» Tam gdzie luksus spotyka wydajność: Audi A8 L 60 TFSI e quattro


  • Najwyższy komfort jazdy, sportowy duch i zasięg w trybie elektrycznym do 46 km
  • 3.0 V6 TFSI i mocny silnik elektryczny gwarancją mocy systemowej 330 kW (449 KM) i systemowego momentu obrotowego 700 Nm
  • Inteligentnie skomunikowane: aplikacja myAudi App oraz usługa ładowania Audi e-tron Charging Service

 

 

Połączenie napędu hybrydowego typu plug-in i inteligentnego zarządzania napędem umożliwia pokonywanie w trybie jazdy czysto elektrycznej odległości do 46 km (wg pomiarów zgodnych z WLTP). Tym samym większość tras pokonywanych tym samochodem na co dzień, może być przejeżdżanych bezemisyjnie i prawie bezgłośnie. Ogromną dynamikę gwarantuje moc systemowa 330 kW (373 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm.

 

Lokalnie nieemitujące zanieczyszczeń do atmosfery i prawie bezgłośne w mieście, mocne i sportowe na długich trasach – Audi A8 L 60 TFSI e quattro** wzbudza podziw swym wszechstronnym charakterem. Prezentując ten samochód, Audi wprowadza napęd hybrydowy typu plug-in do klasy luksusowej i konsekwentnie kontynuuje swą strategię elektryfikacji. Na europejskie rynki nowy model wejdzie jesienią – jako jeden z wariantów modelu A8 L, który ze swym wydłużonym rozstawem osi mierzy 5,30 m. Parę tygodni później pojawi się A8 jako hybryda typu plug-in ze standardowym rozstawem osi. Audi A7 Sportback** oraz SUV Q5 50 TFSI e quattro** i Q5 55 TFSI e quattro** są dostępne na rynku już od września.

Siła dwóch serc: wydajny silnik spalinowy i dużej mocy silnik elektryczny

Za napęd spalinowy Audi A8 L 60 TFSI e quattro** odpowiada silnik 3.0 TFSI. Turbodoładowana jednostka z wtryskiem bezpośrednim i filtrem cząstek stałych emitowanych przez silniki benzynowe, generuje moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 500 Nm (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 2,7 – 2,5; zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 21,2 – 20,9; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 61 – 57*). Silnik posiada certyfikat zgodności z normą emisji spalin Euro 6d TEMP. Za napęd elektryczny odpowiada z kolei permanentnie aktywny silnik synchroniczny (PSM) o mocy maksymalnej 100 kW i z maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm. Elektryczny silnik oraz sprzęgło zintegrowane są z ośmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic, która za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro kieruje siły napędowe do wszystkich kół pojazdu.

Elektronika mocy przetwarza prąd stały czerpany z akumulatora wysokiego napięcia w prąd trójfazowy zaopatrujący silnik elektryczny, który podczas rekuperacji pracuje jako alternator i ponownie magazynuje prąd stały w akumulatorze. Akumulator, umieszczony pod podłogą bagażnika, składa się ze 104 tzw. ogniw typu pouch, podzielonych na osiem modułów. Akumulator wysokiego napięcia magazynuje 14,1 kWh energii elektrycznej i ma napięcie 385 V. Jego obieg chłodzenia powiązany jest z obiegiem chłodzenia klimatyzacji oraz z obiegiem niskich temperatur chłodzącym silnik elektryczny i wysokiej mocy układ elektroniczny. By dodatkowo podnieść wydajność energetyczną, montowana standardowo czterostrefowa klimatyzacja automatyczna współpracuje z pompą ciepła wykorzystującą ciepło odpadowe oddawane przez komponenty układu wysokiego napięcia.

Audi A8 L 60 TFSI e quattro** ma moc systemową 330 kW (449 KM) i wysoki systemowy moment obrotowy 700 Nm (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km*: 2,7 – 2,5; zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 21,2 – 20,9; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km*: 61 – 57*) – dostępny już przy 1250 obr./min, czyli tuż powyżej liczby obrotów na jałowym biegu. Gdy podczas boostingu oba silniki współpracują ze sobą, flagowy model Audi bez problemu przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Zgodnie z normą NEFZ napęd typu plug-in w modelu A8 zużywa tylko 2,5 litra paliwa na 100 km. Audi A8 L 60 TFSI e quattro** na napędzie elektrycznym rozpędza się maksymalnie do 135 km/h, a zasięg jazdy elektrycznej w jego przypadku wynosi zgodnie z normą WLTP do 46 km.

