Reklama
Tradycja i nowoczesność. Nagrodzono najpiękniejsze podlaskie radziuszki
Renesans tkactwa
Członkini jury konkursowego Aleksandra Pluta z Podlaskiego Muzeum Kultury Ludowej zaznaczyła, że konkurs na radziuszkę ma swój cel promocyjny.
– To jest renesans radziuszki, która była trochę zapomniana, a przez ostatnie lata przeżywa renesans, takie konkursy właśnie ożywiają te niektóre zapomniane troszkę tradycje – podkreślała.
Pod wrażeniem wystawy był marszałek Prokorym.
– Bardzo cieszę się, że mogę być na tej pięknej wystawie. Dbanie o dziedzictwo kulturowe jest zadaniem władz województwa, zatem dziękuję wszystkim twórcom za te wspaniałe dzieła. Jestem pełen podziwu dla tak wyjątkowych umiejętności – powiedział. – Ale ta dzisiejsza wizyta tu ma też dla mnie wymiar osobisty i jest jak powrót do lat dzieciństwa i do Janowa koło Sokółki, gdzie mieszkali moi dziadkowie, a babcia właśnie zajmowała się tkactwem. Pamiętam dom i ją nad krosnami – wspominał Łukasz Prokorym.
„Dobry duch” Podlaskich splotów
Ogólnopolski Konkurs na Tkaninę Przetykaną – Radziuszkę jest elementem jednego ze sztandarowych działań Podlaskiego Instytutu Kultury – „Podlaskich splotów”. To projekt, który instytucja realizuje od wielu lat przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i oczywiście Województwa Podlaskiego. Koordynatorką i „dobrym duchem” przedsięwzięcia jest Krystyna Kunicka.
Marszałek Prokorym właśnie jej przekazał szczególne gratulacje i podziękowania za skuteczne ożywianie lokalnych tradycji.
– Dziękuję za promowanie tej sztuki. To, że tkactwo tradycyjne przetrwało, co więcej, że staje się niebywale popularne, jest w ogromnej mierze pani zasługą – zaznaczył.
Natomiast koordynatorka „Podlaskich splotów” podkreślała, zwracając się do uczestników:
– Śmiało mogę powiedzieć, że to dzięki wam, dzięki waszej pracy te tkaniny są tutaj. To dzięki wam te przepiękne tkaniny dawniej służące przede wszystkim, jako narzuty na łóżka zostały wyciągnięte z niebytu.
Autorami prac konkursowych są w większości osoby, które uczyły się tkactwa na warsztatach organizowanych od wielu lat przez Podlaski Instytut Kultury w ramach projektu Podlaskie Sploty. Dzięki Podlaskim Splotom z roku na rok rośnie zainteresowanie technikami tkackimi, wiele osób uczy się tego dawnego rzemiosła, kupuje krosna, otwiera własne pracownie, uczy innych. Dla wielu twórców tkactwo staje się sposobem na życie, źródłem utrzymania.
Wśród gości wydarzenia byli również dziekan Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej prof. Tatiana Misijuk, zastępca dyrektora Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego w urzędzie marszałkowskim Anna Maria Dobrowolska Cylwik.
Sobotnie rozstrzygnięcie konkursu zakończyło tegoroczną edycję „Podlaskich splotów”.
Aneta Kursa
fot.: Kamil Timoszuk
Laureaci konkursu:
W pierwszej kategorii nagrodzono i wyróżniono łącznie 9 osób. Przyznano trzy miejsca pierwsze:
- Sabina Knoch (Szczepki): Tkanina wielonicielnicowa (radziuszka);
- Urszula Agnieszka Mendryk (Białystok): Kapa „Kamienne kręgi”;
- Karina Zaborowska (Podkamionka): Obrus „Pająki”;
II miejsce:
- Marta Barbara Bajko (Białystok): Tradycyjna tkanina ludowa – narzuta na łóżko
- Irena Ignaciuk (Lewkowo Stare): Radziuszka
III miejsce:
- Małgorzata Kiełkucka (Białystok): Tkanina „Początki”
- Katarzyna Daniewicz (Czarna Białostocka): Tkanina „Rozeta podlaska”
Wyróżnienie:
- Marzena Nowak (Motyka): Obrus „Złote motyle”
- Aleksandra Maria Staszak (Białystok): Tkanina „W zielone gramy”
II kategoria, mniejsza forma tkacka – produkt użytkowy wykonany z wykorzystaniem lub inspirowany tkaniną przetykaną. Łącznie nagrodzono i wyróżniono 12 twórczyń.
I miejsce:
- Anna Lewczuk (Białystok): Zestaw spódnica ołówkowa „Złota godzina”, pasek szeroki „Złota godzina”, torebka „Błękitna godzina”
II miejsce:
- Marta Barbara Bajko (Białystok): Tkanina ludowa jako współczesny design „F jak Fotel”
- Anna Olesiuk-Sawicka (Reduty): Parawan „Lniane Trio”
III miejsce:
- Barbara Sojko (Białystok): Torba na ramię;
- Małgorzata Kiełkucka (Białystok): Zestaw „Złote kwiaty” (lampa + poduszki)
Wyróżnienie:
- Beata Palikot-Borowska (Białystok): Zestaw: drzwi do komody klasyczne „Radziuszka w ogórki”, wzór nr 5 oraz drzwi do komody – nowoczesna interpretacja wzoru nr 5
- Magdalena Kozioł (Kojły): Bieżnik: „Motyle na łące”
- Magdalena Marzec (Żytkiejmy): Zasłonka na małe okno
- Katarzyna Jezierska-Tratkiewicz (Stefanówka): „Ponczo na pogodę w kratkę”
- Zofia Magdalena Kierylak (Siedlce): Bieżnik
- Krystyna Zagrobelna (Olsztyn): Tkanina „Damą być”
- Aneta Popławska (Białystok) zestaw: torebka do ręki, torebka na łańcuszku, opaska do włosów
Źródło: Urząd Marszałkowski
Reklama