Reklama

Przyszłość telewizji w Polsce

Bardzo często można usłyszeć powiedzenie, że 25 lat temu telewizja była super nowoczesnym wynalazkiem, ale obecnie jej czas minął i niedługo już w ogóle nie będziemy oglądać telewizji skoro mamy internet. To stwierdzenie tak naprawdę nie do końca jest prawdziwe.

Telewizja nadal żyje i ma się bardzo dobrze, szczególnie na polskim rynku. Ludzie wykupują pakiety internetu z telewizją i kupują ogromne telewizory w sklepach. Młodzi ludzie przestają korzystać z telewizora, ale nadal oglądają produkcje telewizyjne, tylko że za pomocą innych źródeł.

Młodsze pokolenie vs. telewizja

Przed tym niż zaczniemy analizować zaangażowanie młodzieży w telewizję, chcielibyśmy wyjaśnić, że przyjmujemy telewizję jako globalne produkcje filmowe, nieograniczone do telewizora. A więc zaliczamy do niej kino, wideo online, krótkie filmiki, seriale, livestreamy itp. Może się wydawać, że młodzi dzisiaj nie tak często oglądają telewizję, my jednak ograniczylibyśmy to do twierdzenia, że młodzi nie oglądają telewizora. Młodzież spędza bardzo dużo czasu w sieci, gra w gry, Vulkan Bet online, słucha muzykę i przegląda krótkie filmiki online.

No właśnie, młodzi nadal pozostają pod ogromnym wpływem telewizji, tylko w innym formacie. Obecnie nie są to programy telewizyjne, które można obejrzeć tylko o pewnej porze w telewizji. Są to krótkie filmiki na Youtube, snapchat i TikTok. Młodzież jest przyzwyczajona do innego sposobu odbioru informacji — przez krótką formę, w której zawarte jest maksimum treści. Młodzi przeglądają ogromną ilość wideo online dziennie, ale najczęściej ze swojego telefonu, za pośrednictwem internetu. Popularne staja się również platformy streamingowe, które rosną w siłę.

Telewizja aktualnie przeżywa ogromny rozwój. Być może powodem jej rozkwitu jest pandemia i chęć spędzenia czasu w domu. Nie bez powodu ogromne korporacje masowego przekazu wypuszczają wysokobudżetowe produkcje na małe ekrany. Zastanówmy się tylko ile dobrych filmów i seriali mieliśmy możliwość ostatnio obejrzeć na Netflix, HBO czy Amazon Prime.

Kto i dlaczego ogląda telewizor?

Badanie oglądalności telewizji w Polsce pokazują, że obecnie Polacy oglądają telewizję średnio 5 godzin i 10 minut dziennie. Zmieniły się natomiast sposoby oglądania, stary telewizor został zamieniony na smartfon, tablet i laptop.

Telewizja nie jest już ograniczona, ale nadal prawie każde gospodarstwo w Polsce posiada w domu telewizor. Wyjątek mogą stanowić młodzi ludzie, którzy tymczasowo wynajmują mieszkania na studiach. Obecnie wiele programów telewizyjnych zostało przeniesionych do internetu. Nasze ulubione programy, nawet te stare, można obejrzeć na każdym urządzeniu i w każdym miejscu z łączem internetowym.

Popularność zyskują również platformy streamingowe, które mogą być połączone nie tylko z telewizją za pomocą satelity, ale również z innymi urządzeniami w domu. Rozwój płatnych subskrypcji jest bardzo powszechny w Polsce i za granicą. Polacy najczęściej wybierają pakiety usług telewizyjnych z Netii, Plusa, Orange czy Playa. Za granicą popularny jest Netflix czy HBO. W Polsce dane platformy też mają swoje istnienie, ale nie duże. Nie wszystkie filmy i seriale w nich występują w polskiej wersji językowej, czasami nie ma nawet napisów.

Dodatkowo wielu Polaków łączy pakiety mobilne z telewizyjnymi i wykupuje subskrypcje tylko jednego operatora. Jako że ich ilość ciągle wzrasta oferty całościowe (telewizja+telefon) są bardzo atrakcyjne. Polscy operatorzy dokładają wiele starań, aby rozwijać swoje serwisy i dołączać do nich nowe kanały, zupełnie za darmo.

Dekodery telewizji

Telewizja cyfrowa obecnie zastępuje analogową. Możliwość oglądania nowych kanałów za niewielką opłatę, a czasami wręcz na złotówkę zachęca rodziny do zakupu pakietu. Dekodery telewizji naziemnej gwarantują większą ilość darmowych kanałów, lepszą jakość obrazu i dźwięku.

Dekodery są podłączane do telewizorów i za pomocą anteny odbierają większą liczbę kanałów w jakości HD. Zaawansowane dekodery oprócz lepszego dźwięku i obrazu mogą posiadać jeszcze dodatkowe funkcje:

  • nagrywanie programów w telewizji;
  • e-przewodnik programów telewizyjnych;
  • zatrzymanie pewnego programu (opcja pauzy jak w laptopie);
  • wirtualna wypożyczalnia filmów w każdej chwili.

Jednym z takich funkcjonalnych dekoderów jest Apple TV.  Zapowiedziany w kwietniu Apple TV 4K drugiej generacji to najnowszy dekoder wyprodukowany przez firmę Apple. Nowy dekoder od Apple ma szybszy od poprzedniego modelu chip A12 Bionic, obsługę HDR o wysokiej częstotliwości odświeżania, nowy pilot Siri, szybszy procesor i kilka wewnętrznych ulepszeń. Fizycznie dekoder wygląda tak samo jak poprzednia wersja i można go podłączyć do telewizora przez HDMI. Dekoder Apple ma bogatą ofertę kanałów, znajduje się na nim FOX Sports, NBCUniversal, Paramount +, Red Bull TV, Canal+ i wiele innych kanałów telewizyjnych.

Firma Apple dokonała pewnych zmian w pilocie. Jest od większy od poprzedniego, zawiera specjalny przycisk zasilania, który steruje zasilaniem telewizora. Dodatkowo jest tam opcja szybkiego przewijania programów. Firma Apple dodała również nową opcję balansu kolorów, która jest wykorzystywana w  kamerach iPhone’a do precyzyjnego dostrajania kolorów na Apple TV. Dekoder Apple TV 4K kosztuje od 179 dolarów i jest dostępny w sprzedaży w USA. Pilot Siri jest dostępny osobno za 59 dolarów.

Kolejnym etapem naszej telewizji zdecydowanie nie jest jej zniknięcie, a zmiana formatu na bardziej mobilny i przenośny na inne urządzenia. Telewizja dzisiaj to nie tylko telewizor w domu czy w kinie, a wszechobecne media online, serwisy streamingowe i krótkie wideo, które tak bardzo lubią młodzi ludzie.

Reklama