Inteligentne tryby jazdy i udoskonalony predyktywny asystent wydajności

Strategia napędu hybrydowego typu plug-in jest tak ułożona, by kierowca A8** mógł większość codziennych przejazdów pokonywać na napędzie elektrycznym. Na jednym z dwóch wyświetlaczy systemu MMI (dolnym), znajduje się przycisk „EV“. Używając go, kierowca w każdej chwili może zadecydować, czy i jak chciałby zaingerować we współpracę obu silników. Luksusowa limuzyna z napędem hybrydowym typu plug-in startuje w trybie „EV” i porusza się wtedy wyłącznie na napędzie elektrycznym. Silnik spalinowy uaktywnia się dopiero wtedy, gdy kierowca mocniej, przełamując opór, wciśnie pedał gazu – punkt wyczuwalnego oporu jest zmienny i zależy od aktualnie dostępnej mocy napędu elektrycznego.

W trybie „Hybrid”, do działania gotowe są dwa tryby operacyjne: „Auto” i „Hold”. W trybie „Auto”, po włączeniu prowadzenia do celu w nawigacji MMI plus (element wyposażenia standardowego), automatycznie uaktywnia się predyktywna strategia napędu. Ponadto ładowanie akumulatora przebiega tu inteligentnie i jest optymalnie rozłożone na całą drogę, uwzględniając dłuższe odcinki pokonywane na napędzie wyłącznie elektrycznym oraz konieczność częstego zatrzymywania się np. w korkach, czy na skrzyżowaniach. Predyktywna strategia napędu nakłania do możliwie długich odcinków pokonywanych czysto elektrycznie i do maksymalnego wykorzystania mocy akumulatora.

Tryb „Hold” działa zgodnie z inną strategią. Tutaj– dzięki rekuperacji i przesunięciu punktu obciążenia, czyli dzięki zdefiniowanym ingerencjom w zarządzanie silnika 3.0 TFSI – z minimalnymi tylko wahaniami utrzymywany jest stały stan naładowania akumulatora. W ten sposób np. jazda w przestrzeni miejskiej, po dłuższym odcinku pokonanym w trybie jazdy konwencjonalnej, będzie przebiegać w trybie czysto elektrycznym, tj. bezemisyjnej i prawie bezgłośnej.

Strategia operacyjna Audi A8 L 60 TFSI e quattro **, do planowania zarządzania napędami wykorzystuje różne dane. Główny nacisk kładziony jest zawsze na optymalizację komfortu jazdy i zużycia energii, a także na ograniczenie do minimum emisji CO2. Jeśli chodzi o planowanie podróży na duże odległości, strategia uwzględnia długość i profil trasy, a także informacje o ruchu pozyskiwane na bieżąco online oraz styl jazdy kierowcy. W prognozie krótkoterminowej standardowy system predyktywnego asystenta wydajności (PEA) dostarcza informacji z bezpośredniego otoczenia pojazdu. Dane te pobierane są bezpośrednio z systemu nawigacji i dotyczą na przykład ograniczeń prędkości, rodzajów dróg, wzniesień i spadków terenu. System uwzględnia również dane pozyskiwane z kamery i z radarów monitorujących ruch uliczny.

Fazy, w których kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu są również niezmiernie ważne dla osiągnięcia maksymalnej wydajności Audi A8 L 60 TFSI e quattro**. W takich sytuacjach kontrolę nad systemami napędowymi przejmuje predyktywny asystent wydajności. Decydując o tym czy samochód pojedzie w danej chwili w trybie biegu jałowego z wyłączonym silnikiem, czy w trybie żaglowania i rekuperacji – czyli odzyskiwania energii kinetycznej i jej zamiany w energię elektryczną – system opiera się na danych pozyskiwanych z nawigacji uwzględniając dodatkowo np. odległość od pojazdu poruszającego się przed nami. Rekuperując, flagowy model Audi może odzyskać maksymalnie 25 kW energii elektrycznej.

