Start programu leasingu Toyot Prius 3 Plug-in wStrasburgu

 Prezentacja doładowywanego z gniazda zewnętrznego Priusa 3-ciej generacji (typu Plug-in) zainaugurowała w Strasburgu ogólnoeuropejski, 3-letni program testów oceniających praktyczną stronę korzystania w życiu codziennym z tak zasilanych aut.
Toyota, francuska firma energetyczna EDF oraz władze miasta Strasburg (Francja) rozpoczęły z dniem 27 kwietnia 2010 roku szeroko zakrojoną prezentację hybrydowych Priusów typu Plug-in. W projekcje bierze udział około 100 takich aut, jak również specjalna infrastruktura umożliwiająca zewnętrzne ładowanie ich akumulatorów. Priusy Plug-in (PHV – Plug-in Hybrid Vehicle) będą użytkowane przez partnerów publicznych oraz prywatnych w samym Strasburgu i jego regionie. Projekt otrzymał wsparcie francuskiej ADEME (Agencji Ochrony Środowiska i Poszanowania Energii).
Projekt jest częścią ogólnoświatowego programu Toyoty dotyczącego 600 Priusów Plug-in udostępnionych w Japonii, USA, Kanadzie i Australii. Głównym celem jest dalszy rozwój technologii i użytkowania pojazdów hybrydowych. Pojedyncze prezentacje z wykorzystaniem poprzedniej generacji prototypowych Priusów 2 Plug-in oraz infrastruktury EDF miały miejsce we Francji już jesienią 2007 r. (w roku 2008 organizowane były również w Wielkiej Brytanii).
Celem EDF jest ocena różnych wersji wspomnianej infrastruktury zasilającej. Prezentacja dostarczy danych dotyczących społecznej akceptacji nowej idei transportu i pomoże w przyszłej komercjalizacji tego typu rozwiązań.
EDF we współpracy ze swoją spółką zależną Electricité de Strasbourg (ES), zapewnia swoich partnerów oraz udziałowców, że udostępni ponad 150 punktów ładowania akumulatorów w domach użytkowników, na prywatnych firmowych parkingach, parkingach publicznych oraz przy drogach. Niektóre z pojazdów korzystają z innowacyjnego sytemu ładowania opracowanego przez firmę EDF. System zapewnia komunikację między pojazdem i wtyczką tym samym zwiększając bezpieczeństwo ładowania i eliminując praktycznie udział człowieka w tym procesie (rola kierowcy sprowadza się jedynie do włożenia wtyczki do gniazda, sam proces ładowania jest uruchamiany samoczynnie ze stosownym opóźnieniem).
Celem projektu jest również zwiększenie rozpoznawalności pojazdu oraz zwrócenie uwagi na zużywaną energię. Dodatkowo, niemiecki dostawca energii elektrycznej EnBW (Energie Baden-Württemberg AG, z grupy EDF) będzie kontynuował program w regionie Baden-Württemberg (Niemcy) w podobny sposób, poprzez prezentacje pojazdów hybrydowych oraz stacji ładujących.
Miasto Strasburg, jako partner projektu, weźmie w leasing pięć pojazdów hybrydowych. Punkty ładowania akumulatorów rozmieszczone zostaną przy drogach publicznych, a miejscowe firmy specjalizujące się w tzw. car sharing (dzieleniem się kosztami transportu w jednym samochodzie przez kilku użytkowników) otrzymają wsparcie finansowe na wynajem kolejnych trzech Priusów Plug-in. Pozostałe pojazdy będą wynajmowane różnym instytucjom publicznym oraz firmom prywatnym.
