Reklama

Samorządowcy zachęcają do czytania

#CzytanieRządzi! W środę (8 czerwca) rusza pierwsza w Polsce kampania samorządowców na rzecz czytelnictwa. Unia Metropolii Polskich, którą tworzy 12 największych polskich miast łącznie z Białymstokiem, oraz Fundacja Powszechnego Czytania pokazują, dlaczego czytanie ma moc polepszania świata.

Kampania #CzytanieRządzi to pierwsze w Polsce tak mocne i szerokie zaangażowanie najwyższych władz samorządowych na rzecz upowszechniania czytania. Fundacja Powszechnego Czytania oraz Unia Metropolii Polskich czyli dwanaście największych polskich miast – Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Warszawa i Wrocław – zapraszają do wielkiej wspólnej pracy na rzecz podniesienia czytelnictwa w Polsce. W roli ambasadorów czytania występują prezydenci tych miast. Zapraszają do rozmowy, dzielą się swoimi upodobaniami literackimi, pokazują, że #CzytanieRządzi!  Ich wspólne, osobiste zaangażowanie na rzecz upowszechnienia czytania jest wyrazem troski o rozwój mieszkańców.

– W świetle wydarzeń ostatnich miesięcy doszliśmy do wniosku, że dziś jak nigdy musimy oprócz koniecznych działań doraźnych wprowadzać mocne, długofalowe działania budujące fundamenty społeczeństwa otwartego, demokratycznego i kompetentnego. Badania pokazują, że ludzie czytający tworzą właśnie takie społeczeństwa. Dlatego z tym większym zaangażowaniem, jako grono dwunastu prezydentów, namawiamy jednym wspólnym głosem do czytania. Nie tylko dla osobistych korzyści, lecz także dla demokracji, nauki i rozwoju społecznego naszych obywateli – powiedział Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku, prezes zarządu Unii Metropolii Polskich.

Wskaźniki czytelnictwa w Polsce są na alarmująco niskim poziomie, czytamy dużo mniej niż nasi sąsiedzi – alarmuje Fundacja Powszechnego Czytania. W świetle dostępnych badań poszerzenie grona czytających ma znaczenia dla zwiększenia potencjału naszej gospodarki, innowacyjności i siły naszej demokracji.

– Dlatego powinno być jednym z najważniejszych priorytetów każdej osoby wpływowej, czy to będzie szef firmy dbający o czytelnictwo pracowników i ich rodzin, czy urzędnicy państwowi mający wpływ na różne obszary naszego życia, czy rodzice wychowujący dzieci. Fundacja Powszechnego Czytania od kilku lat działa na rzecz wzrostu czytelnictwa, dlatego z ogromną radością współtworzymy kampanię #CzytanieRządzi. Mamy nadzieję, że zaangażowanie prezydentek i prezydentów będzie potężnym impulsem do zintensyfikowania działań. Zapraszamy do włączenia się w projekt każdego, komu przyszłość naszych społeczności leży na sercu – zachęca Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, szefowa Wydawnictwa Słowne.

Kampanii towarzyszą filmy, w których prezydenci opowiadają o swoich lekturach, ale też odsłaniają prywatne elementy swoich nawyków. Dowiemy się, kto z nich zagina rogi, kto czyta w wannie, a komu przyjaciele nie zwrócili książek.

Co czyta prezydent Tadeusz Truskolaski? Jakie ma trzy ulubione miejsca do czytania? W czym jest tradycjonalistą? Czy woli zakładkę do książki, czy raczej bliskie mu są zaginane rogi? Każdy może to sprawdzić, wystarczy obejrzeć zamieszczony niżej film.

W zamyśle organizatorów kampania ma być zaczynem do wspólnego długofalowego wysiłku, rozmów, debat i pracy na rzecz poszerzenia grona czytających w Polsce. Zaproszeni są wszyscy: rodzice, dzieci, nauczyciele, bibliotekarze, samorządowcy, instytucje, firmy i organizacje pozarządowe.

Opracowanie: Anna Kowalska

Reklama