Reklama

Po prostu VW IROC

Przed 33 laty Volkswagen zaprezentował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie sensacyjne coupé. Było ono kompaktowe, niepowtarzalne, dynamiczne i przestronne. Volkswagen nazwał je Scirocco. Samochód ten doskonale wpasował się w swój czas: na świecie wyprodukowano ponad pół miliona Scirocco pierwszej generacji. Teraz nastąpił kolejny przełom: na sierpień 2006 roku największy producent samochodów w Europie zapowiedział światową premierę nowej interpretacji idei Scirocco – samochodu studyjnego Iroc.
Nowa stylistyka sportowego Volkswagena: Podobnie jak pierwsze Scirocco ze swoją optyczną prostoliniowością, także Iroc z jego nowocześnie ukształtowaną osłoną chłodnicy oraz wyraźną zmysłowością form stanowi stylistyczny punkt zwrotny. Koncepcja obu tych Volkswagenów jest mocno ze sobą powiązana, mimo że dzielą je ponad trzy dziesięciolecia. Scirocco pierwszej generacji zostało zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro. Z czterema pełnymi miejscami siedzącymi, obszernym bagażnikiem, szeroką pokrywą bagażnika oraz dużą dozą pewności siebie Scirocco stało się motoryzacyjną supergwiazdą lat 70-tych. Studyjny Iroc powraca do tej fascynującej idei.
Rasowy samochód sportowy zamiast klasycznego coupé: W przeciwieństwie do „pra-Scirocco” Iroc nie jest klasycznym coupé, lecz nowocześnie wystylizowanym samochodem sportowym z ekstremalnie długim dachem i stosunkowo stromym tyłem. Ma to dwie zalety. Po pierwsze: Iroc ma wyraźne proporcje. Szczególnie oglądając go z tyłu od razu można zauważyć, że długi dach wraz z bocznymi oknami opiera się na bardzo szerokich i masywnych partiach „barków”. Po drugie: Iroc ma także z tyłu miejsce dla dwóch dorosłych osób i dużego bagażu.
Podsumowując: prowokacyjnie zaprojektowany Iroc łączy w sobie wysoką przydatność w życiu codziennym, czystą przyjemność z jazdy i ekspresyjną stylistykę Volkswagena, który mógłby pojawić się w przyszłości.
Zielony Vipern połączony z ciemnym Karbonem: Iroc demonstruje wiele ciekawych rozwiązań detali. Na przykład lakier: zastosowana zieleń jest nawiązaniem do Scirocco pierwszej generacji, dla którego ten odcień (od roku modelowego 1976) stał się cechą charakterystyczną. Zarówno wtedy, jak i teraz nazywa się on „zielony Vipern metalik”. Ta jaskrawa zieleń wyjątkowo dobrze wygląda w połączeniu z kontrastowymi odcieniami czerni, na przykład Karbonu. Centralny element dachu wykonany jest z ciemnego szkła i opiera się na konstrukcji pokrytej Karbonem, do której należy również podłużny wspornik z tego samego materiału. Pokryte Karbonem są także progi Iroca. Widoczna z zewnątrz struktura progu znajduje swoją kontynuację we wnętrzu.
Atrakcyjne wymiary: Ze swoimi krótkimi zwisami Iroc wykorzystuje maksymalnie rozstaw osi 2.680 milimetrów, zapewniając przestronność wnętrza. Wysokość tego modelu studyjnego to 1.400 milimetrów, długość 4.240 milimetrów a szerokość 1.800 milimetrów. Specjalnie zaprojektowane dla Iroca obręcze kół ze stopu metali lekkich i opony 235 mają rozmiar 19 cali.
Twincharger i DSG: Iroc będzie napędzany silnikiem TSI, zwanym Twincharger. Za zmianę przełożenia odpowiedzialna jest dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Kilka informacji o Twincharger: zastosowane po raz pierwszy w 2006 roku w Golfie GT silniki TSI są obecnie najwydajniejszymi czterocylindrowymi silnikami benzynowymi na świecie. Standardy na przyszłość wytycza w tym przypadku połączenie kompresora i turbosprężarki. Kompresor likwiduje typową dla normalnych silników benzynowych z turbosprężarką słabość w dolnym zakresie prędkości obrotowych, turbosprężarka natomiast daje moc przy wyższych prędkościach obrotowych. Połączenie obu sprężarek w silnikach produkowanych seryjnie jest światowym wyjątkiem. W modelu studyjnym zastosowano wersję TSI o mocy 155 kW/ 210 KM. Zasadniczo w Irocu może być wykorzystywane szerokie spektrum silników z doładowaniem. Jednak każda jednostka, która może być teoretycznie zamontowana w tym aucie, musi gwarantować jedno: przyjemność z jazdy.
autor: Bstok.pl
Źródło Volkswagen

Reklama