Niespodzianki Mitsubishi w Genewie

Oprócz pokazania nowego Outlandera, Mitsubishi przygotowało prawdziwą niespodziankę dla fanów motoryzacji. Pierwsza z nich to samochód koncepcyjny Prototype X – zwiastun nowego Lancera Evolution oraz 3 oraz replikę Modelu A z 1917 roku – pierwszego w historii japońskiego samochodu produkowanego seryjnie.
Oparty na całkowicie nowym Outlanderze wprowadzonym na rynek japoński w październiku 2005 i świetnie się tam sprzedającym (24,627 egzemplarzy sprzedanych październik 2005 – lipiec 2006), Outlander kolejnej generacji został zapowiedziany na salonie samochodowym w Paryżu w 2006 r.
Wprowadzony na rynek europejski od pierwszego kwartału 2007 roku, nowy Outlander pozwala Mitsubishi Motors na wejście w najszybciej rosnący segment rynku SUV (54% wzrostu z 325,000 w 2001 roku do 500,000 w 2006 i w kolejnymi 35% wzrostu pomiędzy 2006 i 2009), w sam środek tego rynku w konkurencji do modeli takich, jak Toyota RAV-4.
Potomek Lancera 1600GSR z lat 70, Lancera EX2000 Turbo z lat 80, Lancer Evolution stworzył swoją renomę poprzez wprowadzanie znaczących zmian i ulepszeń w każdej generacji od 1992 roku. (Lancer Evolution VIII był pierwszym oficjalnie sprzedawanym na rynku europejskim).
Jak pokazuje Prototyp X, Lancer Evolution niedługo wykona być może największy kiedykolwiek skok w swoich możliwościach pomiędzy dwoma następującymi po sobie modelami. Następny Lancer Evolution będzie oferował znaczącą poprawę w dynamice prowadzenia i technologii przy zachowaniu emocjonujących osiągów turbodoładowanego silnika, które uczyniły ten model legendą na całym świecie.
Zarówno zaprezentowany kilka tygodni temu na Salonie Samochodowym w Detroit nadchodzący Lancer 2008m, jak i Prototyp X mają korzenie w Mitsubishi Concept-X pokazanym na salonie samochodowym w Tokio w 2005 roku.
Rekini przód zainspirowany wyglądem silników samolotów myśliwskich, proporcje – długa maska / krótki dach, szeroki rozstaw kół, charakterystyczny „rekini nos”, wyróżniające głęboko osadzone „oczy”, charakterystyczny trójkątny profil i ostre, dynamiczne linie to główne cechy podkreślające nowy charakter projektu łączący Lancera i Prototyp-X.
Mimo tych podobieństw, Prototyp-X posiada własny charakterystyczny przedni pas, przypominający paszczę rekina, tylne błotniki i klapę bagażnika. By nie pozostawiać wątpliwości co do osiągów, Prototyp X, zgodnie ze swoją rolą, jest wyposażony w kanciaste błotniki, agresywne linie pokrywy silnika ze zintegrowanym wlotem powietrza, 20 calowe koła aluminiowe z ogromnymi hamulcami i zaawansowane technologicznie kierunkowskazy w technologii LED w lusterkach.
Prawdziwym jednak rarytasem jest replika pierwszego samochodu Mitsubishi. Podczas gdy początki koncernu Mitsubishi sięgają 1870 roku, historia Mitsubishi jako producenta samochodów zaczęła się na długo przed tym, jak Dział Pojazdów Silnikowych Mitsubishi Heavy Industries został przekształcony w osobną spółkę „Mitsubishi Motor Corporation” w 1970 roku, a jeszcze dłużej przed tym, gdy powrócił do rodziny Mitsubishi w 2004 roku. Pierwszy pojazd Mitsubishi to Model A, pierwsza próba seryjnej produkcji samochodów osobowych w Japonii, przeprowadzona 90 lat temu przez Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., poprzednika obecnej Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.
Dwa prototypy Modelu A, powstałe w efekcie tych starań były prezentowane przy drodze do budynku Yaesu w dzielnicy Tokio Marunouchi. Zostały również przedstawione przez Mitsubishi Internal Combustion Engine Co., Ltd., jako eksponaty na Wystawie Pokoju w Tokio w marcu 1922, gdzie wzbudzały ogromne zainteresowanie.
Produkcja zaczęła się w sierpniu 1917 roku w fabryce silników spalinowych należącej do stoczni Kobe Mitsubishi, części Mitsubishi Shipbulding Co., Ltd. Potem została przeniesiona do Nagoya po tym, jak w maju 1920 roku otwarto tam Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd.
Mitsubishi Model A zostało wprowadzone na rynek i było sprzedawane przez Ohte-Shokai K.K., przedsiębiorstwo założone wspólnie przez Mitsubishi Shipbuilding i Mitsubishi Corporation w 1918 roku w celu sprowadzania i sprzedaży samochodów oraz opon produkowanych w Stanach Zjednoczonych.
Jednak po czteroletniej próbnej produkcji i wytworzeniu 20 samochodów (i dwóch prototypów) produkcja Mitsubishi Model-A została zatrzymana, gdy w 1921 roku produkcja samolotów uzyskała w Mitsubishi wyższy priorytet niż samochody.
autor: T.K.
Źródło Mitsubishi

Reklama