Rozciągnięte ciało

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego jak ważne są ćwiczenia gibkościowe. Wszystkie sformułowania, tj. wymienione już ćwiczenia gibkościowe, stretching czy rozciąganie, są prawidłowe i mają na celu zwiększenie zakresu ruchów w poszczególnych stawach i zmniejszenie napięcia mięśni. Słowo „rozciąganie” to jedynie powszechnie używana nazwa ćwiczeń gibkościowych. Stretching jest nieco odmienną formą kształtowania i gibkości i szerzej zostanie opisana w następnych częściach cyklu. Podstawowym celem ćwiczeń gibkościowych jest zwiększenie ruchomości stawowych i mięśniowych całego ciała poprzez:

  • zmniejszenie napięcia mięśniowego
  • zwiększenie elastyczności mięśni
  • zapobieganie uszkodzeniom włókien mięśniowych
  • przygotowanie mięśni do uprawiania sportów wymagających dużego wysiłku fizycznego
  • poprawę koordynacji ruchów
  • zwiększenie zakresu ruchu
  • rozwijanie świadomości własnego ciała
  • poprawę krążenie krwi
  • gwarancję szybszego powrotu organizmu do stanu równowagi fizycznej
  • zwiększenie poczucia zadowolenia.

TRENING GIBKOŚCIOWY – TYLNA GRUPA MIĘŚNI NÓG

Ćwiczenia zwiększające elastyczność tylnej grupy mięśni nóg sprawiają większości ćwiczących pewne trudności. Mięśnie nóg są dużą grupą mięśniową, a przy okazji niemal przez cały dzień są eksploatowane, a przez to napięte. Po intensywnym treningu należy systematycznie rozciągać mięśnie nóg. Wówczas unikniemy powstawaniu przykurczów i nierozprostowania w stawach kolanowych. Ponadto rozciągany mięsień lepiej będzie reagował na kolejne bodźce treningu siłowego.

autor: Joanna Zapolska 
Jest doktorem nauk o kulturze fizycznej o specjalności fitness a także trenerem w fitness klubie Maniac Gym, wielokrotną Mistrzynią Polski w gimnastyce sportowej, Wicemistrzynią Świata w fitness i autorką programów telewizyjnych propagujących zdrowy styl życia.

www.zapolska.pl
www.maniacgym.pl