Reklama

Reklama

» Nowy system Nissana umożliwia jazdę autostradową z nawigacją i jazdę jednym pasem ruchu bez…


Nowy system, umożliwiający jazdę odcinkiem autostrady – od wjazdu do zjazdu – wykorzystuje pokładową nawigację do sterowania samochodem zgodnie z ustaloną trasą na odpowiednio przystosowanych drogach.* Po raz pierwszy system ten umożliwia także jazdę bez trzymania kierownicy, o ile kierowca nie zamierza zmieniać pasa ruchu. * ** 

 

 

 

Aby skorzystać z tej funkcji, kierowca musi najpierw określić w systemie nawigacji miejsce docelowe i zaprogramować trasę podróży. Gdy samochód znajdzie się na autostradzie, sterowanie przejmuje nowy system. Po aktywacji na zaprogramowanej trasie system będzie pomagał kierowcy w przemieszczaniu się wielopasmową autostradą aż do następnego zjazdu na tej trasie. Pomoc dotyczy wyprzedzania oraz zmiany i opuszczania pasa ruchu.

 

Nowy system ProPILOT umożliwia także jazdę bez trzymania kierownicy w obrębie jednego pasa ruchu. Kiedy pojazd zbliża się do rozwidlenia drogi lub gdy możliwe jest wyprzedzanie wolniejszego pojazdu, system – na podstawie informacji z systemu nawigacji i czujników monitorujących otoczenie w promieniu 360 stopni – oblicza odpowiedni czas na zjazd w odpowiednim kierunku lub na manewr wyprzedzania. Kierowca otrzymuje wskazówki akustyczne i wizualne, nakazujące mu położyć obie ręce na kierownicy i potwierdzić rozpoczęcie manewru specjalnym przełącznikiem.

 

Samochód wykorzystuje dane z kamer, radarów, sonarów, GPS i map 3D w wysokiej rozdzielczości do ustalania w czasie rzeczywistym sytuacji w otoczeniu pojazdu w promieniu 360 stopni oraz precyzyjnego położenia pojazdu na drodze. Informacje te służą zapewnieniu płynności jazdy na poziomie odpowiadającym doświadczonemu kierowcy. System monitorowania w kabinie nieustannie sprawdza, czy kierowca skupia uwagę na drodze.

 

Typowe scenariusze

 

O możliwości skorzystania z funkcji wspomagania jazdy kierowca jest informowany sygnałem akustycznym i wizualnym (z chwilą wjazdu na autostradę, o ile w systemie nawigacji zaprogramowano trasę podróży). Kierowca może wówczas specjalnym przełącznikiem włączyć tryb jazdy wspomaganej. Po aktywacji system pomaga kierowcy w utrzymywaniu pojazdu pośrodku danego pasa ruchu oraz pilnuje odległości od pojazdu poprzedzającego, uwzględniając limit prędkości zaprogramowany przez kierowcę. Jazda bez trzymania kierownicy jest możliwa w obrębie jednego pasa, pod warunkiem, że uwaga kierowcy jest skupiona na drodze oraz że jest on gotowy do przejęcia manualnej kontroli nad kierownicą, gdy wymagają tego warunki na drodze, sytuacja w ruchu drogowym lub pojazd.***

 

Jeżeli pojazd poprzedzający porusza się wolniej niż wynosi prędkość zaprogramowana przez kierowcę, a system stwierdzi, że warunki pozwalają na wyprzedzanie, kierowca zostanie o tym poinformowany akustycznie i wizualnie. Kierowca może wyrazić zgodę na manewr wyprzedzania, kładąc obie ręce na kierownicy i używając odpowiedniego przełącznika. Po uzyskaniu potwierdzenia od kierowcy system płynnie zmienia pas na sąsiedni. Gdy po zakończeniu wyprzedzania system rozpozna możliwość powrotu na wcześniej zajmowany pas, ponownie pyta kierowcę o zgodę na wykonanie stosownego manewru.

 

Aby zainicjować zmianę pasa ruchu, kierowca musi położyć obie ręce na kierownicy i włączyć kierunkowskaz. Pojazd zmieni pas, gdy system uzna, że jest to możliwe. Kiedy pojazd zbliża się do zjazdu z autostrady na zaprogramowanej trasie, kierowca jest informowany sygnałem akustycznym i wizualnym, że jazda w trybie wspomaganym wkrótce się zakończy. Po dotarciu do zjazdu z autostrady tryb ten jest wyłączany i kierowca musi przejąć pełną kontrolę nad samochodem.

 

System ProPILOT w pierwszej wersji, umożliwiający jazdę autostradową bez zmiany pasa ruchu, zadebiutował w 2016 roku w minivanie Nissan Serena na rynku japońskim, gdzie model ten zdobył szerokie uznanie potwierdzone między innymi nagrodą za innowacyjność w ramach japońskiej edycji plebiscytu na samochód roku.

 

ProPILOT (ProPILOT Assist w USA) jest dostępny w kilku modelach Nissana oferowanych w różnych regionach świata, w tym w 100‑procentowo elektrycznym Nissanie LEAF oraz w bestsellerowych modelach Qashqai, X‑Trail, Altima i Rogue. Po drogach jeździ już ponad 350 000 samochodów marki Nissan wyposażonych w sprawdzoną technologię wspomagania kierowcy ProPILOT, stanowiącą solidną podstawę dla kolejnej generacji tego rozwiązania, czyli przeznaczonego na rynek japoński nowego systemu ProPILOT 2.0.

 

* Krajowa droga ekspresowa w rozumieniu ustawy o krajowych drogach ekspresowych. Autostrada z ograniczeniami w rozumieniu ustawy o drogach.

 

** Jazda bez trzymania kierownicy jest możliwa w obrębie jednego pasa, pod warunkiem, że kierowca obserwuje drogę przed pojazdem i jest gotowy do natychmiastowego przejęcia manualnej kontroli nad kierownicą, gdy wymagają tego warunki na drodze, sytuacja w ruchu drogowym lub pojazd.

 

*** Funkcja jazdy bez trzymania kierownicy jest niedostępna w tunelach, do których nie dociera sygnał GPS, na drogach ekspresowych dwukierunkowych, na krętych drogach, w strefie punktów poboru opłat drogowych oraz w obrębie skrzyżowań dróg. Przed wjazdem na odcinek drogi, na którym jazda bez trzymania kierownicy jest niedostępna, system ostrzega kierowcę, aby mógł on płynnie przejąć manualną kontrolę na kierowaniem pojazdem.

Źródło: Mototarget.pl