 

Ponadto silnik elektryczny odpowiedzialny jest za wszystkie lekkie i średnie przyhamowania do 0,3 g, czyli za ponad 90 procent wszystkich manewrów hamowania w codziennym użytkowaniu pojazdu. Dopiero przy energicznym hamowaniu współpracuje z hamulcami hydraulicznymi. Dzięki zaawansowanemu zestrojeniu, przejście (z ang. tzw. „blending”) między hamowaniem elektrycznym a hydraulicznym przebiega prawie niezauważalnie. Podczas hamowania, Audi A8 L 60 TFSI e quattro** ma moc rekuperacji do 80 kW.

Jeśli aktywny jest korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC), to predyktywny asystent wydajności PEA wspiera kierowcę nie tylko podczas hamowania, ale także podczas przyspieszania – co wpływa na zmniejszenie spalania benzyny. Jeśli tempomat ACC jest wyłączony, to kierowca otrzymuje wskazówki, kiedy z uzasadnionych przyczyn powinien zdjąć nogę z gazu. Czuje wtedy impuls w aktywnym pedale przyspieszenia i widzi odpowiednie informacje na ekranie standardowego w tym modelu systemu Audi virtual cockpit oraz na wyświetlaczu danych na szybie head-up display (dostępnym w opcji). Symbole szczegółów – przykładowo skrzyżowań, tablic z nazwami miejscowości i pojazdów jadących przed nami – informują o zalecanej redukcji prędkości.

W kokpicie cyfrowym Audi virtual cockpit i na wyświetlaczu standardowego systemu obsługi MMI touch response, kierowca może wyświetlić wiele informacji na temat elektrycznego trybu jazdy. Są to: miernik mocy, zasięg i przepływy energii w obu jednostkach napędowych. Miernik mocy jako centralny wyświetlany element dostarcza m. in. informacji o maksymalnej mocy elektrycznej czy o rekuperacji.

Oprócz przycisku „EV”, kierowca A8 L 60 TFSI e quattro** dysponuje także drugą możliwością wpływania na charakter jazdy – systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dzięki trybom „comfort”, „efficiency”, „auto” i „dynamic”, może określić ustawienia napędu, pneumatycznego zawieszenia i układu kierowniczego. W zależności od ustawień, przy naciśnięciu na pedał gazu zmienia się także sposób współpracy napędów.

Jeśli dźwignia zmiany biegów znajduje się w pozycji „S”, to silnik elektryczny wspiera jednostkę spalinową 3.0 TFSI, wykorzystując w celu zwiększenia dynamiki i zwrotności funkcję boostingu. Tzw. „jazda na luzie” jest tu wtedy zablokowana – tym samym silnik elektryczny rekuperuje zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmie nogę z prawego pedału.

Dźwięk dla lepszego bezpieczeństwa: akustyczny system ostrzegania przed pojazdem

W celu ostrzegania pieszych i rowerzystów w ruchu ulicznym, Audi A8 L 60 TFSI e quattro** standardowo generuje syntetyczny e-dźwięk. Akustyczny system ostrzegania (AVAS) zgodnie z dyrektywą unijną jest wyraźnie słyszalny do prędkości 20 km/h i stopniowo zanika wraz z rosnącą prędkością. Dźwięk ten wytwarza mała skrzynka z elektroniką, a emituje go głośnik w prawym nadkolu.

Komfortowe: ładowanie w domu i w drodze

Do elementów standardowego wyposażenia dużej limuzyny z napędem hybrydowym typu plug-in należy tzw. kabel mode 3 do ładowania w publicznych terminalach ładujących. Klienci Audi w Niemczech mogą zaopatrywać swoje gospodarstwa domowe w ekologicznie wytwarzany prąd elektryczny Volkswagen Naturstrom®, który w 100 procentach podchodzi z odnawialnych źródeł energii. Kierowca może wygodnie naładować akumulator także w drodze: własna usługa ładowania oferowana przez Audi – Audi e-tron Charging Service –umożliwia dostęp do ponad 110 tys. punktów ładowania w Europie. Do rozpoczęcia ładowania wystarcza jedna karta – niezależnie od wybranego dostawcy.

