Reklama

Polsko – niemieckie spotkanie młodzieży w ramach realizacji projektu historycznego Polska i Niemcy razem w Europie w 2019 r.

W dniach 02 – 08 czerwca 2019 r. w Gdańsku miało miejsce kolejne polsko – niemieckie spotkanie młodzieży w ramach realizacji projektu historycznego Polska i Niemcy razem w Europie w 2019 r. Odbyło się ono dzięki wsparciu finansowemu Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży Jugendwerk. Brało w nim udział 10 uczniów ZSOiT oraz 8 uczniów ze Szkoły Mistrzostwa Sportowego  i  15 ze szkoły  w Neuss w Niemczech. Wymiana obu szkół prowadzona jest od 2007 roku. Koordynatorem ze strony polskiej jest Wioletta Maria Karczewska, nauczyciel języka niemieckiego i rosyjskiego w ZSOiT w Białymstoku , a ze strony niemieckiej Paul Esters i Jacek Miotke.

Opiekunem  młodzieży polskiej w tym roku była też p. Joanna Silwonik – nauczycielka języka polskiego. Program obejmował różnorodne formy pracy, takie jak tworzenie fikcyjnych biografii, wywiady uliczne i gra miejska. Uczniowie zwiedzili Gdańsk i Sopot, obejrzeli  interaktywne wystawy w Muzeum II Wojny Światowej oraz Europejskie Centrum Solidarności. Tematem przewodnim była Europa w 2019 r. W tym roku spotkanie było wyjątkowe, ponieważ w Gdańsku trwały obchody Święta Wolności, związane z 30 rocznicą pierwszych częściowo wolnych wyborów do Sejmu w 1989 r. Młodzież uczestnicząca w programie miała między innymi okazję poznać relacje naocznych świadków i uczestników wydarzeń w 1989 r . Warto zauważyć, że nie tylko bezpośrednio poprzedzających wolne wybory, również wcześniejszych, na przykład grudnia 1970 r. Bogaty program spotkania w Gdańsku urozmaiciło też spotkanie z Jerzym Miotke, byłym opozycjonistą, w Stoczni Gdyńskiej.

Wszyscy wysłuchaliśmy bardzo ciekawej relacji przed pomnikiem ku czci ofiar poległych w grudniu 1970 r. Podziwialiśmy też panoramę stoczni oraz poznaliśmy ciekawe fakty dotyczące budowy statków. Wszyscy uczestnicy obejrzeli też film „Drogi do wolności” i mieli okazję podzielić się refleksjami na temat wydarzeń, które bliżej poznali. Bez wątpienia takie programy przyczyniają się do wzajemnego poznania się i zrozumienia, jak ważna jest historia powojenna dzisiaj. Realizacja zadań związanych z projektem pozwala bez wątpienia lepiej rozumieć, co dzisiaj znaczy być Europejczykiem. Daje też motywację do nauki języków obcych.