Reklama

Przebudowa dworca w Grajewie z rządowych funduszy

Ten zabytkowy obiekt z XIX w. ma nowego właściciela – spółkę Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP S.A.), która dzięki wsparciu z Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2024-2030 przywróci mu dawny blask. W piątkowej (4.08) konferencji prasowej, na której omówiono szczegóły tego remontu, uczestniczyli m.in.: Minister Aktywów Państwowych Jacek Sasin, wiceminister cyfryzacji Adam Andruszkiewicz, marszałek Artur Kosicki i przedstawiciele zarządu PKP S.A.


Ważny węzeł przesiadkowy

Podczas konferencji Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A., poinformował, że spółka w czwartek (3.08) przejęła dworzec w Augustowie, a w piątek – ten w Grajewie.

– To ważne decyzje. Na mapie kolejowej obydwa te miasta były zapomniane. A do momentu przejęcia PKP nie mogły w te dworce inwestować – stwierdził. – Już wkrótce przystąpimy do modernizacji. Chcemy, aby powstał tu ważny węzeł przesiadkowy, bo Grajewo będzie objęte siatką szybkich połączeń kolejowych. Przywrócimy piękno temu zabytkowemu obiektowi – zapowiedział.

Z kolei drugi przedstawiciel zarządu PKP S.A. Ireneusz Maślany zaprezentował szczegóły Programu Inwestycji Dworcowych. I poinformował, że do tej pory zostało nim objętych blisko 200 obiektów w Polsce.

– PKP od 2016 r. realizują największy w historii Polski program. Remontujemy, modernizujemy lub budujemy dworce tam, gdzie ich dotychczas brakowało. Początkowo miał kosztować 1,5 mld zł, a przekroczył już 3 mld zł. Realizowaliśmy go dzięki pomocy z budżetu państwa – przypomniał Ireneusz Maślany.

Kolej i drogi – koła zamachowe

Ale inwestycje kolejowe to nie tylko modernizacje dworców. Rząd przywraca również połączenia kolejowe (czego przykładem jest chociażby odbudowa linii kolejowych z Łomży do Białegostoku). Inwestuje też w budowę dróg.

– Kolej i drogi to koła zamachowe rozwoju. Nie da się planować rozwoju bez nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej. Szczególnie w województwie podlaskim jest to ważne. Ta część Polski była przez dziesięciolecia traktowana po macoszemu – mówił minister Jacek Sasin. – My od 8 lat realizujemy politykę zrównoważonego rozwoju. Chcemy, żeby Podlaskie było dobrym miejscem do życia, do pracy, do zakładania rodziny.

– Dzisiejszy dzień wpisuje się w historię powiatu, całego naszego województwa – ocenił starosta grajewski Waldemar Remfeld.

W konferencji udział wzięli także wojewoda Bohdan Paszkowski, poseł Jarosław Zieliński, radni wojewódzcy: Wanda Mieczkowska i Paweł Wnukowski, samorządowcy i mieszkańcy.

Dotychczas Program Inwestycji Dworcowych objął w Podlaskiem 14 inwestycji: dworce w Jabłoni Kościelnej, Białymstoku, Bielsku Podlaskim, Czeremsze, Siemiatyczach, Szepietowie, Wasilkowie, Kuźnicy Białostockiej, Raciborach, Zdrodach Nowych, Czyżewie, Suwałkach, Dąbrowie Białostockiej, Łapach. 

***

Dworzec kolejowy w Grajewie powstał w 1873 r. Był jednym z pierwszych murowanych obiektów w mieście, był też kolejową wizytówką linii Grajewo-Białystok-Brześć. Do rejestru zabytków budynek grajewskiego dworca został wpisany 17 czerwca 1987 roku. Od wielu lat stał pusty i opuszczony. W tym roku obiekt został wystawiony na sprzedaż przez Skarb Państwa i w czerwcu zakupiony przez Polskie Koleje Państwowe za blisko 1,8 mln zł.

Barbara Likowska-Matys
red.: Małgorzata Sawicka
fot.: Mateusz Duchnowski

Źródło: Urząd Marszałkowski

Reklama

Reklama