SEAT Leon Cupra R – od czerwca w polskich salonach

 SEAT Leon Cupra R to najmocniejszy model SEAT-a w historii marki. Wejdzie on do sprzedaży w Polsce juz w czerwcu. Cena pierwszych, już dostępnych modeli to jedyne 109 990 zł brutto!
Po bardzo udanym debiucie na ostatnim Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie nowy Leon CUPRA R wkrótce znajdzie się w sprzedaży. Wyposażony w nowy silnik o mocy 265 KM jest najmocniejszym samochodem seryjnym, jaki produkowała kiedykolwiek hiszpańska firma i ma wszelkie szanse na specjalny rozdział w historii SEAT-a.
O unikatowym charakterze modelu decyduje nie tylko wybitnie sportowy silnik, ale także ekskluzywna stylizacja wnętrza i nadwozia. Leon CUPRA R po prostu musi zwracać na siebie uwagę. Niepowtarzalnemu nadwoziu towarzyszy zatem równie niezwykłe wnętrze inspirowane kokpitem samochodu wyścigowego.
Lista standardowego wyposażenia nowego samochodu jest bardzo długa. Znajduje się na niej między innymi innowacyjna elektroniczna automatyczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, która zapewnia znakomite właściwości jezdne oraz szereg innych elementów, które gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu.
Sercem nowego Leona CUPRA R jest 265-konny silnik 2.0 TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Najważniejsze atuty tej jednostki to niesamowita moc, skuteczne przeniesienie momentu napędowego i niesamowita elastyczność.
Specjaliści z Centrum Technicznego SEAT-a opracowali rozwiązania w zakresie modyfikacji układu sterowania silnikiem i zwiększenia maksymalnego ciśnienia turbodoładowania. Dzięki temu moc 240 konnego silnika 2.0 TSI znanego z Leona CUPRA wzrosła o dalsze 25 koni.
Imponujące osiągi to także zasługa intercoolera, który zapewnia wyższe ciśnienie turbodoładowania. Podobnie jak w wersji 240-konnej silnikowi towarzyszy nowa wysokociśnieniowa pompa paliwa o wydajności dostosowanej do osiągów samochodu i apetytu jednostki napędowej oraz sześciostopniowa skrzynia biegów o specjalnie dobranych przełożeniach.
Nowy Leon CUPRA R rozwija prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 sekundy. Pokonanie pierwszego kilometra ze startu zatrzymanego zajmuje mu 25,7 sekundy. Te wyczynowe osiągi uzyskiwane są przy średnim zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 8,1 l/100 km, co oznacza, że Leon CUPRA R jest jednym z najbardziej wydajnych pojazdów o najniższej emisji spalin w porównaniu z autami o podobnych osiągach i spełnia wymagania normy emisji EU5.
W porównaniu z modelem wyposażonym w silnik o mocy 240 KM w wersji CUPRA R zmodyfikowano sześciobiegową manualną przekładnię.
Wzmocniony V bieg, zdolny znieść obciążenie 265 KM i 350 NM został zaprojektowany z mniejszą ilością zębów, co daje większy opór przeniesienia napędu przy zachowaniu praktycznie niezmienionego wskaźnika przełożenia.
Inne modyfikacje wprowadzone przez Centrum Techniczne w Martorell polegały na wzmocnieniu pierścieni synchronizujących biegu III, IV, V i VI i dodatkowej rektyfikacji biegów III i V już po uszczelnieniu. O 6 mm skrócono skok skrzyni biegów, aby zapewnić szybszą zmianę przełożeń.
Zastosowanie silnika 2.0 TSI 265 KM w Leonie CUPRA R wymusiło także zamontowanie nowego układu wydechowego, w tym w szczególności dostosowanie tylnego tłumika do wymagań nowego silnika.
Nowego Leona CUPRA R nie sposób przeoczyć na drodze. Nowa wersja „R” to zasadniczo rozwinięcie znanego już na rynku Leona CUPRA, wzbogacone o szereg dodatków, dzięki któremu samochód nabrał jeszcze bardziej sportowego wizerunku.
