Reklama

„SPiNamy Białystok”, czyli popularyzacja nauki wśród uczniów i seniorów

Eksperymenty z psychologii społecznej, Jak mówić by nas słuchano, Czym jest dezinformacja i wojna informacyjna albo Fakty i mity o elektryczności – m.in. na takie wykłady, warsztaty i pokazy mogli liczyć uczniowie oraz seniorzy, którzy w czwartek, 10 listopada wzięli udział w akcji „SPiNamy Białystok”. To wydarzenie popularyzujące naukę zorganizowały wspólnie Centrum Popularyzacji Nauki Uniwersytetu w Białymstoku i EpiCentrum Nauki w Białymstoku.

Dlaczego 10 listopada? To data szczególna – w całej Polsce instytucje i centra popularyzujące naukę, zrzeszone w ramach Stowarzyszenia Społeczeństwo i Nauka SPiN, zapraszają publiczność na specjalne pokazy, wykłady i warsztaty. Wydarzenie SPiN Day zostało zainicjowane właśnie przez Stowarzyszenie Społeczeństwo i Nauka SPiN i od kilku lat jest polską odpowiedzią na Międzynarodowy Dzień Muzeów i Centrów Nauki.

– CPN UwB oraz EpiCentrum w tym roku przystąpiły do Stowarzyszenia SPiN i znalazły się w tak doborowym towarzystwie, jak Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu, Hevelianum w Gdańsku, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie czy Hydropolis we Wrocławiu – przypomina Dorota Sawicka z CPN UwB. – Do poznawania nauki, do odkrywania tajemnic dezinformacji zaprosiliśmy i uczniów i seniorów. Chcemy pokazać, jak tworzy się nauka, jak nie dać się manipulacjom, ale też np. jak zostać liderem.

Akcja „SPiNamy Białystok” została zorganizowana w kampusie Uniwersytetu w Białymstoku oraz w siedzibie Epicentrum Nauki przy ul. Słonecznej. Wzięli w niej udział uczniowie trzech białostockich liceów (I LO, III LO, I Społeczne LO), Szkoły Podstawowej nr 42 w Białymstoku  oraz seniorzy. Czekały na nich wykłady, warsztaty i pokazy z mnóstwem interesujących informacji oraz praktycznych wskazówek.

Dr hab. Daniel Boćkowski, prof. UwB z Instytutu Socjologii wyjaśniał młodzieży, czym jest dezinformacja i wojna informacyjna, jak należy reagować na działania dezinformacyjne obecne w sieci, w tym w mediach społecznościowych. Mówił też o znaczeniu lenistwa przy analizie danych, o pułapkach umysłu analizującego spływające dane.

Abyście robili to, co chcą inni, trzeba Was zaprogramować, trzeba Was oszukać. A najlepiej to dostarczyć Wam takie informacje, żebyście się sami oszukali i okłamali. Nie ma lepszej prawdy, niż kłamstwo, które sam sobie ktoś wmówi. Sztuka dezinformacji polega na tym, by hakować Wam umysły, oszukiwać Was, wprowadzać Wam informacje, dane, pewne pojęcia, które przyjmujecie jako własne, bo innych nie ma. W tej sposób zdobywacie zasób informacji, które potem wykorzystujecie – wyjaśniał prof. UwB Daniel Boćkowski.

Z kolei na spotkaniu z mgr Karoliną Ferreirą-Fernandes, również z Instytutu Socjologii UwB, licealiści poznali pięć najbardziej znanych eksperymentów społecznych, przeprowadzonych przez psychologów. To m.in. Eksperyment Ascha, Stanfordzki Eksperyment Więzienny czy Eksperyment Jane Elliott (niebieskoocy i brązowoocy).

Reklama