet.

Ceny spadły, ale konsumenci wybierają oszczędniej

Analiza danych pokazuje, że w 2025 roku ceny większości produktów związanych z dniem Wszystkich Świętych były niższe niż rok wcześniej. Mediana ceny zniczy spadła z 9,73 zł do 8,99 zł, a w przypadku chryzantem obniżyła się z 16,12 zł do 14,99 zł. Jedynie w przypadku wkładów mediana ceny wzrosła z 5,19 zł do 5,49 zł.

Wzrost mediany w przypadku wkładów może sugerować, że w 2025 roku konsumenci częściej wybierali produkty droższe lub większe warianty wkładów, podczas gdy tańsze opcje były mniej kupowane lub mniej dostępne. W związku z tym, że ceny zniczy nieco spadły, ich sprzedaż wzrosła względem wkładów.

W sklepach pojawiają się liczne promocje, które mogły wpłynąć na niższe wartości w analizach. Jednocześnie konsumenci częściej sięgali po tańsze warianty produktów, biorąc pod uwagę szeroki zakres cen – znicz można kupić już za 3,99 zł, ale też za 40 zł. Dane pokazują więc nie tyle spadek cen samych produktów, co raczej zmianę w zachowaniach zakupowych.

Tegoroczne dane PanParagon pokazują, że Polacy podchodzą do zakupów związanych z dniem Wszystkich Świętych z większą rozwagą. Widać wyraźny wybór tańszych oraz promocyjnych produktów, co świadczy o ostrożniejszym planowaniu wydatków w obliczu rosnących kosztów życia. Konsumenci coraz częściej kupują wcześniej, korzystają z promocji i ograniczają zakupy do niezbędnych artykułów, a także szukają tańszych opcji w internecie.

Reklama

Reklama