Start pilotażowej edycji ogólnopolskiego programu „Uniwersytet Sukcesu”
Youtuberka, blogerka czy może programistka? Pilotażowa edycja ogólnopolskiego programu „Uniwersytet Sukcesu” ułatwi dziewczętom w wieku 17-24 lata wejście na rynek pracy. Pierwszy turnus szkoleniowy z udziałem 24 uczestniczek rusza 1 lipca w Białymstoku, w siedzibie Dentsu Aegis Network Polska.
„Uniwersytet Sukcesu” wspiera podopieczne domów dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych, ale także dziewczęta będące w trudnej sytuacji życiowej i materialnej ułatwiając im start zawodowy. Do udziału w ogólnopolskim programie zgłosiło się ponad 200 osób z całej Polski. Będą miały tu okazję bezpłatnie rozwijać swoje kompetencje w zakresie nowych technologii, a najbardziej zmotywowane mają szansę na staże zawodowe i wyjazd do Kampusu Google w Madrycie lub Londynie. Poza Białymstokiem turnusy szkoleniowe odbędą się także w Trójmieście, Warszawie i Krakowie – organizator zapewnia transport, nocleg i wyżywienie. W projekt zaangażowane są m.in. Facebook, Google for Startups, Nationale-Nederlanden, Dentsu czy Kancelaria SSW Pragmatic Solutions, Sukces Pisany Szminką, Szkoła Gestalt.
Realizację projektu poprzedziło badanie społeczne przeprowadzone wśród wychowanek domów dziecka w wieku 15-19 lat, które wykazało, że większość z nich ma bardzo zawężone wyobrażenia na temat swoich planów zawodowych. Wszystkie były zgodne, że udział w kursach zawodowych jest ważny i że warto w nich uczestniczyć, by poznać swoje możliwości, posłuchać ekspertów i stworzyć szansę lepszego startu zawodowego.
– Od początku zdawaliśmy sobie sprawę, jak trudny, ale też jak bardzo potrzebny jest ten projekt. Wychowankowie domów dziecka bardzo często po osiągnięciu pełnoletności są pozostawieni sami sobie, znacznie trudniej niż innym dzieciom jest im także zdobyć wykształcenie. Nasz cel jest prosty – pomoc najbardziej uzdolnionym i chętnym do nauki dziewczętom. Skala potrzeb jest ogromna, ale wierzę, że dzięki zaangażowaniu tak prestiżowych partnerów uda się choć w części je spełnić. Zapraszamy do udziału w projekcie także dziewczęta mierzące się z trudną sytuacją życiową czy ekonomiczną, dla których udział w „Uniwersytecie Sukcesu” być może byłby szansą i motywacją na rozpoczęcie nowego życia – mówi Jowita Michalska, Prezes Fundacji Digital University.
„Uniwersytet
Sukcesu” składa się z kilku etapów.
Pierwszy
to
tygodniowe turnusy szkoleniowe z nowych technologii
„Akademia Blogerki”,
„Akademia Youtuberki”
oraz „Akademia Programistki”,
plus wsparcie
mentorskie, warsztaty doradztwa zawodowego, podstaw prawa oraz cykl
szkoleń miękkich. Uznaliśmy,
że właśnie te kierunki mogą okazać się najbardziej interesujące
dla młodych dziewcząt, dla których świat Internetu i mediów
społecznościowych jest środowiskiem naturalnym
– mówi Elżbieta
Wojciechowska, Dyrektor Programowa Fundacji Digital University.
Na
uczestniczki w Białystoku czekają m.in. warsztaty integracyjne
(Szkoła Gestalt), warsztaty wizerunkowe połączone z sesją
fotograficzną, warsztaty Design Thinking (Google), warsztaty pt.
„Jak uruchomić działalność gospodarczą i nie utonąć w
gąszczu przepisów”, warsztaty dotyczące cyberbezpieczeństwa,
mediów społecznościowych i obecności w sieci, warsztaty z
doradztwa zawodowego, a także konkretne tematy z zakresu Akademii
Blogerki i Programistki. W Białymstoku nie jest prowadzona Akademia
YouTuberki ze względu na zbyt małą ilość chętnych. Dziewczęta
z Białegostoku, które zgłosiły się do Akademii YouTuberki będą
miały okazję uczestniczyć w tych zajęciach w innych
miastach.
Drugi
etap to kilkudniowe
spotkania motywacyjne z
przedstawicielami firm partnerskich
(włącznie z zajęciami z zakresu nowych technologii i trzech
Akademii – Programistki, Blogerki, YouTuberki), m.in.
Nationale-Nederlanden, Google, Facebook czy DentsuAegis Network.
Chcemy
pomóc tym dziewczętom, które zasługują na dobry start w dorosłe
życie. Ich dotychczasowe doświadczenia zazwyczaj są bardzo trudne,
z drugiej strony jest to grupa młodych, ambitnych dziewcząt, które
chcą wiele osiągnąć. Chcemy mieć choć mały udział w tym, by
odmienić ich los i wzmocnić ich kompetencje zarówno w zakresie
nowych technologii, jak również umiejętności
miękkich – mówi Marta Pokutycka-Mądrala,
Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Nationale-Nederlanden. Dzięki
partnerom uczestniczki „Uniwersytetu Sukcesu” poznają, m.in.
case
studies
różnych projektów, a także skorzystają z indywidualnych
konsultacji z reprezentantami działów marketingu, HR czy sprzedaży.
Przy wsparciu mentorów, określą swoje predyspozycje i nauczą się
jak dobrze przejść przez proces rekrutacyjny.
Dane dotyczące podopiecznych domów dziecka wchodzących w dorosłość są zatrważające. Z badania NIK wynika, że spośród próby blisko tysiąca wychowanków, którzy podjęli próbę usamodzielnienia, prawie ¼ korzystała ze świadczeń pomocy społecznej, a 31 proc. zarejestrowało się w powiatowych urzędach pracy. Jednocześnie 14 proc. przerwało proces usamodzielnienia. Raport wykazał, że obecny system wsparcia oferuje jedynie doraźnie i minimalne wsparcie. Niezbędna jest pomoc chociażby w zdobywaniu kwalifikacji zawodowych i podjęciu zatrudnienia.
Daria, jedna z uczestniczek programu, której trudna sytuacja finansowa uniemożliwia na co dzień myślenie o swoim rozwoju i stabilnej przyszłości podkreśla, że poprzez udział w Akademii Youtuberki widzi szansę i możliwość zmiany w swoim życiu: Intryguje mnie programowanie, chciałabym się tego nauczyć, ale nie wiem, jak zacząć i nie stać mnie na kursy. Bardzo się cieszę – nie mogłam uwierzyć, że ten projekt to prawda. Sabina, wychowanka domu dziecka, z kolei traktuje kurs jako możliwość odkrycia pasji: Chcę się nauczyć blogowania, co prawda dopiero odkrywam swoje pasje, ale czuję, że to może być TO. Samemu trudno jest zacząć. Chcę się tego nauczyć, by mieć pracę, którą będę uwielbiać.Dla Elizy, która dowiedziała się o projekcie od koleżanki, to także szansa na rozwój: Jestem tu, bo chcę się rozwijać, poznać fajnych ludzi, uczyć się od nich, zdobyć nowe kontakty zawodowe, być kimś…