Praca zdalna a Kodeks pracy
Home office wciąż jest bardzo popularny w wielu branżach. Od 7 kwietnia 2023 roku weszły w życie nowe przepisy, które regulują wykonywanie obowiązków zawodowych w trybie zdalnym. Warto zapoznać się ze zmianami w Kodeksie pracy, aby zdobyć więcej informacji na temat tej formy zatrudnienia.
- Najnowsza aktualizacja Kodeksu pracy uwzględnia nową definicję pracy zdalnej, określając główne zasady jej wykonywania.
- Podstawą do wdrożenia trybu home office może być zawarcie porozumienia między pracownikiem a pracodawcą.
- W niektórych sytuacjach obowiązkowo należy przejść na pracę zdalną, na przykład w przypadku zagrożenia epidemiologicznego.
- Pracodawca musi zapewnić pracownikowi niezbędne narzędzia do wykonywania obowiązków zawodowych w trybie home office, w tym dostęp do urządzeń technologicznych.
Nowa definicja pracy zdalnej
Aktualizacja przepisów dotyczących pracy zdalnej uwzględnia jej nową definicję. Zgodnie z nowymi rozporządzeniami pod pojęciem pracy zdalnej należy rozumieć wykonywanie obowiązków zawodowych całkowicie bądź częściowo (w takiej sytuacji mowa o pracy hybrydowej) w miejscu wyznaczonym przez pracownika i zarazem uzgodnionym z pracodawcą (np. pod adresem pracownika). Definicja uwzględnia także wykorzystywanie przy pracy zdalnej narzędzi bezpośredniego komunikowania się na odległość.
Jak uzgodnić wykonywanie pracy zdalnej?
Warto też zdawać sobie sprawę, że wprowadzenie pracy zdalnej musi zostać poprzedzone porozumieniem między pracodawcą a pracownikiem. Może to nastąpić podczas zawierania umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia. W tym drugim przypadku pracownik ma możliwość złożenia wniosku, jeśli chce przejść na home office. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w świetle aktualnych przepisów praca zdalna może odbywać się także na polecenie pracodawcy. Dzieje się tak wyłącznie podczas stanu nadzwyczajnego, stanu epidemii lub zagrożenia epidemią, oraz w sytuacji, gdy z różnych przyczyn nie jest możliwe, aby praca w miejscu zatrudnienia była wykonywana w higienicznych warunkach.
Zasady pracy zdalnej
Szczegółowe zasady wykonywania pracy zdalnej muszą być ustalone w porozumieniu zawartym pomiędzy pracodawcą a zakładową organizacją związkową lub zapisane w regulaminie. W niektórych przypadkach możliwe jest jednak przejście na home office bez zawarcia porozumienia z organizacją związkową czy stosownego wpisu w regulaminie. Wówczas podstawę stanowi porozumienie zawarte z pracownikiem. Zasady pracy zdalnej muszą określać między innymi, w jaki sposób osoba zatrudniona ma potwierdzać obecność na swoim stanowisku oraz na czym będzie polegać kontrolowanie pracy zdalnej przez pracodawcę. Istotne jest także uwzględnienie, jak będzie przebiegać kontrola w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz na czym ma polegać konserwacja i inwentaryzacja narzędzi pracy.
Chcesz szybko zdobyć intratną posadę? Praca w Przemyślu jest na wyciągnięcie ręki – już dziś sprawdź najnowsze oferty!
Obowiązki pracodawcy związane z pracą zdalną
Aktualizacja przepisów dotyczących pracy zdalnej uwzględnia szczegółowe obowiązki pracodawcy wobec osób zatrudnionych w trybie home office. Przede wszystkim bardzo ważne jest zapewnienie pracownikowi niezbędnych materiałów i narzędzi pracy, w tym konkretnych urządzeń technicznych. Do obowiązków pracodawcy należy także zadbanie o instalację, konserwację i ewentualne naprawy narzędzi pracy, pokrywając z tego tytułu wszelkie koszty – zwrot kosztów jest nieopodatkowany i nieoskładkowany. Konieczne jest również zapewnienie zatrudnionej osobie szkolenia technicznego z obsługi niezbędnego sprzętu. Jeśli pracodawca nie dysponuje odpowiednimi narzędziami pracy, może wypłacić pracownikowi ryczałt lub inny ekwiwalent.
Jesteś zainteresowany pracą w Żninie? Przejrzyj online najnowsze ogłoszenia i przekonaj się, czy spełniasz wymagania potencjalnych pracodawców.
Podsumowanie
Jeśli wykonujesz obowiązki zawodowe w trybie home office, zapoznaj się z najnowszymi przepisami dotyczącymi pracy zdalnej. Zastanów się, czy wszelkie zasady są dla Ciebie jasne, a w razie wątpliwości poproś pracodawcę o dodatkowe informacje. Pomyśl także o przejściu na tryb hybrydowy, jeżeli nie chcesz cały czas pracować wyłącznie zdalnie.