Szkoła przyjazna dla każdego ucznia, otwarta na jego potrzeby i możliwości – brzmi niewiarygodnie? Już nie!
Sposobów na poprawę warunków do nauki i uczestnictwa w życiu społeczności szkoły jest wiele. Oczywistym jest, że uczniowie różnią się pod względem fizycznym, intelektualnym, emocjonalnym czy nawet społecznym. Należy tak organizować środowisko szkolne, aby każdy czuł się tam dobrze, bez względu na posiadaną niepełnosprawność, różnice kulturowe czy społeczne. Chodzi o to, aby każdy uczeń był akceptowany i szanowany takim, jakim jest. Jest to nowoczesne, otwarte podejście do procesu kształcenia na miarę naszych czasów.
Edukacja włączająca dotyczy wielu obszarów, najważniejsze z nich to:
- równe traktowanie i obdarzanie szacunkiem wszystkich uczniów i pracowników szkoły;
- poprawa warunków organizacji pracy szkół zarówno dla pracowników, jak i dla uczniów;
- dostępność, czyli usuwanie barier, nie tylko architektonicznych w odniesieniu do wszystkich uczniów, a nie tylko uczniów z niepełnosprawnościami lub uczniów o „szczególnych potrzebach edukacyjnych”, przyznaniem uczniom prawa do nauki w miejscu swojego zamieszkania;
- indywidualizacja nauczania, czyli taki dobór metod i form pracy, aby każdy uczeń mógł rozwijać swoje talenty i umiejętności; postrzeganie zróżnicowania uczniów jako bogactwa, zasobu wspomagającego naukę, a nie jako problemu, jaki należy rozwiązać;
- oraz współpraca, nauczycieli, rodziców oraz uczniów, która zapewnia doskonałe warunki do rozwoju wszystkich członków społeczności szkolnej lub przedszkolnej.
Edukacja włączająca otwiera swoje drzwi dla wszystkich uczniów, starając się kształcić ich wspólnie, niezależnie od trudności, zdolności czy różnic, z jakimi się zmagają. Każde dziecko powinno mieć szansę na rozwój i osiąganie sukcesów w ramach swoich możliwości. W praktyce oznacza to, że nawet dzieci, które mają pewne ograniczenia wyróżniające je na tle innych (np. trudności adaptacyjne, niepełnosprawność, brak biegłości w języku nauczania lub trudne warunki rodzinne), mogą liczyć na wsparcie szkoły, która uwzględnia ich specyficzne potrzeby i jest przygotowana na takie wyzwania.
Fundusze na rzecz edukacji i włączenia społecznego to jeden z priorytetów programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego (FEdP). Już wkrótce Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego rozpocznie nabór wniosków o dofinansowanie o nazwie: Wsparcie w zakresie edukacji włączającej, w ramach Działania 8.1 Rozwój edukacji i kształcenia.
Źródło: Urząd Marszałkowski