Zarządzanie ładowaniem i wstępne klimatyzowanie auta włączone bez wychodzenia z domu: aplikacja myAudi App

Przy pomocy aplikacji myAudi App, właściciel Audi A8 L 60 TFSI e quattro** może – z poziomu własnego smartfona – skorzystać z usług dostępnych w ofercie Audi connect. Ponadto może sprawdzić stan naładowania akumulatora i aktualny zasięg pojazdu, zaprogramować timer ładowania oraz ma wgląd do statystyk ładowania i spalania. Stacje ładowania są wyświetlane zarówno w aplikacji myAudi App, jak i w nawigacji MMI plus (wyposażenie standardowe) w pojeździe. Kolejną funkcją w A8** z napędem hybrydowym typu plug-in jest wstępne klimatyzowanie pojazdu, jeszcze przed rozpoczęciem jazdy. Elektryczny kompresor klimatyzacji i dogrzewacz w samochodzie wykorzystują prąd z akumulatora wysokiego napięcia albo z gniazda sieciowego i albo ogrzewają wnętrze, albo je chłodzą. Wykorzystując też funkcję wstępnego klimatyzowania – w aplikacji myAudi App, w timerze, czy też w kluczyku – klient może dodatkowo włączyć ogrzewanie kierownicy, siedzeń, lusterek, przedniej i tylnej szyby oraz wentylowanie siedzeń.

Charakterystyczne detale stylistyczne i nowoczesne wyposażenia

Stylistykę zewnętrzną tej serii modelowej o płynnej i eleganckiej linii, uzupełniono w Audi A8 L 60 TFSI e quattro** o dyskretne, charakterystyczne elementy stylistyczne. Najbardziej rzucającą się w oczy cechą luksusowej limuzyny z napędem hybrydowym typu plug-in jest sygnatura świateł, tożsama z sygnaturą Audi e-tron z czysto elektrycznym napędem. Tworzy ją pięć poziomych segmentów świateł do jazdy w dzień, umieszczonych przy zewnętrznych krawędziach bocznych wlotów powietrza. Ponadto zderzak zdobi chromowana listwa, a klamki w drzwiach mają chromowane wstawki. Tył akcentuje dyfuzor z chromowaną klamrą. Audi A8 L 60 TFSI e quattro** standardowo jeździ na ekskluzywnych, 19-calowych kołach z aluminium. Są one stylizowane na pięcioramienne turbiny, a stylistyka ta jest optymalna pod względem aerodynamiki.

 

Przestronne wnętrze Audi A8 L 60 TFSI e quattro** gwarantuje atmosferę relaksu niczym w luksusowym apartamencie. Możliwości w zakresie wyposażenia są prawie nieograniczone. Najbardziej prestiżowe miejsce to miejsce z tyłu, za przednim pasażerem – dostępne jest tu opcjonalne siedzenie relaksujące z wieloma możliwościami regulacji i ogrzewanym podnóżkiem z funkcją masażu stóp. Ponad 30 systemów wsparcia kierowcy dostarczanych przez Audi dla tej hybrydowej limuzyny typu plug-in zebrano w pakietach „Miasto” i „Podróż”. W zakresie świateł, oferta rozciąga się aż po reflektory diodowe HD Matrix ze światłem laserowym Audi i tylnymi światłami wykonanymi w technice OLED.

* Dane o zużyciu i o emisji CO2 mieszczą się w podanych zakresach zależnie od używanych kompletów opon i kół

** Wartości zużycia dla wszystkich wymienionych modeli zamieszczono na liście na końcu tej informacji.
 

Dane o zużyciu w/w modeli:

(Dane o zużyciu i o emisji CO2 oraz klasy wydajności mieszczą się w danych zakresach zależnie od używanych kompletów opon i kół)

 

Audi A8 L 60 TFSI e quattro


Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,7 – 2,5;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 21,2 – 20,9;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 61 – 57
 

Audi A7 55 TFSI e quattro


Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1 – 1,9;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 18,1 – 17,5;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 48 – 44

Audi Q5 50 TFSI e quattro


Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,4 – 2,0;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 18,8 – 18,1;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 54 – 46
 

Audi Q5 55 TFSI e quattro


Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,4 – 2,0;
Zużycie energii elektrycznej w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 19,1 – 17,5;
Emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 54 – 46

Źródło: Mototarget.pl

Reklama