Wzrok przyciąga przód pojazdu. Ekskluzywna siatka typu ”plaster miodu” na centralnym grillu z czarną obwódką i literą ”R” z prawej strony to najbardziej rzucające się w oczy atrybuty tej wersji Leona. Podobnie jak w Leonie CUPRA charakterystyczne wloty powietrza pod atrapą chłodnicy podkreślają sportowe zacięcie pojazdu.
Kolejny charakterystyczny element wersji CUPRA to rzadko spotykane w innych samochodach mocno wysklepione błotniki, w których osadzono reflektory. Z lewej strony czarnej listwy biegnącej prawie przez całą długość przedniego zderzaka umieszczono napis CUPRA. W większych wlotach powietrza o trapezowatym kształcie umieszczono lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów.
Profil pojazdu zdominowały zarezerwowane wyłącznie dla tej wersji 19-calowe obręcze kół Potenza w kolorze Cosmos Silver (opcjonalnie dostępne w kolorze białym), z ultra niskoprofilowym ogumieniem o rozmiarze 235/35. Przez ażurowe obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami widać ogromne czerwone zaciski hamulcowe. Rozmiar tarcz hamulcowych i czterotłoczkowa konstrukcja zacisków zapewnia błyskawiczne reakcje układu hamulcowego, niezbędne w samochodzie tej klasy.
Indywidualizm pojazdu podkreślają lakierowane na czarno obudowy lusterek bocznych. Takie lusterka mają wszystkie modele SEAT a w wersji CUPRA.
Tył samochodu także wyraźnie zdradza, z jaką wersją mamy do czynienia. Sportowy rodowód Leona CUPRA R zasygnalizowano bardziej opływowym zderzakiem z szerokim czarnym pasem. Kolejne charakterystyczne elementy to owalna końcówka układu wydechowego z polerowanej stali, nazwa modelu pośrodku tylnej klapy i litera „R” w jej prawym dolnym rogu (taka sama, jak na kluczyku i bloku silnika).
Projektanci nowego ekstremalnego SEAT a zadbali o to, aby w przedziale pasażerskim panował sportowy klimat odpowiadający wyglądowi nadwozia auta.
Jak przystało na kokpit samochodu sportowego, we wnętrzu dominuje czerń i odcienie szarości.
Pierwsze, co rzuca się w oczy po otwarciu drzwi nowego Leona CUPRA R to stylizowane na wyścigowe fotele kubełkowe, pokryte tapicerką z szarej tkaniny i alcantary. Na oparciach ze zintegrowanymi zagłówkami umieszczono logo CUPRA. Te wygodne fotele gwarantują znakomite podparcie boczne w dynamicznie pokonywanych zakrętach. Podobnie jak w wersji CUPRA nową atrakcyjną opcją jest czarna skórzana tapicerka pikowana białymi szwami, stanowiąca nawiązanie do samochodów wyścigowych z lat 70. XX wieku.
Trzyramienna skórzana wielofunkcyjna kierownica ozdobiona jest detalami w kolorze aluminium oraz logo CUPRA w dolnej części. Do kierownicy dopasowana jest rękojeść dźwigni zmiany biegów z nowo zaprojektowanym diagramem przełożeń. Wieniec stylizowanej na sportową kierownicy jest spłaszczony w dolnej części, a ergonomiczne zgrubienia po bokach ułatwiają pewny chwyt.
Panel instrumentów podświetlony jest białymi diodami, a intensywność podświetlenia regulowana jest automatycznie. Na tarczy prędkościomierza – u dołu z prawej strony – umieszczono literę ”R”.
W czarnej konsoli centralnej kierowca znajdzie przycisk świateł awaryjnych, wyłącznik systemu ESP oraz nowy rząd przycisków. Jeden z nich służy do wyłączania czujnika parkowania. Zmieniono także panel sterowania klimatyzacją oraz zastosowano nowy system nawigacji satelitarnej, który doskonale harmonizuje z wnętrzem Leona CUPRA R.
Jak przystało na wersję CUPRA R, samochód wyposażono w aluminiowe nakładki na pedały i podnóżek zapewniający wygodną pozycję za kierownicą.
autor: T.K.
Źródło: Seat

Reklama