Dla ADEME, projekt jest częścią programu badawczego, którego celem jest przetestowanie i ocena technologii ograniczających emisje gazów cieplarnianych. Branża samochodowa boryka się z wieloma wyzwaniami i potrzebuje alternatywy dla klasycznych silników spalinowych. Program jest jednym z jedenastu projektów zgłoszonych na konkurs zorganizowany przez Demonstrators Fund, funduszu uruchomionego przez ADEME w 2008 r. Eksperyment przeprowadzony w rzeczywistych warunkach potwierdzi fakt, że nie tylko rozwój technologii, ale ich przyjęcie i stosowanie przez użytkowników, gwarantuje dopiero wykonanie kolejnego kroku w przyszłość.
Hybryda typu Plug-in korzysta z technologii pełnej hybrydy (full hybryd) rozwijając ją o możliwość zewnętrznego ładowania akumulatorów poprzez standardową wtyczkę elektryczną. Technologia ta jest optymalna na krótkie dystanse (do 20 km), kiedy pracuje wyłącznie silnik elektryczny zapewniając zerową emisją dwutlenku węgla i niskim poziomem hałasu. Na dłuższe trasy (powyżej 20 km), Plug-in przechodzi w tryb pracy klasycznej pełnej hybrydy. W ten sposób stajemy się niezależni od zewnętrznych stacji ładujących mając do dyspozycji nadal bardzo niskie zużycie paliwa dzięki systemowi hybrydowemu (średnio 3,9 l/100 km i zasięg na jednym baku około 1500 km). To pokazuje, że technologia hybrydowa Toyoty w zakresie zużycia paliwa i emisji spalin nie ma sobie równych wśród innych seryjnie produkowanych pojazdów tej klasy na rynku. Trzecia generacja Toyoty Prius Plug-in korzysta z bateriach litowo-jonowych i emituje jedynie 59 g CO2 na km(1).
”Technologia Plug-in Hybrid (PHV) to kluczowy czynnik w drodze ku transportowi zrównoważonemu”, oświadczył Takeshi Uchiyamada wice Prezes Toyota Motor Corporation (TMC) podczas konferencji prasowej w Strasburgu. ”Technologia PHV jest najbardziej wydajnym sposobem na zwiększenie udziału energii elektrycznej w prywatnym transporcie osobowym. Obecnie musimy zbadać gotowość rynku na tę nową technologię, więc z okazji dzisiejszej prezentacji w Strasburgu mamy przyjemność ogłosić start ogólnoeuropejskiego programu leasingowego. Program udostępni 200 pojazdów wybranym podmiotom gospodarczym z sektora publicznego i prywatnego w 18 krajach w Europie.”
Henri Proglio, przewodniczący i prezes zarządu EDF tłumaczył: ”Mamy zamiar wykorzystać projekty EDF do rozwoju pojazdów elektrycznych oraz czystszego zrównoważonego transportu. Program, którą dziś otwieramy razem z Toyotą, miastem Strasburg, ADEME oraz innymi partnerami i użytkownikami jest potrójną światową premierą. EDF jest dumne z tego, że może brać udział w tym przedsięwzięciu producenta samochodów, dostawcy energii oraz instytucji publicznych.”
Burmistrz oraz wice prezes gminy Strasburg odpowiedzialny za transport, Roland Ries, powiedział: ”W imieniu gminy oraz miasta, jestem zaszczycony mogąc pełnić obowiązki gospodarza w tym wyjątkowym 3 letnim eksperymencie. Projekt sponsorowany przez Toyotę i EDF pokazuje, jak ważne jest łączenie przełomów w technologii i innowacyjnych pomysłów ze zrównoważonym rozwojem. Dla Strasburga to nie pierwsza akcja tego typu. Nasza sieć tramwajowa oraz polityka pro-rowerowa prowadzona od ponad 20 lat zdobyły już zasłużoną reputację. Teraz chcemy, żeby miasto brało udział w kolejnych podobnych akcjach w segmencie zrównoważonego transportu. Strasburg ma obowiązek utrzymać silną pozycje w tym sektorze, zarówno we Francji jak i całej Europie.”
autor: T.K.
Źródło: Toyota

Reklama