Reklama

Początek grudnia z Operą i Filharmonią Podlaską Działalność rozpoczyna balet OiFP Jesień w OiFP

Koncert symfoniczny: Dvořák | Brahms – 3 grudnia, godz. 19

Sala Koncertowa, ul. Podleśna 2

Ceniony i lubiany za wyczucie stylu, temperament i znakomity warsztat dyrygencki: Ruben Silva – jeden z najwybitniejszych muzyków swojego pokolenia poprowadzi Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej podczas piątkowego koncertu przy Podleśnej. Melomani będą mogli usłyszeć Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 Antonina Dvořáka i III Symfonię F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa. Partie solowe na wiolonczeli wykona Maciej Kułakowski.

Artyści:
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej;
Ruben Silva – dyrygent;
Maciej Kułakowski – wiolonczela.

Program:
A. Dvořák – Koncert wiolonczelowy h-moll op.104;
J. Brahms – III Symfonia F-dur op.90.

Spektakl baletowy We love Chopin – 3 grudnia, godz. 19

Duża Scena, ul. Odeska 1

Opera i Filharmonia Podlaska kojarzona jest przede wszystkim z orkiestrą symfoniczną i chórem. Od 2021 r. może się jednak pochwalić także zespołem artystów baletu.

– Tancerzy wyłoniliśmy podczas audycji i od kilku miesięcy pracują pod czujnym okiem kierownika baletu, Jarosława Sołowianowicza – mówi prof. Violetta Bielecka, dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej. – W strukturze organizacyjnej opery przewidziany był zespół baletowy, a w tym roku udało się te plany zrealizować dzięki dofinansowaniu, jakie pozyskaliśmy z samorządu województwa podlaskiego, któremu opera podlega.

Choreografię do spektaklu przygotowała Zofia Rudnicka. Podkreśla, że muzyka Chopina idealnie nadaje się do tańca, a jego utwory są przepełnione emocjami.

– „We love Chopin” to ważny spektakl także ze względu na to, że w tym roku mieliśmy Konkurs Chopinowski – tłumaczy. – W spektaklu chcemy pokazać młodych tancerzy od strony techniki tańca, wyrazu artystycznego, pokazać ich emocje i temperamenty. Muzyka Fryderyka Chopina zachwyca i wzrusza ludzi na całym świecie. Dziś – przedstawiona przez tancerzy – pozwoli zobaczyć i głębiej odczuć zawarte w niej emocje. Uroda muzyki oddana pięknem ruchu to wędrówka w krainę romantycznych Sylfid, zawadiackich młodzieńców i radosnych dziewcząt. Pieśni Chopina dodadzą charakteru a preludia i walce rozbawią nas i ukołyszą. Specjalnym akcentem wieczoru będzie preludium z baletu Chopiniana w legendarnej choreografii Michała Fokina. Życzymy tancerzom sukcesów, rozwoju i wspaniałych premier w przyszłości. Toi, toi – czyli w języku tancerzy: powodzenia!

Choreografia i reżyseria: Zofia Rudnicka;
Reżyseria świateł: Maciej Igielski;
Kostiumy: Dorota Wolak;
Kierownik baletu: Jarosław Sołowianowicz;
Asystent choreografa: Alicja Złoch.

Wykonawcy:
Balet Opery i Filharmonii Podlaskiej;
Natasza Borycka;
Joanna Frątczak;
Karolina Merda;
Hanna Mocarska;
Szymon Harasimowicz;
Arkadiusz Jarosz
oraz
Zofia Knetki-Oberemok;
Sergii Oberemok;
Karina Komendera – kierownictwo muzyczne, fortepian;
Joanna Motulewicz – mezzosopran;
Tomasz Rak – baryton;
Magdalena Stachura – flet.


Work in Progress – 4 grudnia, godz. 17

Scena Kameralna, ul. Odeska 1

Work in Progress to pokaz pracy porezydencyjnej Danieli Komędery-Miśkiewicz. Powstał on w ramach realizacji programu „Przestrzenie Sztuki”.

– Czym jest bezwstydne cieszenie się ruchem? Jakie powinno być ciało, które pragnie? Może ważniejsze jest pytanie: czego chce ciało? Temat eksplorowany przeze mnie podczas rezydencji stawia polityczność tańczącego kobiecego ciała na scenie w centralnym punkcie – mówi Daniela Komędera-Miśkiewicz. – Jako, że żyjemy w świecie, który karmi się wyobrażeniami i projekcjami pożądania i przyjemności, jestem zainteresowana rozpoznaniem, czym jest pożądanie w tańcu i sztuce performatywnej. Jako metodę badawczą podczas tej rezydencji wykorzystuję narzędzia do zakłócania normatywności patrzenia na tańczące ciało kobiety. Poprzez powtarzanie, przedłużone oczekiwanie, praktykę oddychania, relaksację, wyzwolenie/dystynkcję, eksploruję strategie choreograficzne, które pozwalają zarówno mi, jak i widzowi wejść wspólnie w proces redefiniowania relacji pomiędzy tańczącym ciałem, czułością i pożądaniem.

Realizatorzy:
Daniela Komędera-Miśkiewicz – choreografia, taniec;
Katarzyna Kania – dramaturgia;
Przemek Degórski – muzyka;
Krystian Szymczak – kostium.

Bezpłatne karty wstępu są do odebrania od 1 grudnia 2021 r. w kasie biletowej Opery i Filharmonii Podlaskiej w godzinach jej pracy.

Eurydyka Matthew Aucoina. Retransmisja w ramach The Metropolitan Opera – 5 grudnia

Miejsce transmisji: Scena kameralna OiFP, ul. Odeska 1.

Starożytny grecki mit o Orfeuszu, który z pomocą muzyki próbuje uratować ukochaną Eurydykę ze szponów władcy podziemi, inspirował kompozytorów od początków opery. Kompozytor Matthew Aucoin wprowadza klasyczną opowieść w XXI wiek i proponuje nowe, świeże spojrzenie na znane motywy.

Tym razem głos oddano Eurydyce. W tytułowej roli wystąpi sopranistka Erin Morley, u jej boku zobaczymy barytona Joshuę Hopkinsa i kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego. Libretto do opery skomponowała laureatka prestiżowego stypendium „Grantu dla geniusza” Sarah Ruhl, na podstawie cenionej sztuki teatralnej jej autorstwa o tym samym tytule. Dyryguje dyrektor muzyczny The Metropolitan Opera Yannick Nézet-Séguin.

Przypominamy także, że do 19 grudnia będzie można zobaczyć na Dużej Scenie musical „Doktor Żywago”. 4 grudnia w głównych rolach zobaczymy Rafała Drozda i Annę Gigiel, natomiast 9 grudnia – Łukasza Zagrobelnego. Początek spektakli – godz. 19.

źródło: OiFP
oprac.: Anna Augustynowicz
fot.: Piotr Babulewicz

Źródło: Wrota Podlasia

Reklama