Nowy Touran już w Polsce

Nowy Touran jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia: „Conceptline“, „Trendline“ i „Highline“. Wszystkie te wersje zostały rozszerzone w porównaniu z poprzednikiem. Wyposażenia „Basis” w klasycznym rozumieniu nie ma, ponieważ już „Conceptline” posiada bogate wyposażenie podstawowe. Pod nazwą „Trendline” ukrywa się wyposażenie sportowe, a „Highline” oznacza w Volkswagenach wyposażenie ekskluzywne z najwyższej półki.
Poza kosmetycznymi zmianami w wyglądzie auta, w nowym Touranie zadbano o zwiększenie bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. o wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo pasywne należą – obok nadwozia o wysokiej sztywności – także front auta zoptymalizowany pod kątem ochrony pieszych, boczne poduszki chroniące głowy przy pierwszym i drugim rzędzie siedzeń, przednie i boczne poduszki powietrzne, dezaktywacja poduszki pasażera przedniego (w przypadku korzystania z fotelika dziecięcego zwróconego tyłem do kierunku jazdy), regulowane zagłówki i trójpunktowe pasy bezwładnościowe przy wszystkich miejscach siedzących (z przodu i w drugim rzędzie z regulacją wysokości) oraz zaczepy Isofix do mocowania fotelików dziecięcych na zewnętrznych siedzeniach drugiego rzędu.
Aktywne bezpieczeństwo gwarantuje skuteczny układ hamulcowy (hamulce tarczowe, z przodu wentylowane) oraz elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP wraz z ABS, EDS, ASR i wspomaganiem układu hamulcowego. Przy hamowaniu z pełną siłą włączają się dodatkowo automatycznie światła ostrzegawcze. Integralną częścią ESP jest wspomaganie kontrowania kierownicą; żaden inny van na świecie nie posiada tej realizowanej przez elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego funkcji. Do seryjnego wyposażenia należy także układ stabilizacji zestawu samochód – przyczepa.
To tylko krótkie „szarpnięcie” kierownicy, „wykonane” przez elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, „nakazane” przez elektroniczny program stabilizacji toru jazdy. Ale takie szarpnięcie wystarczy, aby kierowca Tourana wykonał intuicyjnie prawidłowy manewr: skontrowanie. Manewr taki skraca drogę hamowania nawet o 10 procent. Przykład: zima, autostrada, połowa jezdni jest sucha, druga połowa przykryta śniegiem. Dotychczas scenariusz na takiej nawierzchni z różnymi współczynnikami tarcia przy ostrym hamowaniu z ESP w idealnym przypadku wyglądał następująco: dzięki ESP samochód nie wpada w poślizg, kierowca utrzymuje kurs i może ominąć ewentualne przeszkody. Ponieważ jednak w celu uniknięcia poślizgu skuteczność hamulców musi być dostosowana do koła z gorszym współczynnikiem tarcia (tutaj – na śniegu), hamowanie będzie słabsze, niżby pozwalały na to pozostałe koła, znajdujące się na suchej nawierzchni. Gdyby siła hamowania nie była zmniejszona, samochód bez „odbicia” w stronę nawierzchni o lepszym tarciu wpadłby w poślizg.
W tym momencie w Touranie do akcji włącza się ESP ze wspomaganiem kontrowania: system „rozpoznaje” kierunek, w którym kierowca musi odbić kierownicą, aby optymalnie zahamować nie wpadając w poślizg. Dlatego w układ elektromechanicznego wspomagania wbudowany jest specjalny zespół wysyłający do kierownicy impuls w odpowiednim kierunku. Kierowca wyczuwa szarpnięcie i intuicyjnie podąża za tym sygnałem, wykonując klasyczny manewr odbicia w bok. Dzięki temu działaniu możliwe jest zwiększenie ciśnienia hamowania w kołach z lepszą przyczepnością. Rezultat: skrócenie drogi hamowania nawet o 10 procent.
Do wyposażenia seryjnego Tourana należy także system stabilizacji samochodu holującego przyczepę. System ten zwiększa bezpieczeństwo jazdy z każdego rodzaju przyczepą. Zasada działania jest następująca: ESP rozpoznaje poprzez drgania przenoszone na samochód narastające powoli „wężykowanie” przyczepy. Dzięki odpowiedniemu przyhamowaniu kół po właściwej stronie samochodu oraz krótkotrwałemu zmniejszeniu mocy silnika system w ciągu kilku sekund łagodzi niebezpieczną sytuacją. Ponieważ występuje tu przyhamowanie, automatycznie – także bez wciskania pedału hamulca – zapalają się światła stopu.
Z ciekawostek technicznych jakie zastosowano w Touranie to wyposażenie auta w asystenta parkowania. Co to oznacza? Touran zaparkuje w 15 sekund prawie automatycznie. Podczas przejeżdżania z prędkością do 30 km/h i w odległości 0,5 do 1,5 m od innych zaparkowanych samochodów, czujniki ultradźwiękowe wykrywają wszystkie luki równoległe do drogi znajdujące się między samochodami z prawej i lewej strony. Komputer sterujący oblicza idealną drogę parkowania. Pozycję początkową do parkowania „Park Assist“ pokazuje na wyświetlaczu wskaźnika wielofunkcyjnego, a więc w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Po jej wyświetleniu kierowca włącza bieg wsteczny. Na wyświetlaczu pojawia się napis „ Samoczynne kierowanie aktywne ! Obserwować otoczenie ! ” Podczas całego manewru parkowania kierowca musi jedynie naciskać na pedał gazu, sprzęgła i hamulca, a kierowanie przejmuje Touran. Włączenie po raz pierwszy sygnału ciągłego przez „pilota parkowania” (czujniki odległości) oznacza osiągnięcie optymalnego odstępu od następnego pojazdu (ok. 20 centymetrów). W przypadku zbyt dużej prędkości jazdy lub jakiejkolwiek ingerencji kierowcy w układ kierowania następuje błyskawiczna dezaktywacja asystenta parkowania. Cały proces parkowania trwa zaledwie 15 sekund od chwili włączenia wstecznego biegu.
autor: Bstok.pl
Źródło Volkswagen

Reklama