Supertest Ekonomii 2007

8 samochodów stanęło na starcie IV Supertestu Ekonomii. Podobnie jak w poprzednich imprezach, w przewadze były samochody z silnikiem wysokoprężnym, jednak nie zabrakło też auta zasilanego benzyną oraz wyposażonego w napęd benzynowo-elektryczny. I to właśnie hybrydowa Toyota Prius miała najlepszy wynik w konkursie.
W IV Superteście Ekonomii uczestniczyły następujące modele: Citroen C1 1.0, Fiat Panda 1.3 Multijet 70 KM, Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 90 KM, Opel Corsa (z wysokoprężną jednostką 1.3 CDTI oraz benzynową 1.4), Peugeot 407 1.6 HDi, Renault Megane 1.5 dCi, a także Toyota Prius 1.5.
Trasa tegorocznej imprezy prowadziła z Warszawy drogami krajowymi i wojewódzkimi przez Płock, Kutno i Łęczycę oraz autostradę A2 do Poznania, a jej łączna długość wynosiła według wyliczenia systemu nawigacji satelitarnej Navigo2Go 492 km. System ten zastąpił ponadto mapę z opisem trasy. Kolejną tegoroczną nowością (poza trasą z odcinkiem autostradowym oraz systemem nawigacji satelitarnej) była wyższa przeciętna prędkość zdecydowanie bliższa temu co widzimy w praktyce na drogach, jednak w zgodzie z przepisami ruchu drogowego, a w szczególności z obowiązującymi normami prędkości. Spory wpływ na wyniki miała też bez wątpienia pogoda w czasie trwania imprezy: ulewne deszcze i silne, porywiste wiatry. Oto efekty. Zwycięska Toyota Prius prowadzona przez Macieja Kaczmarka zużywała na trasie średnio 3,11 litra benzyny na 100 km. Koszt paliwa (15,09 litra po 4,49 zł/litr) na całej trasie wyniósł tylko 67 zł 75 gr. Rok wcześniej Prius prowadzony przez mniej wprawnego kierowcę, na mniej wymagającej trasie i przy niższej przeciętnej spalał przeciętnie 3,96 litra benzyny na 100 km. Wśród diesli najlepiej wypadł tym razem Renault Megane 1.5 dCi ze spalaniem 4,26 litra/100km, wyprzedzając o setne części litra oba fiaty. Najsłabsze rezultaty uzyskane w fabrycznie nowych egzemplarzach Opla Corsy (poniżej 40 km na licznikach w momencie startu) zapewne zadowoliłyby każdego: 5,53 litra/100km w wersji 1.3 CDTI i 6,14 litra/100km w benzynowej 1.4 Twinport. Największy w stawce i wyposażony w silnik o największej pojemności (1560 cm3) Peugeot 407 1.6 HDi przejechał trasę zużywając 5,16 litra/100km.
W klasyfikacji „Najtańszy w eksploatacji” po raz czwarty triumfował Fiat Panda. Koszt eksploatacji 1 km przy założeniu, że kupiony za 38 900 zł samochód przejedzie 100 000 km, zużywając średnio 4,33 litra oleju napędowego na 100 km (po 3,79 zł/litr), wyniósł 55 groszy.
autor: T.K.
Źródło: Auto Klub Dziennikarzy Polskich

Reklama